שחזור שד – הבחירה היא שלך

מאת  עו"ס יעל יגור מנהלת מערך התמיכה והטיפול הנפשי בעמותת "אחת מתשע"

במהלך שנות עבודתי בעמותת "אחת מתשע" פגשתי נשים רבות אשר חלו בסרטן השד ועברו ניתוח כריתה מלאה של השד ושחזור מידי. לעיתים קרובות שמעתי משפטים כגון: "לו הייתי יודעת בהתחלה את מה שאני יודעת היום, לא בטוחה שהייתי נכנסת לזה". "אין שום קשר בין המילים 'שחזור מידי' למה שאני עוברת… עברתי מספר ניתוחים לתיקון… והיו כל מיני סיבוכים בדרך", "זה אולי שד שנראה כלפי חוץ מעל החולצה כמו שד רגיל, אבל אין לי שום קשר אליו, אני לא מרגישה שהוא שלי". ומנגד משפטים כמו: "לא הייתי מסוגלת לחשוב על מצב שבו אני מתעוררת לאחר הניתוח ואין לי כלום, אין שד", "תמיד חלמתי על שדיים כאלה ועכשיו יש לי".

נשים, המקבלות אבחנה כי הן חולות בסרטן השד, מרגישות לרוב כי "נפלו עליהן השמיים". הן מספרות על הרגע הקשה והמורכב אצל הכירורג: "ככה, ביום בהיר את הופכת מאישה בריאה לאישה החולה בסרטן, עם כל המשמעויות הכרוכות בכך".
סמוך לקבלת האבחנה מתחיל תהליך (ארוך או קצר) של גיבוש הפרוטוקול הטיפולי. במידה שההמלצה הינה על כריתת שד מלאה, נמצאת האישה על פרשת דרכים ועליה לקבל החלטה מורכבת ביחס לגוף שלה, החלטה אשר עשויה להשפיע עליה לטווח הארוך. האם לערוך שחזור שד בכלל, האם לערוך שחזור מידי, כלומר שחזור המתבצע במהלך ניתוח הכריתה או במידת האפשר, לדחות את ביצוע שחזור השד במספר חודשים, עד לאחר סיום הטיפולים.

כשאת חולה בסרטן שד כולם מתייחסים למחלה ולהיבט הרפואי שלה. יש משהו שמסכן את חייך ואת חייבת לעשות הכול ו"לטפל בזה", מהר, וכמובן תוך שיתוף פעולה מלא עם הצוות הרפואי. יש תחושה שאין לגיטימיות לקחת זמן, ואפילו קצר, לחשוב על מה שאת רוצה, מה חשוב לך ומה ההשלכות של כל החלטה בטווח הקצר ובטווח הארוך מבחינה נפשית ורפואית.
חשוב לי להדגיש, כי השינוי במראה השד עשוי להיות בעל השלכות פסיכולוגיות עמוקות על נשים וחלקן אף חוות תהליכי אבל ואובדן על השד שאבד. לעיתים, כתוצאה מהקושי לקבל את המראה החדש נשים יפתחו התנהגויות המנעותיות ובעלות השלכות על תפקודן בחיי היומיום. הסביבה עלולה להגיב בחוסר הבנה וחוסר רגישות באמירות כגון: "תגידי תודה שאת בחיים", "מה זה חשוב איך השד נראה העיקר שאת החלמת". העיסוק באסתטיקה נתפס כמותרות ואולי אף כלא-לגיטימי במקרה שחלית בסרטן.
ידוע, כי לשד משמעויות רבות מהבחינה האישית, הזוגית, האימהית, החברתית וכו'. כמו כן הוא מרכיב חשוב ומשמעותי בדימוי הגוף, הערך העצמי והגדרת הנשיות. הוא אינו ככל איבר אחר בגוף. יש המוצאות את האופציה של שחזור שד מיידי כפתרון הטוב ביותר עבורן ולא מרגישות כי היו יכולות לקום ביום שלאחר הכריתה ללא שד. אחרות מחליטות להיפרד מהשד ולא לערוך שחזור בכלל ומרגישות שזו ההחלטה הנכונה עבורן. חלק מהנשים דוחות את ההחלטה על השחזור עד לאחר סיום הטיפולים ומרגישות כי עד שלא מוסרת סכנת החיים, הן אינן יכולות להתפנות להחלטה כזו. לי חשוב להדגיש בפני נשים שחלו בסרטן השד כי הבחירה אם לערוך שחזור שד ומתי – בידיים שלהן.

לקראת הפגישה עם הכירורג והמנתח הפלסטי
חשוב מאוד שתתכונני לפגישה עם הרופא והכיני שאלות מראש. בפגישה  תשאלי את כל השאלות, כמו: מה המשמעות של שחזור מידי? מה ההשלכות והסיכונים הרפואיים הכרוכים בכך? מה משך ההחלמה? מה צפוי בתהליך? מה יקרה אם הניתוח לא מצליח? מה היתרונות והחסרונות של כל אפשרות? (לשאלות נוספות שמומלץ לשאול) תדאגי לקבל  ולרשום את כל המידע שאת זקוקה לו.
תשאלי כמה זמן עומד לרשותך להחליט ואז תחשבי היטב מה מתאים לך ומה אפשרי, איך את רואה את עצמך בתהליך הזה ומה חשוב לך.  תתייעצי עם האנשים הקרובים והמשמעותיים בחייך אשר מכירים אותך.
בנוסף את יכולה ליצור  קשר עם עמותת "אחת מתשע" ולדבר עם המתנדבות שלנו אשר היו בפרשת דרכים דומה. את כמובן מוזמנת גם לפנות אלינו לעמותה לשיחת התייעצות עם אשת טיפול.

ההחלטה על הצורך בכריתה מלאה היא לרוב החלטה רפואית אבל ההחלטה האם את רוצה שחזור או לא ובאיזה אופן היא בידיים שלך. זוהי החלטה אישית ומשמעותית בראש ובראשונה לך. הבחירה בשדיים – שלך!

 

Share

שחזור שד – הבחירה היא שלך

דילוג לתוכן