טיפולי קרינה – הקרנות, רדיותרפיה

הקרנות (רדיותרפיה) זו אנרגיה חזקה של קרני רנטגן (X rays) לטיפול בחולי סרטן. האנרגיה הנפלטת מהמכשירים המיוחדים חודרת דרך הרקמות באזור המטופל ובכך גורמת להריסת התאים ולבלימת גידול התאים של הגוש הנמצא או תאים שעלולים להישאר לאחר הסרת הגידול. 

למרות שגם התאים הבריאים באזור הנגוע עלולים להיפגע הם עדיין בעלי יכולת טובה יותר מתאי הסרטן לשקם את עצמם.יחד עם זאת יש לקחת בחשבון שעלול להיגרם נזק קצר או ארוך טווח לתאים הבריאים באזור ההקרנות.

ניתן בדרך כלל בצורה סדירה במשך תקופה כנדרש לשם השגת השפעה מירבית על תאי הסרטן תוך הקטנת הסיכון לתאים הבריאים.

מתי מבצעים

מהו מהלך הטיפול

תכנון הטיפול

כיצד ניתן הטיפול

למה לשים לב

למה לצפות

התמודדות

תופעות לוואי

מתי מבצעים את טיפולי הקרינה

השימוש הרווח ביותר בטיפולי קרינה הוא בשילוב עם ניתוח כאשר הסרטן מאובחן בשלב מוקדם, או בגוש ממוקד וקטן בשד לאחר שהוצא הגוש. בשלב זה המטרה היא להשמיד את כל תאי הסרטן שאולי נותרו באזור השד ולמזער את הסיכוי לצמיחתם המחודשת. לאחר ניתוח להסרת הגידול (כריתה חלקית/למפקטומי) יומלץ לך להקרין את החלק הנותר של השד המנותח. אם תתבצע אצלך כריתה מלאה יתכן ויוקרן בית החזה כולו לאחר קבלת טיפול כימותרפי, במיוחד אם הגידול שהוסר היה גדול או מפושט לבלוטות הלימפה של בית השחי. 

לעתים נעזרים בהקרנות לפני הניתוח במטרה לצמצם את הגידול ולמנוע ממך כריתה מלאה. על פי רוב כאשר הגידול הוא גדול יומלץ לך לעבור קודם כל טיפול כימותרפי לפני הסרת הגידול או הסרת השד – כריתה מלאה.  שילוב של הקרנות בטיפול כימותרפי מתבצע בשלבים שונים של הטיפול (לפני, אחרי או במהלך מתן הכימותרפיה), בהתאם למצבך. ההקרנות מופנות לעתים גם לבלוטות הלימפה שליד עצם הבריח או בבית השחי, בהתאם לניתוח הספציפי או למידת הימצאותם של תאים סרטניים בבלוטות הלימפה. 

הקרנות ניתנות גם כטיפול פליאטיבי במקרים של מחלה גרורתית על מנת להקל כאבים או לצמצם את גודל הגרורות.

תכנית הטיפולים: מספר הטיפולים ועוצמת הקרינה תותאם  לכל אישה ואישה בהתאם לנסיבות, באופן פרטני.

מהו מהלך הטיפול

הטיפול הסטנדרטי לחולות סרטן שד מוקדם מתחיל על פי רוב ארבעה עד שמונה שבועות לאחר הניתוח  הטיפול כולל בד"כ 15-25 טיפולי קרינה יומיים (לא כולל שישי-שבת). לעיתים נכללת קרינת boost (קרינה במנה גבוהה יותר) לאזור שבו הוצא הגידול מהשד.
במקרים מסויימים (בנשים מאד מבוגרות עם גידולים קטנים, כאשר הנשים אינן יכולות לעמוד במנות קרינה יומיות והגעה לביה"ח לשם כך) יש אפשרות לטיפולי קרינה אחת לשבוע (בחלק מבתי החולים) . להרחבה על מחקרים שבדקו מתן מספר טיפולי קרינה מופחת.
במידה ואת מקבלת כימותרפיה, ההקרנות יחלו מספר שבועות מתום הטיפול הכימותרפי. קודם להקרנות תיקבע לך פגישת יעוץ עם מומחה להקרנות (אונקולוג קליני) על מנת לדון בפרטי הטיפול ולוח הזמנים לקבלתו. 

