סרטן שד והריון

אילו שינויים חלים בשדיים בזמן הריון
רוב הגושים והשינויים המדאיגים המאובחנים בשד במהלך הריון מתגלים כשפירים (לא ממאירים). השינויים נגרמים על ידי אותם תהליכים הקיימים גם אצל נשים שאינן הרות או על ידי תהליכים שפירים הקיימים רק במקרי הריון או הנקה.
יחד עם זאת התהליכים ההורמונלים המתרחשים במהלך הריון או הנקה עלולים להשפיע על התפתחות גידולים הרגישים לאסטרוגן. בין הגידולים השפירים המתפתחים לעתים במהלך הריון והנקה ניתן למנות ציסטות, גלקטוצילים (ציסטות מלאות חלב galactoceles), ופיברואדנומים (גידול שפיר מוצק ועגול רווח ביותר fibroadenomas) ו-breast infractions (אזור בו הרקמה גוועת בגלל אספקת דם לקויה). בגלל פעילות הורמונלית מוגברת גדלים במהלך ההריון הפיברואדנומים שהיו קיימים גם לפני תחילתו.

תחושת השד וגודלו משתנים במהלך ההריון, ובמיוחד במחציתו הראשונה. ככל שההריון מתקדם השדיים נהיות מוצקות ובולטות יותר , כהכנה להנקה. הורמון הפרולקטין המיוצר על ידי בלוטת יתרת המוח מביא לגידול רקמות השדיים ומגרה את יצור החלב.

כיצד מאבחנים סרטן שד במהלך הריון והנקה

הבעיה העיקרית עם אבחון סרטן שד במהלך הריון היא החשש לאבחון מאוחר כאשר הסרטן כבר בשלב התפשטות מתקדם. ניתן למנוע מצב כזה במידה מסוימת על ידי ביצוע בדיקות שגרתיות במהלך ההריון ולאחר מכן גם בתקופת ההנקה.

מיד עם תחילת ההריון, לפני שהשדיים גדלים ועוברים תהליכי שינויים האופייניים להריון, חשוב שהרופא שלך יעשה בדיקה ידנית מקיפה. למרות שבמהלך ההריון קשה להעריך שינויים בשדיים כדאי שתקפידי לבצע בדיקה עצמית חודשית, ובמקרה הצורך היעזרי באחות. סרטן שד יכול להתפרץ גם במהלך הריון. השוואת מספר המקרים שאובחנו אצל נשים באותה קבוצת גיל מראה על שכיחות גבוהה יותר של המחלה אצל נשים הרות מאשר אצל נשים שאינן הרות. סטטיסטית מדובר באחת מתוך 3,000 עד אחת מ-10,000 מכלל הנשים ההרות.

מקרי סרטן שד רבים יותר מאובחנים אצל נשים שדחו את כניסתן להריון לשנות ה-30 המאוחרות או תחילת שנות ה-40 לחייהן.

בשל החשש לפגיעה בעובר אין זה מקובל להיעזר באמצעי אבחון הכרוכים בהקרנות – ממוגרפיה. השינויים החלים ברקמת השד במהלך ההריון מהווים סיבה נוספת לאי השימוש בממוגרפיה כאמצעי לאבחון סרטן שד במהלך הריון. לעומת זאת ניתן לערוך בדיקת אולטראסאונד (הדמייה באמצעות גלי קול) שאינה מסכנת את העובר. יחד עם זאת צריך לזכור כי בדיקת אולטראסאונד פחות יעילה בסריקת משקעי סידן קטנים הנקראים microcalcifications והעלולים להתברר כסימנים ראשוניים של סרטן השד.

במקרים של צורך באבחון במהלך הריון מבצעים גם ביופסיה מהגוש החשוד. כאשר נדרש ניתוח להסרת הגידול הוא מתבצע בהרדמה, כללית או מקומית. את עשויה לקבל תרופות להפסקת פעילות בלוטות החלב לפני הניתוח על מנת להקטין את סכנת הזיהום. תיתכנה חבלות לשד לאחר הביופסיה בגלל אספקת דם מוגברת לשד במהלכה.

אם הגוש החשוד מתגלה במהלך תקופת ההנקה (לאחר הלידה) אסור לדחות את ביצוע בדיקת הממוגרפיה או כל בדיקת הדמייה אחרת. אם את מיניקה תידרשי בדרך כלל לרוקן את השד מחלב (על ידי הנקה או בעזרת משאבה) לפני ביצוע הסריקה על מנת להפחית את הצפיפות דרכה צריכות קרני הרנטגן לחדור ובכך לשפר את איכות התמונה המתקבלת.

הבעיות העיקריות בהן נתקלים באבחון בתקופת ההנקה נובעות מסיבוכים דלקתיים שונים בשד שמקורם באורגניזמים (Nasopharyngeal) המגיעים דרך מעברי האוויר של התינוק. שד מרוקן מחלב מעודד את ההחלמה היות וניתק הקשר עם מצע התרבית המזינה את הדלקת. מכאן גם נובעת ההמלצה להפסיק את ההנקה כאשר יש דלקת בשד.

כיצד מטפלים בסרטן השד בהריון

צורת הטיפול במקרה של סרטן השד אצל אישה בהריון תיקבע על ידי הצוות המטפל בהתאם לסוג הסרטן ולמידת התפשטותו, ובאיזה שלב של ההריון אובחנה המחלה.

