ייפוי כוח מתמשך וצוואות

אין דרך לדעת מראש מה טומן בחובו הגורל עבורנו, ומתי, אבל יש דברים שכדאי וניתן להסדיר מראש, ללא קשר לגיל או מצב בריאותי: ייפוי כוח מתמשך וצוואה.

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי (נכנס לתוקף חוקי ביולי 2018) המאפשר לכל אדם בגיר (מעל גיל 18), לקבוע כיצד ועל ידי מי יטופלו ענייניו בעתיד כאשר לא יוכל לטפל בכך בעצמו, בתנאי שהוא מבין את המשמעות, המטרות והתוצאות של מתן ייפוי הכוח המתמשך.
האדם (הנקרא "הממנה") בוחר מרצונו, עוד בשלב בו הוא מבין ומסוגל לקבל החלטות ולבצען, מי יטפל בענייניו (מיופה הכוח) וכיצד יראו חייו אם וכאשר מצבו ישתנה לרעה. הידרדרות במצבו יכולה לנבוע כתוצאה מתאונה, מחלה, מוגבלות נפשית ומוגבלות שכלית, העלולות לפגוע בכושר השיפוט של האדם.
מסמך ייפוי הכוח המתמשך יכול לכלול את כל ענייניו האישיים של האדם, ובכלל זה נושאים הקשורים לרווחתו האישית של האדם, לצרכיו היומיומיים, למקום מגוריו, לבריאותו, לענייניו הגופניים, הנפשיים והחברתיים, ונושאים רפואיים. בנוסף המסמך יכול להתייחס לנושאים רכושיים (נכסים, כספיים והתחיבויות) של האדם הממנה. ניתן גם לערוך "ייפוי כוח מתמשך רפואי" שמתייחס לעניינים הבריאותיים בלבד.

האדם הממנה יכול לקבוע כי מיופה הכוח יקבל בשמו החלטות עתידיות וכי הוא משאיר לו את שיקול הדעת לגבי תוכן ההחלטות. אפשרות נוספת היא שהאדם הממנה יפרט מהו רצונו לגבי תוכן ההחלטות שיתקבלו בנושאים השונים, וזאת באמצעות קביעת "הנחיות מקדימות".

חשוב לדעת שרק עורך דין שעבר הסמכה מיוחדת יכול לערוך מסמך של ייפוי כוח מתמשך. רשימת עורכי הדין המורשים לערוך ייפוי כוח מופיעה באתר האפוטרופוס הכללי ובאתר לשכת עורכי הדין. עם זאת "ייפוי כוח מתמשך רפואי" יכול להיחתם גם בפני רופא, פסיכולוג ועובד סוציאלי (בהינתן שמתקיימים תנאים נוספים).

צוואה

בשונה מייפוי כוח מתמשך, הנכנס לתוקף כאשר אדם מאבד את כשירותו המשפטית ויכולת השיפוט, צוואה היא מסמך משפטי הנכנס לתוקף רק לאחר המוות. על אף הקושי שבדבר, חשוב לדעת שאם לא נסדיר ונתייחס בצוואה לסוגיות החשובות לנו, יכולות להיות לכך השלכות בעייתיות על בני משפחתנו, בעיקר אם יש קטינים מעורבים, ועל היקף, אופן הטיפול וחלוקת הרכוש שנשאיר.
חשוב לדעת, כי קיימים קריטריונים הנותנים תוקף משפטי לצוואה (ובלעדיהם יתכן ולא תהיה קבילה), וכדי לעמוד בהם מומלץ להתייעץ עם עורך דין.

ייעוץ והכוונה של עמותת אחת מתשע

עמותת "אחת מתשע" מעניקה לנשים המתמודדות עם סרטן שד, שירותי מיצוי זכויות, התייעצות וליווי של עורכת דין בנושאים אלו, ללא תשלום. למידע נוסף ניתן לפנות לממונה על מיצוי זכויות בעמותה: 03-6021717 שלוחה 2.

Share

ייפוי כוח מתמשך וצוואות

דילוג לתוכן