חשוב מאד שתקפידי על רצף הטיפולים ועל המעקב הרפואי במהלכם. אם יש לך בעיה לשמור על הרצף בגלל התחייבויות אחרות תאמי את לוח הטיפולים עם הצוות המטפל, אליו צריך לפנות מיידית בכל מקרה של תופעות בלתי מוכרות המופיעות במהלך הטיפול.

הטיפול ניתן בבית חולים, בדרך כלל על בסיס טיפול יום ללא אשפוז. אם יש לך בעיות תחבורה להגיע לבית החולים לקבלת הטיפול חשוב שתדעי שקופת החולים בה הנך מבוטחת משתתפת בהוצאות הנסיעה במונית (לפרטים: זכויות בקופות החולים). שירותי הרווחה (לבעלי זכאות לקבלת שירותים אלו) או האגודה למלחמה בסרטן (במקרים בהם החולה עומדת בקריטריונים הנדרשים ואינה זכאית לסיוע משירותי הרווחה) משלימים את ההשתתפות בהוצאות הנסיעה בנוסף להחזר מקופות החולים.
באיזור המרכז מפעילה האגודה למלחמה בסרטן את מעון קלור המשמש בית לחולי סרטן המתגוררים במקומות מרוחקים, אך מקבלים טיפולים במכונים האונקולוגיים של המרכזים הרפואיים באזור המרכז. המטופלים שוהים במעון במשך ימות השבוע, מוסעים לטיפולים במרכזים הרפואיים באזור – שיבא תל השומר, המרכז הרפואי רבין-בילינסון, המרכז הרפואי תל אביב ע”ש סוראסקי (איכילוב) ואסותא רמת החייל – ובסופי השבוע חוזרים לביתם.

 

תכנון הטיפול

תכנון הטיפול נעשה לכל אישה בנפרד ובהתאם לנסיבות האישיות שלה ועל כן אל תדאגי אם את מכירה מישהי שמקבלת או קיבלה את הטיפול בצורה שונה למרות ששתיכן עברתם את אותו ניתוח. חשוב שההקרנות תינתנה בצורה היעילה ביותר ובמינימום תופעות לוואי. תכנון הטיפול כרוך על כן בהגדרת המקום המדויק אליו להפנות את ההקרנות ובקביעת עוצמת ההקרנה. 

מכונת רנטגן מיוחדת המוכרת בשם סימולטור משמשת לתכנון הטיפול. מכונה זו מאפשרת לאזור המטופל להשתקף תחת פיקוח של קרני רנטגן ובכך להבטיח דיוק בקביעת המקום הדורש טיפול. פגישת תכנון מעין זו עשויה לארוך בין חצי שעה לשעה ובמהלכה את מתבקשת לשכב ללא תנועה כל עוד מתבצעת המדידה. חשוב שתוכלי להגיע לטווח תנועה בזרוע שתאפשר לך הרמת המרפק לגובה הכתף לפחות, כך שיהיה לך נוח בתנוחה זו במהלך הטיפול. 

כשמאותר האזור המדויק אליו יש לכוון את ההקרנות – מסמנים אותו בדיו על העור, ולפעמים עושים גם סימון קבוע (בהסכמת החולה) בעזרת מחט דוקרת עם דיו. שיטת הסימון תלויה בבית החולים הספציפי ואת יכולה לשאול על כך ולבקש שהסימון לא יישאר קבוע. בכל מקרה אין להסיר את הסימונים עד לאחר תום הטיפול. הסימונים עלולים לדהות או להיספג בבגדים.

מה ניתן לעשות כדי להגן על הלב

כאשר יש צורך להקרין את השד השמאלי – חשוב למנוע פגיעה באזור הלב, במיוחד עבור נשים שטופלו באדריאמיצין ונשים צעירות שלגביהן יש משמעות תפקודית ארוכת טווח לנזק עתידי ומצטבר ללב.
קיימים מכשירי קרינה בהם טכנולוגיה של מערכת שליטה נשימתית, המגנה על הלב במהלך קרינה לשד שמאל. בטכניקה זו מסנכרנים את עומק הנשימה של האישה עם מתן הקרינה, ומפעילים את הקרינה רק בשלב הנשימה העמוקה, שבה הריאה המנופחת דוחקת את הלב למיקום המרוחק ביותר מדופן בית החזה. המערכת פועלת במספר מכוני קרינה בבתי חולים.
למאמר בנושא.

