שינויים באורח החיים יכולים להפחית את הסיכון למחלה גרורתית של סרטן השד

מחקר חדש קבע כי פעילות גופנית תורמת באופן הרב ביותר להפחתת הסיכון להישנות מרוחקת (גרורתית) של סרטן השד

המחקר ערך השוואה בין מרכיבים שונים של אורח החיים ובדק אילו שינויים מומלץ לנשים שחלו בסרטן השד לעשות (בתוספת לטיפול הסטנדרטי) במטרה להפחית את הסיכון שלהן לחזרה מרוחקת של המחלה (מחלה גרורתית) ולתמותה.

המחקר, הורכב ממטה אנליזה של 67 מאמרים העוסקים בנושא של גרורות של סרטן השד ותמותה. נבדקו בעיקר: משקל, פעילות גופנית, תזונה, עישון, צריכת אלכוהול ותוספי ויטמינים.

ממצאי המחקר

לגבי המשקל

  • רוב הנשים שחלו בסרטן השד מעלות במשקלן  2.5-5 ק"ג במהלך הטיפולים ולאחריהם. עליה של יותר מ – 10% במשקל במהלך או לאחר הטיפולים הגבירה את הסיכון לתמותה.
  • אין עדויות תומכות לכך שירידה במשקל בקרב נשים עם עודף משקל או השמנת יתר מביאה להורדת הסיכון לחזרת המחלה.

פעילות גופנית

  • פעילות גופנית יכולה להפחית את הסיכון לתמותה מסרטן השד בכ – 40%. היא נמצאה כבעלת האפקטיביות הגבוהה ביותר בשינוי אורחות החיים.
  • מומלצת פעילות גופנית מתונה של 30 דקות כל יום, לפחות 5 ימים בשבוע או לחילופין פעילות גופנית נמרצת של 75 דקות בשבוע יחד 2-3 אימוני כוח (המלצות אלו ניתנות גם על-ידי האגודה האמריקאית לסרטן והאגודה הקנדית לסרטן).
  • נמצא (באחד המחקרים שנסקרו), כי רק 13% מהנשים בארה"ב ביצעו את ההמלצות וככל שעבר הזמן מעת אבחון המחלה רק 10% מהנשים עשו כן.

תזונה

  • לתזונה מערבית (אכילת דגנים מעובדים, בשר מעובד ובשר אדום) ולתזונה "זהירה" (אכילת ירקות ופירות מרובים, דגנים מלאים ועוף) יש תוצאות דומות בהשפעה על הסיכון לחזרת המחלה והתפתחות גרורות.
  • יתכן כי צריכת מוצרים עם שומנים רווים ובעיקר מוצרי חלב הכוללים שומנים רווים קשורה בעליית הסיכון לתמותה מסרטן השד.
  • לא נמצא שמוצרי סויה מגבירים את הסיכון לחזרה של סרטן השד ויתכן כי הם אף מפחיתים את הסיכון.

עישון

  • מחקרים עדכניים הראו כי קיים קשר חזק בין היסטוריה של עישון ותמותה מסרטן השד.
  • בהשוואה לנשים שהמשיכו לעשן לאחר שהתגלה אצלן סרטן השד, לנשים שהפסיקו לעשן לאחר גילוי המחלה היו שיעורי שרידות כוללניים גבוהים יותר ויתכן כי גם שיעורי שרידות הקשורים בסרטן השד גבוהים יותר.

צריכת אלכוהול

  • הממצאים אינם חד משמעיים לגבי צריכת אלכוהול והסיכון לגרורות. יחד עם זאת הגבלה של צריכת אלכוהול לכוס ליום או אף פחות מכך מפחיתה את הסיכון לחזרה מקומית של סרטן השד.

תוספי ויטמינים

  • ויטמין C – עליה מתונה במזונות המכילים ויטמין C או נטילת תוספי ויטמינים יכולה להפחית את הסיכון לתמותה מסרטן השד אולם נדרשים מחקרים נוספים לאשרר קביעה זו.
  • ויטמין E – רוב המחקרים לא מצאו קשר בין תוספי ויטמין E להפחתת הסיכון לחזרה של סרטן השד או לתמותה מסרטן השד.
  • ויטמין D – רמה נמוכה של ויטמין D בעת אבחון סרטן השד נקשרה בעליית הסיכון לתמותה מסרטן השד. עם זאת נדרשים מחקרים נוספים כדי לקבוע האם נטילת תוספי ויטמין D משפרת את הפרוגנוזה. בשלב זה קובעים עורכי המחקר כי נטילת התוסף תביא ליתרון ולו רק מבחינת בריאות העצם. ממצא נוסף שעלה: עבור נשים שחלו בסרטן שד מסוג HER2 חיובי, חל שיפור בשרידות כאשר חולות שקיבלו trastuzumab (הרצפטין) נטלו תוסף של ויטמין D לעומת אלו שקיבלו את התרופה בלבד.
  • מולטי ויטמינים – לא נמצא קשר בין נטילת מולטי ויטמינים לחזרה של סרטן השד או תמותה. עם זאת בתת-קבוצה של נשים שחלו בסרטן שד מסוג  ER שלילי נמצא כי נטילת תוספי מולטי ויטמינים לאחר האבחון מפחיתה ב- 25% את הסיכון לחזרה של המחלה.

לסיכום המחקר, מציינים החוקרים שאלות שנותרו ללא מענה:

  1. האם ירידה במשקל לאחר האבחון משפרת את סיכויי השרידות לנשים בעודף משקל או עם השמנת יתר?
  2. האם הפחתה של צריכת שומנים רווים ושומנים רווים שמקום במוצרי חלב משפרים את הפרוגנוזה?
  3. האם צריכת מוצרי סויה מגנה מפני חזרה של סרטן השד?
  4. האם הפסקת העישון לאחר אבחון סרטן השד מפחיתה את התמותה מסרטן השד?
  5. מה צריך להיות גבול צריכת האלכוהול השבועי לנשים עם סרטן השד?
  6. האם נטילת תוספי ויטמין C או D מפחיתה את הסיכון להישנות מרוחקת (התפתחות גרורות)של סרטן השד?

המחקר התפרסם ב – CMAJ – Canadian Medical Association Journal.  למאמר המלא.

Share

שינויים באורח החיים יכולים להפחית את הסיכון למחלה גרורתית של סרטן השד

דילוג לתוכן