מחקר: יעילות בדיקת הטומוסינתזיס בהשוואה לממוגרפיה

מחקר חדש הראה יתרון לטומוסינתזיס על פני ממוגרפיה "רגילה", בעיקר בנשים בקבוצת הגיל 40-49: זיהוי גבוה יותר של גידולים, הגידולים שאובחנו היו קטנים יותר ועם פחות התפשטות לבלוטות; השימוש בטומוסינתזיס לווה בפחות הזמנות לבדיקות נוספות.

מטרת המחקר, שנערך ע"י אוניברסיטת פנסילבניה בארה"ב היתה לבחון האם בדיקות סקר, שנערכות באמצעות טומוסינתזיס (ממוגרפיה תלת מימד), משפרות את אחוזי הגילוי המוקדם בקרב נשים בכל הגילאים וברמות צפיפות שד שונות, זאת בהשוואה לבדיקות סקר הנערכות באמצעות ממוגרפיה ("בדיקות ממוגרפיה")

המחקר כלל 96,269 נשים בגילאי 40-74, שעברו בדיקות ממוגרפיה או טומסינתזיס בשלושה מרכזים רפואיים בארה"ב בשנים 2011-2014. כ-72% מבדיקות הסקירה נעשו באמצעות ממוגרפיה ו- 28% באמצעות טומוסינתזיס. הגיל הממוצע של הנשים שעברו בדיקות ממוגרפיה היה 56.4 ושל אלו שעברו טומוסיתזיס: 54.6.

תוצאות המחקר

  • הבדיקות שנערכו באמצעות טומוסינתזיס זיהו יותר גידולים מאשר בדיקות ממוגרפיה.
  • הגידולים שאובחנו באמצעות טומוסיתזיס היו קטנים יותר, לרוב הגידול לא התפשט לבלוטות, בהשוואה לגידולים שאובחנו באמצעות ממוגרפיה.
    ההבדלים היו משמעותיים עוד יותר עבור נשים בקבוצת הגיל 40-49, והיתרון של טומוסינתזיס על פני ממוגרפיה היה הגדול ביותר בקבוצת  זו בנשים שהן עם רמת צפיפות שד גבוהה ("שד צפוף").
  • בהשוואה לבדיקות ממוגרפיה, בדיקות באמצעות טומוסינתזיס נקשרו לפחות בדיקות חוזרות וליותר אחוזי גילוי – עבור כל קבוצות הגיל במחקר וברמות צפיפות השד השונות.

החוקרים מציינים שעבור קבוצת הנשים בגילאי 40-49 , התועלת בבדיקות סקר באמצעות טומוסינתזיס עולה על הסיכונים המלווים את הבדיקה. רופאים שלא היו מעורבים במחקר, מציינים כי יתכן ולאור המחקר, ניתן יהיה לשקול הנחיות טיפול שיכללו טומוסינתזיס כבדיקת סקר עבור נשים בגילאי 40-49.

עודכן: מרץ 2019

מקורות:

MedPage Today

JAMA Network

Share

מחקר: יעילות בדיקת הטומוסינתזיס בהשוואה לממוגרפיה

דילוג לתוכן