כיצד ניתן טיפול קרינתי

הטיפול הקרינתי ניתן לרוב באמצעות רדיותרפיה חיצונית בעזרת קרן הממוקדת מחוץ לגוף החודרת דרך הרקמות באזור המטופל.  שיטה זו אינה עושה אותך לרדיואקטיבית ועל כן גם אינה מונעת ממך מפגש עם אנשים אחרים, כולל ילדים. 

במהלך הטיפול תתבקשי לשכב על מיטת הטיפולים כשחצי הגוף העליון חשוף. המטפל מקפיד למקם את גופך בדיוק באותה תנוחה בכל פעם, ועליך להקפיד לא לזוז במהלך הטיפול. יחד עם זאת תוכלי להמשיך לנשום בחופשיות. טיפול לשד או לבית החזה מכוון מזוויות שונות, ומכשיר ההקרנה ימוקם מחדש בשביל כל זווית בנפרד. את לא תחושי כל כאב במהלך הטיפול למרות התנוחה הבלתי נוחה. 

ייתכן ותצטרכי לקבל סדרת הקרנות נוספת לאזור שסביב הצלקת כ"תגבור" (boost). 

ההקרנה עצמה אורכת דקות ספורות ובמהלכה תשכבי לבד בחדר ותהיי תחת מעקב של המטפל דרך חלון או בעזרת טלוויזיה במעגל סגור. במקום בו מותקנת מערכת אינטרקום יוכל המטפל לתקשר אתך במהלך הטיפול ולהרגיעך. חשוב שתרגישי בנוח ובטוחה שהדלת סגורה, או שאת מאחורי וילון, ושרק את והרדיותרפיסט בקשר. 

טכנולוגיות חדשות בטיפולי קרינה

טיפול קרינתי מואץ: בשיטה חדשה זו מבוצעים טיפולי קרינה במנות גדולות יותר מידי יום, אך הם מתפרסים על פני תקופה קצרה יותר, וזאת מבלי לפגוע משמעותית ביעילות הטיפול. הבטיחות והיעילות של הטיפול המואץ עדיין נחקרים.

טיפול קרינה חד-פעמי IORT: טכנולוגיה חדשה, אינטרה-בים (INTRABEAM), מאפשרת הקרנה ממוקדת חד-פעמית במהלך ניתוח הסרה חלקית של השד. מכשיר קרינה ממוזער מוחדר לחתך במהלך הניתוח, לאחר הוצאת הגידול, ומקרין את האזור הממוקד. בהשוואה לסדרת הטיפולים הסטנדרטית, הטיפול החד-פעמי כרוך בפחות תופעות לוואי לעור, וחוסך את הביקור בבית החולים מדי יום במשך שבועות רבים.
במעקב של חמש שנים, שיעור ההישנות המקומית של המחלה בטיפול החד-פעמי דומה לטיפול הסטנדרטי. ראו המחקר.
תוצאות מעקב ארוך טווח (חציון 8.6 שנים) שפורסמו בשנת 2020 הראו כי קרינה תוך ניתוחית וקרינה חיצונית, דומות מבחינת רמת היעילות וההישרדות לאורך זמן.

הטיפול בטכנולוגיה זו מתאים לפרופיל מסוים של חולות סרטן השד: נשים מעל גיל 50, שגודל הגידול שלהן אינו עולה על 2 ס"מ, והגידול חיובי לאסטרוגן. הטיפול מאריך את משך הניתוח. הטכנולוגיה מיושמת במספר מרכזים רפואיים: כרמל, העמק, מאיר, קפלן, סורוקה, בילינסון, שערי צדק' אסותא רמת החייל ואסותא חיפה. נשים המתאימות למאפיינים אלו יכולות לקבל את הטיפול, עם הצגת התחייבות של קופת החולים.

