פרופ גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף לטיפול וחקר הסרטן, משיב על שאלות בנושא הטיפול בסרטן שד בזמן מלחמה

  1. מה לעשות אם אני מטופלת בכימותרפיה ומפתחת תופעות לוואי?

הטיפול בתופעות הלוואי וההתייחסות אליהן בזמן חירום זהים לטיפול ולהתייחסות בזמן שיגרה: יש לעדכן את הצוות הרפואי, הכולל את האחיות המתאמות, על תופעות הלוואי. במידה ומתפתחת תופעת לוואי חמורה המצריכה הגעה למיון – חשוב להגיע.

  1. אני מטופלת בכימותרפיה דרך הווריד. האם מסוכן עבורי להגיע לטיפול

יציאה מרצף הטיפול היא מסוכנת ובעייתית להמשך הטיפול במחלה, ולכן חשוב להקפיד על שגרת הטיפולים. במידה ובמהלך הדרך למרכז הרפואי נשמעת אזעקה, יש לפעול על פי הנחיות פיקוד העורף. הסיכון בהיקלעות לאזעקה בדרך לטיפול אינו גבוה יותר מהסיכון של אי טיפול. במכונים עצמם, הצוות הרפואי ידע להכווין את המטופלים למרחבים המוגנים.

  1. האם ניתוחים אונקולוגים מבוצעים בזמן המלחמה או שהם צפויים להידחות?

ניתוחים אונקולוגים ממשיכים בשגרה, כרגיל. ההודעה שניתוחים אלקטיביים יידחו אינה רלבנטית לנו, מפני שניתוחים להסרת גידולים אונקולוגים אינם נכנסים לקטגוריה זו. יתכן שלאור המלחמה צוות המנתחים והמרדימים עובד בחסר, ולכן עלולים להיות עומסים, אך ניתוחים להסרת גידולים אונקולוגים הם בתיעדוף גבוה.

  1. האם קבלת תוצאות בדיקות מתעכבות כי נותנים קדימות לחיילים?

לא. כל המכלול – מעטפת חדרי הניתוח, בדיקות דם, תורים אונקולוגים, הקרנות, דימות – נמשכים כרגיל.

  1. מה עושה מטופלת שפונתה מהעוטף וצריכה לקבל טיפול כימותרפי במקום אחר בארץ?

גם במקרים האלה חשוב לשמור על רצף טיפולי. המעקב לגבי המחלה ימשיך להתבצע על ידי הרופא במרכז הרפואי המקורי, אבל השערים שלנו בדוידוף וביתר המכונים המטפלים פתוחים לצורך קבלת טיפול סמוך למקום השהייה הנוכחי.

במידה ונתקלת בקשיים בקביעת תור במרכז רפואי חליפי, אנא פני אלינו ונסייע לך, טלפון: 1-800-363-400, 03-6021717, דוא"לcallus@onein9.org.il

  1. מה לגבי מטופלות שפונו לאילת ולערבה?

מרכז דוידוף בבילינסון ובית החולים יוספטל באילת יצרו שיתוף פעולה בשל המלחמה, אשר ערוך לתת טיפולים כימותרפיים בשטח יוספטל למפונים מעוטף עזה ומחזית הלחימה בצפון.

המשך המעקב והתאמת הטיפול במידת הצורך ייעשו על ידי הרופא האונקולוג במרכז הרפואי המקורי.

  1. יש לי תור לממוגרפיה, האם כדאי לבטל?

חשוב להמשיך לבצע את בדיקות השגרה במועד, במיוחד אם דחיית התור משמעותה דחייה במספר חודשים, שאינה מומלצת כלל.

  1. מה קורה אם בזמן שאני מקבלת טיפול כימותרפי לווריד תהיה אזעקה?

הצוות הרפואי במרכזים הרפואיים ערוך ומוכן לסייע לך להגיע למרחב המוגן. יש לפעול על פי הוראותיו. הטיפול הכימותרפי הניתן בעירוי ניתן לניוד למרחב מוגן. בחלק מבתי החולים, המכון האונקולוגי בו ניתן הטיפול הזה נמצאים במקום ממוגן מראש.

  1. אני מתמודדת עם סרטן שד ומקבלת טיפולים כימותרפיים, כאשר כל הסובבים אותי עסוקים במלחמה, ובבני משפחה מגויסים, אני מרגישה אשמה שאינני מרגישה חלק מהלחץ הלאומי.

ההתמודדות הכפולה הן במישור הלאומי והן במישור הפרטי, מול מחלת הסרטן, היא קושי ומעמסה מורכבת ביותר. המערך התומך הפסיכו-סוציאלי במכונים כמו גם עמותות החולים מסייעים בהתמודדות באמצעות רכזות ליווי ותמיכה ופסיכותרפיסטיות במסגרת פרטנית ובקבוצות דיגיטליות.

טיפול בסרטן הוא משימה מתמשכת. מדובר בדרך ארוכה, שחרף מורכבות המלחמה צריכה לקבל את המקום והחשיבות שלה. הצוותים הרפואיים כמו גם צוות עמותת "אחת מתשע" זמינים למען המטופלות ורווחתן הפיזית והרגשית.  למידע נוסף אנא פני לאתר העמותה.

עודכן לאחרונה 1.11.23

Share

פרופ גל מרקל, מנהל מרכז דוידוף לטיפול וחקר הסרטן, משיב על שאלות בנושא הטיפול בסרטן שד בזמן מלחמה

דילוג לתוכן