אדו טרסטוזומב אמטנזין T-DM1 קדסילה

Ado Trastuzumab Emtansine

על התרופה

T-DM1 (קדסיילה, Kadcyla) היא תרופה לטיפול בחולות סרטן שד גרורתי שהגידול שלהן מאופיין ב-HER2 חיובי. התרופה הינה שילוב של הנוגדן טרסטוזומב (הרספטין) והתרופה הכימותרפית DM1.

מחקר שהתפרסם בשנת 2018 הראה כי התרופה יעילה  גם כטיפול אדג'וונטי (טיפול משלים לאחר ניתוח) בהפחתת הסיכון להישנות המחלה בשד ו/או מחלה גרורתית בנשים עם סרטן שד מסוג HER2 שקיבלו טיפול טרום ניתוח (נאו אדג'ובנטי) בכימותרפיה והרצפטין ואשר במהלך הניתוח בשד היתה עדות לשארית גידול בשד או בבלוטות הלימפה.

כיצד פועלת התרופה

התרופה היא מסוג ADC – נוגדן מצומד לתרופה. היא משלבת באמצעות גורם מקשר את הנוגדן טרסטוזומב (הרספטין) והתרופה הכימותרפית החזקה DM1. הנוגדן נצמד לתאים הסרטניים החיוביים ל-HER2 על מנת לעכב את האיתותים הגורמים לסרטן להתפתח. בו בזמן, הוא מאותת למערכת החיסונית של הגוף לתקוף את התאים הסרטניים. רק לאחר שהתרופה נספגת בתאי הגידול היא משחררת את החומר הכימותרפי DM1 ישירות לתוכם ופוגעת ב-DNA שלהם.

ביוני 2012 התפרסמו תוצאות המחקר EMILIA שלב III, שבדק טיפול בחולות סרטן שד גרורתי עם גידול חיובי ל-HER2 כטיפול בקו שני (לאחר כשלון הטיפול בהרספטין ובטקסאנים – טקסולאו טקסוטר), בהשוואה לחולות שטופלו בטיפול סטנדרטי המשלב לפטיניב וקסלודה.

בחולות שטופלו ב-T-DM1 נצפה שיפור של כשלושה חודשים בהישרדות ללא התקדמות המחלה בהשוואה לטיפול הסטנדרטי. הסיכון להחמרת המחלה או למוות ירד ב-35% עבור החולות שטופלו ב-T-DM1 בהשוואה לטיפול הסטנדרטי.  יחד עם זאת, בשלב זה הטיפול בתרופה לא שיפר את שיעור ההישרדות הכוללת.

שיעור התגובה של הגידול (התכווצות הגידול) לטיפול ב-T-DM1 בא לידי ביטוי ב- 43.6% מהחולות בהשוואה ל-30.8% מהחולות שקיבלו טיפול סטנדרטי.

התרופה אושרה על ידי ה-FDA בארה"ב בפברואר 2013, בחולות סרטן שד גרורתי שקיבלו טיפול קודם בהרספטין וכימותרפיה מסוג טקסן למחלה הגרורתית או למחלה מוקדמת, ואשר מחלתם נשנתה במהלך או תוך שישה חודשים מסיום הטיפול לאחר הניתוח.

באוקטובר 2013 הוצגו בכנס באירופה תוצאות מחקר TH3RESA שלב III, לפיהן התרופההאריכה משמעותית את משך הזמן עד התקדמות המחלה עם הפחתה של 47% בסיכון להחמרת המחלה או למוות בחולות שטופלו בתרופה זו בהשוואה לטיפולים אחרים, שנבחרו על פי שיקול דעת הרופא. פרופיל הבטיחות של קדסיילה תאם למוכר ממחקרים קודמים עם התרופה.

בדצמבר 2018 התפרסמו תוצאות מחקר KATHERINE אשר בדק את יעילות הטיפול בקדסילה מול הרצפטין כטיפול אדג'וונטי (טיפול משלים לאחר ניתוח) בנשים עם סרטן שד מסוג HER2 שקיבלו טיפול נאו אדג'ובנטי (טיפול טרום ניתוח) בכימותרפיה והרצפטין ואשר בעת הניתוח, עדיין נותרו שאריות גידול בשד ו/או בבלוטות הלימפה. המחקר הראה כי עבור נשים אלו, הסיכון לחזרת המחלה או לתמותה היה נמוך ב – 50% בטיפול האדג'ובנטי בקדסילה לעומת הטיפול בהרצפטין.
במאי 2019 אישר ה -FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) את קדסיילה לטיפול אדג'וונטי בסרטן שד מסוג HER2  בנשים שקיבלו טיפול טרום ניתוחי בתרופה הרצפטין ואשר על אף הטיפול בתרופה, נותרו שאריות גידול ברקמה השד.

התרופה בישראל

התרופה הוכללה בסל התרופות בראשית 2014 לחולות סרטן שד מתקדם עם ביטוי יתר של חלבון HER2, כקו טיפול מתקדם.

כיצד ניתנת התרופה

התרופה ניתנת באמצעות עירוי.

מהן תופעות הלוואי

הודות לעובדה שהמרכיב הכימותרפי של התרופה משתחרר רק בתוך הגידול הסרטני, נצפו בטיפול בתרופה תופעות לוואי קלות יחסית, ושיעור נמוך של נשירת שיער. במחקר EMILIAהודגם כי חולות שטופלו בתרופה T-DM1 סבלו פחות מתופעות לוואי מדרגה 3 ומעלה בהשוואה לאלו שטופלו בלפטיניב וקסלודה. תופעות הלוואי העיקריות מהן סבלו המטופלות ב-T-DM1 כללו ספירת דם נמוכה, רמות גבוהות של אנזים כבד, ואנמיה.

התרופה נמצאה גם כמשפרת איכות חיים עבור החולות.

מקורות

Roche 3.6.2012

ABC News 3.6.2012

E-MED 14.10.2013

NEJM 5.12.2018

 Practice Update 13.12.2018

 

עודכן במאי 2019

 


הבהרה
אין לראות בתכנים המופיעים בעמוד זה משום המלצה ו/או חוות דעת רפואית על שימוש בתרופה.
לפני כל שימוש בתרופה, יש להתייעץ ברופא או גורם מקצועי אחר ולעיין בעלון הצרכן. יש לפעול רק על-פי ההנחיות.

 

Share

אדו טרסטוזומב אמטנזין T-DM1 קדסילה

דילוג לתוכן