למידע מורחב על תופעות הלוואי ועצות להתמודדות

למה עלי לשים לב במהלך הטיפול

הטיפול יינתן לך בדרך כלל באותה שעה של היום בכל פעם, על מנת לאפשר לך להיכנס לשגרה, ועם הזמן תלמדי להכיר את הצורה בה גופך מגיב. רצוי מאד שתקדישי זמן נוסף מהרגיל למנוחה. במידה ואת נתקלת בהפרעות שינה הקפידי לדווח על כך לצוות המטפל בך. 

חשוב ביותר שתתני תשומת לב מיוחדת לעורך במהלך תקופת הטיפול:

  • הימנעי משימוש בבושם, דיאודורנט, משחות קרמים באזור הטיפול, אלא אם הומלצו על ידי הצוות המטפל.
  • רחצה במים פושרים וסבון עדין, וייבוש במגבת רכה.
  • אם את מקבלת הקרנות לאזור בית השחי השיער במקום ינשור ואין צורך להסירו. במקרה שצמיחת השיער תקינה ותרצי להסירו  יש להקפיד שלא לפצוע את העור.
  • הימנעי מחשיפת האזור המטופל לטמפרטורות קיצוניות (סאונה, בקבוק חם או קרח).
  • אל תחשפי את האזור המטופל לשמש בעת יציאה, הן בזמן הטיפול וגם לאחריו.
  • חיכוך או שפשוף עלולים להגביר את תגובת העור וכדאי על כן לשים לב לתחושה בעת לבישת חזיה – אל תלבשי חזיה עם תמיכה מתכתית;  חזיה עשויה מכותנה נותנת תחושה נעימה יותר; ניתן לשים חולצה על הגוף ועליה חזיה.
    אם עברת כריתה מלאה של השד יהיה לך נעים יותר לרוב ללבוש את חומר המילוי הרך שהיה בשימוש מיד לאחר הניתוח מאשר את הפרוטזה העשויה סיליקון.
  • הקפידי על תזונה בריאה ומאוזנת ושתית נוזלים רבים במהלך הטיפול הרדיותרפי.

למה עלי לצפות בעקבות הטיפול

תופעה רגילה לאחר הטיפול תהיה שינוי בתחושת רקמת השד באזור הטיפול הנעשית נוקשה יותר. מנקודת המבט של מודעות לשד חשוב שתדעי שזו תופעה נורמלית ואין סיבה לדאגה. 

תגובות בעור שיתכן והופיעו במהלך הטיפול תחלופנה לרוב לאחר שלושה או ארבעה שבועות. הצוות המטפל ינחה אותך איך לטפל בעורך עד לחלוף התופעות. העור עלול להיות יבש ואדמומי בעקבות ההקרנות.
רק לאחר סיום כל הטיפולים (בהתייעצות עם הצוות הרפואי) ניתן להשתמש בקרם לחות (עדיף על בסיס מים) להקל את התחושה. 

תופעת העייפות עלולה להימשך זמן מה לאחר סיום הטיפול אך עם הזמן ובהדרגה תרגישי את השיפור. לגבי נשים מסוימות זה יכול לקחת מספר חודשים.
עם סיום הטיפול תקבלי בדרך כלל לוח זמנים לפגישות מעקב, אך אם בכל שלב שהוא תרגישי חשש מסוים או תבחיני בתופעה חריגה אל תהססי להתקשר עם הצוות המטפל בך. 

התמודדות עם טיפול קרינתי

לעיתים במהלך או בעקבות הטיפול תרגישי חלשה, עייפה, ובמצב רוח ירוד, אפשר ורצוי ליידע את הצוות המטפל במכון הקרינה. בנוסף כדאי לנסות ולהיעזר בסובבים אותך. אם את חשה צורך לעבד את הדברים ולתת להם מקום, אנו בעמותת אחת מתשע נשמח לספק את הליווי והתמיכה המקצועית באמצעות טיפול רגשי. את מוזמנת לפנות בטל' 03-6021717 או בדוא"ל: callus@onein9.org.il

עדכון: מאי 2022.

Share

טיפולי קרינה – הקרנות, רדיותרפיה

דילוג לתוכן