מה את צריכה לדעת לפני בדיקה אצל כירורג שד?

המפגש עם כירורג השד / כירורגית השד נועד להעריך את הסיכון שלך ללקות במחלה, ובהתאם לכך לקבוע את שגרת הבדיקות המתאימה לך. בנוסף, עשוי המפגש לכלול גם בדיקה קלינית והתייחסות למצבך הנוכחי ולתלונות שאולי יש לך.
כמה דברים שחשוב שתדעי:

זכויות

  • את זכאית לפרטיות ולכבוד: כמטופלת, את זכאית לשמירה על פרטיותך וכבודך בעת עריכת הבדיקה הקלינית. חובה על הרופא לעשות ככל הניתן כדי לשמור על כבודך ופרטיותך, בכל השלבים והמצבים של הבדיקה הרפואית. זה כולל דיבור נאות ולא מזלזל, חוסר שיפוטיות והתייחסות מקצועית לבעיה.
  • את זכאית לליווי: את רשאית להכניס מלווה לכל אורך הבדיקה. את יכולה לבחור מי תלווה אותך לבדיקה הקלינית. זו יכולה להיות קרובת משפחה, בן או בת זוג, חברה או אשת צוות רפואי, בתנאי שהמלווה לא תתערב במהלך הביקור.
  • איסור אפליה: אפליה במתן שירות רפואי על בסיס דת, גזע, מין, לאום, ארץ מוצא, נטייה מינית, גיל, או כל טעם אחר היא אסורה, ובמקרים מסוימים מהווה עבירה פלילית.
    במקרה של ביקור אצל כירורג שד, חשוב לדעת שאם נעשית הבחנה מטעמים רפואיים – לדוגמא: אם את נשאלת על מוצאך העדתי בקשר לבדיקת BRCA – לא מדובר באפליה אסורה.
    לעוד מידע ניתן לפנות לאתר "כל זכות"- זכויות בריאות כלליות.

התשאול

התשאול נועד להעריך את דרגת הסיכון שלך ללקות בסרטן שד, ובמהלכו תישאלי שאלות על ההיסטוריה הרפואית האישית והמשפחתית שלך. אלה יהיו שאלות כגון:

  • מתי קיבלת וסת בפעם הראשונה?
  • האם המחזור שלך סדיר?
  • האם את עוברת או עברת טיפולי פוריות?
  • אם את לאחר גיל המעבר – האם את מקבלת טיפול הורמונלי?
  • האם מישהי במשפחה חלתה בסרטן שד או בסרטן מסוג אחר? במידה שכן – באיזה גיל חלתה?
  • האם נבדקת ונמצאת נשאית של גן BRCA, האם מישהי במשפחתך נמצאה נשאית?
  • מאיזה מוצא את?

אל תהססי לשתף את הרופא במידע רפואי שאת חושבת שרלוונטי, כמו גם לשאול שאלות ולהעלות חששות סביב הנושא.

הבדיקה

לצורך בדיקת השד תתבקשי להסיר חולצה וחזייה ולשבת על מיטת הבדיקה (כדי שלא תרגישי חשופה מדי, כדאי שתימנעי מלהגיע לבדיקה בשמלה). בדיקת שד מתבצעת בשכיבה או בישיבה, או גם וגם.
הבדיקה עצמה מתחילה בהתבוננות בשדייך. במצב ישיבה היא מתבצעת כשאת מרימה את ידייך מעל הראש, וכשהן פשוטות לצדדים או מונחות על המותניים.
בשכיבה, יד אחת (זו שבצד של השד הנבדק) תהיה מורמת ומונחת מתחת לראש. הרופא ימשש את כל השד על ידי העברת כמה אצבעות ישרות על פניו.
הרופא יבדוק את בתי השחי והשקעים העל-בריחיים (השקעים שמעל עצמות הבריח) כדי לחפש בלוטות לימפה מוגדלות, וכן את השדיים, בחיפוש אחר גושים חשודים.

מומלץ לעבור את הבדיקה הידנית של השד לאחר המחזור החודשי, מאחר שאז השד אינו גדוש, וניתן לזהות גושים חשודים בקלות יחסית.

לכל שאלה או עזרה בנושא הבדיקה את מוזמנת לפנות אלינו בטלפון 03-6021717 או בדוא"ל callus@onein9.org.il

במקרה ש…אם במהלך הבדיקה או אחריה הרגשת או חשבת שמשהו לא התנהל כשורה יש לך לאן לפנות:

 

Share

מה את צריכה לדעת לפני בדיקה אצל כירורג שד?

דילוג לתוכן