מיניות ודימוי הגוף

הערה: בכל מקום בו מוזכר המושג "בן זוג" הוא מתייחס גם ל"בת זוג"

לסרטן השד יכולה להיות השפעה על חיי המין של האישה בעקבות האבחנה ובמהלך הניתוחים, הטיפולים והשיקום. למרות זאת השפעת המחלה על מיניות החולה היא אחד ההיבטים הפחות מדוברים בהקשר לחיים אחרי סרטן השד, בציבור ובקרב אנשי מקצוע.

לא פעם משבשים הטיפולים בסרטן השד את חייה של האישה ומשפיעים גם על בני משפחתה. הזהות המינית שלה, תפקודה המיני ומערכת היחסים המינית שלה עלולים להיפגע בצורה משמעותית – הן מבחינה פיזיולוגית והן מבחינה נפשית.

השפעת המחלה על היבטים אלו היא כה מורכבת עד כי קשה להעריך את המשקל היחסי של השינויים ההורמונלים והגופניים לעומת התגובות הפסיכולוגיות בקרב החולות והמחלימות מסרטן השד.

חשוב לזכור שקשיים בתחום יחסי המין בעקבות סרטן השד אינם מחויבי המציאות ולא כל אישה שחלתה בסרטן שד אכן צפויה להיתקל בהם.

 

השפעת המחלה על הזהות המינית

ה"אני החדש" של האישה – קבלה עצמית

השלכות על התפקוד המיני וההתמודדות

קיום יחסי מין לאחר המחלה

השפעת המחלה על מערכת היחסים הזוגית

התמודדות עם תגובות בן הזוג

התמודדות עם שינויים במערכת היחסים

עצות למחלימה שאינה בקשר זוגי

 

השפעת המחלה על הזהות המינית

נשיות, אמהות, ארוטיקה, ותפקוד חברתי הם הגורמים על פיהם נקבעת תפישת האישה את זהותה המינית, וגורמים אלו עלולים להיפגע בעקבות האבחנה של סרטן השד והטיפולים. השד הוא סמל אישי וחברתי מובהק של נשיות, והדימוי הגופני העצמי של האישה עלול להיות מושפע בעקבות ניתוחי השד שעליה לעבור כטיפול במחלה.

השפעת האבחנה של סרטן השד על המיניות הנשית משתנה בהתאם לנתונים האישיים של כל אישה – הגיל בעת אבחון המחלה, מספר הלידות לפני האבחון, השלב בו התגלתה המחלה, סוג הניתוח ותוצאותיו הקוסמטיות, משך ואופי הטיפולים הניתנים, סכנת היווצרות לימפאדמה, ועוד.

הופעה מוקדמת של תופעות גיל המעבר בעקבות טיפולים כימותרפיים היא גורם ביולוגי/פיזיולוגי העלול לפגוע בתפישה העצמית של הנשיות אצל האישה שחלתה בסרטן השד ולגרום לה להרגיש כאילו היא "פחות אישה". הדבר נכון במיוחד לגבי נשים צעירות שחלו. תופעות אלו משפיעות גם על החשק המיני של האישה (ליבידו libido) ועל הרגישות והתחושות של אברי הגוף הקשורים לפעילות מינית.

נושא הפריון והאמהות עשוי אף הוא לגרום למשבר זהות, במיוחד אצל אותן נשים המאובחנות כחולות סרטן שד כשהן עדיין בגיל הפוריות. כניסה להריון עלולה להידחות עקב ירידה בפוריות בעקבות טיפולי הכימותרפיה; כמו כן עלולה להיות ירידה או הפסקה בייצור החלב בשד שעבר טיפולי קרינה. בעיקר קיים החשש מפני סיכון מוגבר לחזרת המחלה בעקבות הריון, והתשובות שנותנים החוקרים בהקשר זה אינן חד משמעיות.

גם דיכאון וחרדה בעקבות טיפולים בסרטן השד הן תופעות בעלות השפעה שלילית על הדימוי העצמי של הנשים. כ-17-25% מהנשים שחלו דיווחו על תופעות אלו.

ה"אני" החדש של האישה – קבלה עצמית

מחקרים מראים שפחות מ-10% מהנשים שעברו כריתה חלקית מתלוננות על בעיות בתפקוד המיני בעקבות הניתוח. לעומתן כ-30-4% מהנשים שעברו כריתה מלאה חוו בעיות בחיי המין שלהן. רוב הבעיות המתעוררות קשורות לדימוי הגוף החדש של האישה אליו היא מתקשה להסתגל.

