הורדת גיל בדיקת הממוגרפיה – כי סרטן השד לא מחכה לגיל 50

עמותת אחת מתשע פועלת להורדת גיל הממוגרפיה ל – 40

הנתונים הקיימים מראים, כי כ- 5,500 נשים אובחנו עם סרטן השד, כרבע מהן מתחת לגיל 50 (לנתונים המעודכנים).
יתרונות הגילוי המוקדם בסרטן השד ברורים: גילוי בשלב מוקדם מביא ללמעלה מ-90% החלמה. בראש וראשונה מדובר בהצלת חיים, אולם בנוסף לכך, גילוי המחלה בשלב מוקדם מאפשר ליהנות מטיפול מתון יותר, מניתוח מתון יותר, מתופעות לוואי קלות יותר ומחזרה לחיים איכותיים. גם הנזק הכלכלי למשפחה ולמדינה קטן יותר.

אין ויכוח אמיתי היום על עצם היותה של הממוגרפיה מצילת חיים. ההתלבטות היא מאיזה גיל צריך להפעילה כבדיקת סקר לכלל האוכלוסיה. יתרונה של ממוגרפיה בגילוי מוקדם ובהורדת התמותה הוכח בכל הגילאים. התפיסה שרווחת בחוגים מסוימים לפיה ממוגרפיה לא מגלה גידולים בנשים צעירות שגויה! אכן, יעילותה של הממוגרפיה מוגבלת בנשים עם מבנה שד צפוף (האופייני ליותר לנשים צעירות, אך גם לכ- 40% מהנשים מעל גיל 50), ולכן יש צורך בבדיקה משלימה, כמו אולטרהסאונד.

עמותת אחת מתשע קוראת לנשים (שאינן בקבוצת סיכון) לגשת להיבדק אצל כירורג שד כבר בגיל 30, ולדרוש בדיקת ממוגרפיה מגיל 40 (כך גם ממליצה האגודה האמריקאית של כירורגי השד).
העמותה פועלת מול משרד הבריאות ומול ועדת סל הבריאות כדי לשנות את התוויית הממוגרפיה ולהחילה כבדיקת סקר כבר מגיל 40 – במטרה להציל חייהן של נשים צעירות רבות מדי שנה.

כחלק בלתי נפרד מהמהלך מול משרד הבריאות, ערכה העמותה גם בדיקה מקיפה מהפן הכלכלי באמצעות משרד וולקן סטרולוביץ' קלטניק ושות'. העמותה כמובן רואה לנגד עיניה את החשיבות שבהצלת חיי נשים, אולם, מאחר שסל הבריאות מתייחס בהחלטותיו גם לצד הכלכלי, הזמינה העמותה דו"ח ניתוח כלכלי של הקדמת גיל הממוגרפיה. הדו"ח מצביע על כך שהקדמת גיל הממוגרפיה ל- 40, תורם גם לחיסכון עצום למשק הישראלי.
מעט מנתוני הדו"ח:

  • חיסכון בתמותה: התחזית היא הצלת 30 נשים נוספות מידי שנה מתוך כ- 5000 מאובחנות
  • חיסכון בהוצאות המשק הישראלי:
    • חיסכון בעלויות רפואיות – סך העלויות הרפואיות, שיחסכו בשנת הטיפול הראשונה, עומד על כ- 14 מיליון ₪.
      כבר בשנה השנייה לתכנית, הערכת החיסכון בהוצאה על טיפולים רפואיים גדלה לכ-21 מיליון ₪ בטווח הקצר, כאשר בשנה החמישית החיסכון צפוי להגיע עד לכדי 40 מיליון ₪.
    • חיסכון בעלויות נלוות – העלויות המשקיות בעלות פוטנציאל חיסכון של כ- 5 מיליון ₪ בשנים הראשונות, פוטנציאל שעולה לכדי 17 מיליון ₪ בשנה החמישית לתכנית.
      אבחון המחלה בשלב מתקדם (מאוחר) אף גובה עלויות נוספות מהמשק – קצבאות והטבות מס, שמחולקות לחולות ואף עלויות שמושתות על המעסיק בגין ימי מחלה של החולה ובני משפחה, פיטורין וגיוס עובד חדש במידת הצורך. גילוי מוקדם מגדיל את רמת התפקוד של החולה בשנים הבאות. ככל ששלב האבחנה מוקדם יותר גדל הסיכוי שהחולות יחזרו לעבוד ולא יישארו תלויות בקצבאות ממשלתיות לשם התקיימותן.

בפברואר 2019 הוגשו למשרד הבריאות המלצות "הוועדה לבחינת התכנית הלאומית לגילוי סרטן השד בישראל". בהמשך להמלצות הוועדה, בחודש יולי 2022 קבע מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' נחמן אש באופן מפורש, במכתב ששיגר לבקשת מנכ"לית עמותת "אחת מתשע", כי לפי עמדת המשרד – כל אישה שתבקש מיוזמתה מהרופא ממוגרפיה מגיל 45 –תוכל לקבלה במימון ציבורי.  למידע נוסף

Share

הורדת גיל בדיקת הממוגרפיה – כי סרטן השד לא מחכה לגיל 50

דילוג לתוכן