ניתוח – היום עומדת בפניך הבחירה בין ביצוע כריתה מלאה לבין ניתוח שחזור שד מלווה בהקרנות. אם את בהריון תוצע לך האופציה של ניתוח שיחזור רק במידה והמחלה אובחנה במהלך שלושת החדשים האחרונים של ההריון, שלב בו ניתן לדחות את ההקרנות עד לאחר לידה. כל ניתוח מתבצע תחת הרדמה כללית והסיכון להפלה כתוצאה מהשפעת ההרדמה נחשב לנמוך.

הקרנות – השימוש בהקרנות במהלך כל שלב בהריון אינו מומלץ היות וגם מינון נמוך מהוה סכנה לעובר. אם תמצאי מתאימה לניתוח שחזור שד והמחלה מאובחנת במהלך השליש האחרון של ההריון ניתן יהיה לגרום ללידה מוקדמת (בשבוע ה-30-32) ולדחות את ההקרנות עד לאחר הלידה. כל פעולה צריכה להיות מתואמת גם עם הגינקולוג המטפל בך.

כימותרפיה – כימותרפיה נחשבת כיום לטיפול המקובל אצל נשים שסרטן השד שלהם השפיע על בלוטות הלימפה בבית השחי. שיטת טיפול זו מוצעת גם על פי שיקולים אחרים בכל מקרה לגופו. במהלך שלושת החדשים הראשונים של ההריון העובר מתפתח בקצב מהיר, וכימותרפיה במידה וניתנת בשלב זה יכולה לגרום להיווצרות מומים . משום כך, במידה וסרטן השד אובחן אצלך בשליש הראשון של ההריון וההמלצה היא לטיפול כימותרפי כדאי שתשקלי את האופציה של הפסקת ההריון. אם המחלה מאובחנת בשלב מתקדם יותר של ההריון תיתכן האופציה של גרימת לידה מוקדמת ודחיית הטיפול הכימותרפי עד לאחריה. טיפול כימותרפי במהלך השליש השני והשלישי של ההריון נחשב לבעל סיכון נמוך לעובר וברוב המקרים נולדים תינוקות בריאים.

טמוקסיפן – ידוע רק על מספר קטן של נשים שנעזרו בטמוקסיפן במהלך הריון ומידת הבטיחות של השימוש בתרופה טרם הוכחה. משום כך כדאי שלא תשתמשי בטמוקסיפן עד לאחר הלידה.

האם סרטן השד במהלך הריון עלול להשפיע על העובר

אין הוכחות שסרטן השד במהלך הריון או הנקה עלול לפגוע בהתפתחות העובר ברחם, ובכל מקרה מחלת הסרטן אינה מועברת מהאם לעובר. אין הוכחות לכך שילדים הנולדים לאמהות שחלו בסרטן שד במהלך ההריון יחלו בסרטן בעתיד.

האם סרטן שד במהלך הריון תוקפני יותר

אין הוכחות חד משמעותיות לכך שסרטן שד במהלך הריון תוקפני יותר מסרטן שד בזמנים רגילים. הסכנה היא בכך שאצל נשים אחדות הנמצאות בהריון או בתקופת הנקה עלול לחול איחור מסוכן באבחון המחלה בגלל הקושי לזהות את הסרטן כאשר השד נפוח ומוגדל (כתוצאה מההריון או ההנקה).

הנקה

אם את מקבלת טיפול כימותרפי לאחר הלידה רצוי שתחדלי להיניק היות והחומרים המרכיבים את התרופה עלולים להגיע לתינוק דרך החלב. אם קיבלת הקרנות בעבר לפני ההריון סביר להניח שלא תיווצר כמות משמעותית של חלב בשדיים. יחד עם זאת, במקרים בהם אכן היניקו נשים שקבלו טיפול בהקרנות לא אובחנו תופעות לוואי לאם או לתינוק. במקרה של כריתת שד מלאה את עדיין יכולה להיניק מהשד השני אשר בדרך כלל מייצר חלב בכמות גדולה יותר כפיצוי.

הריון לאחר אבחון סרטן השד

הריון המתחיל לאחר אבחון סרטן השד אינו קשור בהכרח בסיכון גדול יותר לשובה של המחלה. כך למשל טוען מחקר שהתפרסם ב-2012.  יחד עם זאת הרופאים ממליצים לדחות כניסה להריון לפחות לשנתיים לאחר האבחון היות וזו התקופה הפגיעה ביותר מבחינת סכנת שובה של המחלה. גם סוג הסרטן שאובחן ודרגתו מהווים שיקול חשוב בהחלטה להיכנס להריון.

אם מבחינה אישית המתנה כזו אינה מתאימה לך כדאי שתתייעצי עם הצוות הרפואי המטפל בך. טיפולים מסוימים הניתנים לחולות בסרטן השד עלולים לפגוע בפריון בצורה בלתי הפיכה.

הפסקת הריון

אין כל הוכחה שהפסקת הריון תשפר את סיכויי ההחלמה של נשים שאובחנו בסרטן השד במהלך הריון. בדרך כלל תומלץ הפסקת הריון כאשר יש צורך לטפל בחולה בכימותרפיה במהלך השליש הראשון של ההריון, או כאשר הסרטן מתפשט במהירות לחלקי גוף אחרים. ההחלטה על הפסקת הריון אינה קלה וחשוב שיהיה בידיך ובידי בן\בת זוגך את כל המידע הדרוש לקבלתה.

לראש הדף>>>

עודכן לאחרונה בפברואר 2013 

Share

סרטן שד והריון

דילוג לתוכן