העצות הבאות יוכלו לסייע לך להסתגל ולקבל את ה"אני החדש" שלך.

חלק מהשינויים החיצוניים צפויים להיות זמניים – שינויי משקל ואבדן השיער. אך ייתכנו גם שינויים שככל הנראה יהיו תמידיים וחשוב ביותר ללמוד להשלים איתם וללמוד לקבל את המראה החדש שלך.

יש נשים הבוחרות להתבונן במקום של הצלקת במראה ולגעת בה ברכות. תרגיל מומלץ שאת יכולה לנסות נקרא תרפיית המראה – לבשי את הבגד האהוב עליך ועמדי במשך 15 דקות והתבונני בעצמך בעזרת מראה באורך מלא. בחרי שלושה דברים שמוצאים חן בעיניך בהקשר למראה החיצוני שלך. בשלב מאוחר יותר, חזרי על התרגיל כאשר את לובשת בגדים מרושלים, ולאחר מכן כאשר לגופך בגדים תחתונים בלבד. בכל פעם עליך לבחור יותר ויותר דברים שמוצאים חן בעיניך במראה שלך. בסופו של דבר חזרי על התרגיל בהיותך עירומה כאשר את מתמקדת על מכלול ההיבטים החיוביים של מראה גופך.

למדי להיות נינוחה עם עצמך. התבונני במראה, געי בעצמך ולמדי לקבל את גופך כפי שהוא היום – בריא יותר, חזק יותר ומלא חיוניות. זכרי תמיד שאת היא זו שמכתיבה את קצב ההסתגלות על פי מידת הנינוחות שלך בלבד. אין כללים לקביעה מהי הדרך הנכונה, הקובע הוא מה שטוב בשבילך.

אם את מתמקדת בחלק כלשהו בגופך שאינו מוצא חן בעיניך צפוי שתרגישי בלתי מושכת, ויהיו אלו ירכיים שמנות, זרועות רוטטות או בטן בולטת – לכל אישה יש לפחות חלק אחד בגופה אותו היתה שמחה להחליף. הדרך להתמודד עם חוסר השלמות היא לאזן את החסרונות עם היתרונות והנקודות החיוביות. הסתכלי על עצמך כעל ישות שלמה במקום להתמקד במגרעות.

אם הצלקות או אבדן השד נראים מכוערים בעיניך – דעי שזו זכותך להרגיש כך. לא חשוב מה יאמרו לך אנשים סביבך וינסו לשכנע אותך שאינך צריכה להרגיש כך. זה מה שאת רואה כשאת מתבוננת במראה וזו הרגשתך !

התאמני בהתמקדות על הגוף כולו. כאשר תעמדי מול המראה תראי את עקבות הניתוח. אל תתעכבי שם. התמקדי בשלוש הנקודות שאת הכי אוהבת בגופך והסתכלי עליהן, לאחר שהסתכלת על צלקת הניתוח. כאשר תחזרי ותעשי זאת מספר פעמים תגלי פתאום שהצלקת בעצם לא כל כך מכוערת. נסי! זה יכול לקחת קצת זמן אבל זה עובד!

פעילות גופנית יכולה מאד לעזור. מעבר לכך שפעילות כזו משפרת את מצב הרוח בכך שהיא משחררת אנדרופינים (כימיקלים טבעיים שגופנו מייצר אשר משפרים את תחושת הנינוחות שלנו), הרי גם חיזוק השרירים ישפר את ביטחונך העצמי ויעזור לך להרגיש שוב מושכת.

חשוב שתזכרי שישותך, ה"אני" שלך, היא הרבה יותר מאשר גופך בלבד. האדם שבך, על כל חסרונותיו יתרונותיו ומעלותיו, הוא ההשתקפות של דמותך בעיני הסובבים אותך. ברגע שתפסיקי להתמקד בצלקת ותזכרי שהגוף הוא חבילה שלמה – לטוב ולרע – תצליחי לראות גם את אותן תכונות חיוביות שיש בך.

לראש הדף>>>

השלכות על התפקוד המיני וההתמודדות

השינויים אינם רק רגשיים. תפקוד מיני מוגדר כמעגל בו קיימים ארבעה מצבים עיקריים: החשק המיני, ההתעוררות המינית, האורגזמה, ותחושת הסיפוק. פגיעה פיזיולוגית הנגרמת בכל אחד מהמצבים המוזכרים עלולה לגרום לבעיות בתפקוד המיני, ופגיעות כאלו (זמניות או בלתי הפיכות) אכן אפשריות בעקבות אבחון מחלת סרטן שד והטיפולים השונים בה.

