מחקר: הוספת אולפריב לטיפול האדג'וונטי מפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה בחולות סרטן שד נשאיות BRCA שהגידול שלהן שלילי ל- HER2 והן בסיכון גבוה

אולפריב/ לינפרנזה  היא תרופה ממשפחת מעכבי PARP הניתנת במצבים מסויימים לנשים עם סרטן שד גרורתי שהן נשאיות של מוטציה בגנים BRCA 1/2
מחקר  OlympiA, שתוצאות הביניים שלו התפרסמו בכנס ASCO 2021 ובכתב העת NEJM,  בדק האם הוספה של התרופה אולפריב למשך שנה לטיפול שניתן לאחר הניתוח (כטיפול אדג'וונטי מוארך) משפרת את משך זמן ההישרדות ללא מחלה בנשים החולות בסרטן שד מוקדם המצויות בסיכון גבוה לחזרת המחלה שהן נשאיות של  BRCA והגידולים שלהן שליליים ל-HER2, כלומר שהגידולים שלהן הם טריפל נגטיב (TNBC) או גידולים הורמונליים.

במחקר השתתפו 1,836 נשים חולות בסרטן השד, נשאיות BRCA שהגידולים שלהן שליליים ל-HER2 (כ- 82% מהגידולים היו טריפל נגטיב וכ- 18% גידולים הורמונליים) אשר להן סיכון גבוה לחזרת המחלה. הנשים קיבלו טיפול סטנדרטי (ניתוח, הקרנות וכימותרפיה בהתאם לצורך- לפני או אחרי ניתוח) שלאחריו חולקו ל- 2 קבוצות באופן אקראי: הקבוצה הראשונה קיבלה את תרופת המחקר אולפריב למשך שנה וקבוצת הבקרה קיבלה פלסבו (תרופת דמה). משך המעקב החציוני עמד על 2.5 שנים.

תוצאות ביניים של המחקר:

  • לאחר שלוש שנים, שיעור ההשרדות ללא מחלה הוא על 85.9% בקבוצה שקיבלה אולפריב לעומת 77.1% בקבוצה שקיבלה פלסבו.
    טיפול אדג'וונטי באולפריב הוריד את הסיכון לחזרת המחלה (מקומית גרורתית, סרטן חדש ותמותה מכל סיבה שהיא) ב- 42% לעומת הפלסבו.
  • לאחר שלוש שנים שיעור הישרדות ללא מחלה גרורתית על 87.5 בקבוצה שקיבלה אולפריב לעומת 80.4% בקבוצה שקיבלה פלסבו. בהשוואה לפלסבו טיפול אדג'וונטי באולפריב הוריד את הסיכון לחזרת המחלה בצורה גרותית ב- 43%.

תופעות הלוואי תאמו לתופעות לוואי ידועות של התרופה ולא נצפו תופעות לוואי חדשות. תופעות הלוואי החמורות כללו: אנמיה, עייפות נויטרופניה, לויקופניה, ולימפוציטופניה (האחרונים מעידים על רמה נמוכה תאי דם לבנים).

החוקרים מסכמים וקובעים כי בנשים עם סרטן שד מוקדם שהן נשאיות של BRCA והגידול שלהן שלילי ל- HER2 (כאמור גידולים מסוג טריפל נגטיב או גידולים הורמונליים) הוספה של אולפריב לטיפול לאחר הניתוח (כטיפול אדג'וונטי מוארך) הובילה להארכת משך הזמן של ההישרדות ללא מחלה והישרדות ללא מחלה גרורתית.

במרץ 2022 אישר ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) את אולפריב לטיפול אדג'וונטי בנשים החולות בסרטן שד מוקדם המצויות בסיכון גבוה לחזרת המחלה שהן נשאיות של  BRCA והגידולים שלהן שליליים ל-HER2, ואשר טופלו בכימותרפיה לפני הניתוח או לאחריו.

עדכון: מרץ 2022

מקורות

ASCO Post

NEJM

תקציר כנס ASCO

הודעת ה-FDA

Share

מחקר: הוספת אולפריב לטיפול האדג'וונטי מפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה בחולות סרטן שד נשאיות BRCA שהגידול שלהן שלילי ל- HER2 והן בסיכון גבוה

דילוג לתוכן