החשק וההתעוררות המינית מונעים על ידי גורמים ביולוגיים ונפשיים כאחד. הפן הביולוגי מונע על ידי ההורמונים אסטרוגן וטסטוסטרון המיוצרים אצל גברים ונשים כאחד אך ברמות שונות. ההורמונים מגיעים למוח וגורמים ליצירת תגובות בחלקי גוף שונים. גירוי מיני ויצירת לחלוחיות בנרתיק מתרחשים כתוצאה מה"מסרים" שההורמונים מעבירים למוח. זו גם הסיבה לכך שנשים המקבלות תרופות שמטרתן להפסיק את ייצור האסטרוגן כחלק מהטיפול בסרטן השד עלולות לחוות ירידה בחשק המיני שלהן, וקשיים להגיע להתעוררות מינית.

קיימות מספר תופעות פיזיולוגיות נוספות העלולות לגרום לפגיעה בתפקוד המיני של האישה בעקבות סרטן השד. ברוב המקרים מדובר בתופעות זמניות שתחלופנה.
יתכן שיחסי מין בחדירה יהוו בעיה בשלב מסוים של ההחלמה

חדירה לנרתיק אינה הדרך היחידה לקיים יחסי מין, ואם יחסים כאלו ורמים לכאב אפשר למצוא דרכים אחרות להגיע לסיפוק מיני. יתכן שתרצי שבן הזוג יהיה פעיל יותר מבעבר בנגיעה ובגירוי ויהיה צורך לפתח דרכים חדשות לגרום הנאה ולמנוע כאב ואי נוחות. את יכולה גם להיעזר בייעוץ, בספרים או בקלטות וידאו מתוכם תוכלי ללמוד על דרכים אחרות להביא את שניכם לסיפוק מיני מבלי להגיע לחדירה.

כיווץ דפנות הנרתיק ויובש

אבדן האסטרוגן כתוצאה מהקדמת גיל המעבר יכול לגרום לכיווץ דפנות הנרתיק וליובש. לפעמים ניתן לאזן זאת על ידי מתן תוספת טסטוסטרון ( ההורמון הגברי התורם לקיום החשק המיני ) אך גם לכך יש מגרעות – עלולות להיות תופעות לוואי "גבריות", ויש חשש לסיכון מוגבר של חזרת המחלה. כתוצאה מאבדן האסטרוגן , גם כאשר תרגישי התעוררות מינית תהיה בנרתיק תחושת מתח ויובש, מה שעלול לגרום לכאב ואי נוחות במהלך קיום היחסים. ניתן לטפל ביובש בנרתיק בעזרת משחות סיכה על בסיס מים. קיימות משחות כאלה גם על בסיס אסטרוגן אך יש לבדוק את בטיחות השימוש בהן לפני כן עם הרופא. את יכולה לשפר את "המשחק המקדים" על ידי שיתופו של בן הזוג במריחת המשחה.

כאבים עלולים להגביל את האינטימיות ואת יחסי המין

כאבים בעת קיום יחסים יכולים להיגרם גם כתוצאה ממתח בשרירים המקיפים את הנרתיק אשר מגיבים אוטומטית בכל פעם שמשהו מתקרב לפתח. קיימים תרגילי שרירים אותם אפשר לנסות כדי להביא לשחרור החלק התחתון של הנרתיק ולגרום לכך שתרגישי נינוחה יותר בעת קיום היחסים. את יכולה להתייעץ על כך עם הצוות הרפואי המטפל בך.

אם למרות המשחה ותרגילי ההרפיה הכאבים נמשכים כדאי שתשקלי שימוש במרחיב נרתיק. המרחיב יכול למתוח את תעלת הנרתיק ולעורר את הממברנות לייצר חומרי סיכה טבעיים, וכך לגרום לקיום יחסים בצורה יותר נעימה ונוחה. ניתן לרכוש מכשיר כזה בחנויות לאביזרי מין, או בחנויות מתמחות לנשים. לפני שאת שוקלת להיעזר במרחיב התייעצי עם רופא הנשים שלך כדי לוודא ששימוש כזה לא יגרום לך נזק.

חולשת הזרוע או הכתף בצד המנותח

הזרוע או הכתף עלולים להיות חלשים יותר, ועל כן תהיינה תנוחות של קיום יחסי מין אותן יקשה על האישה לבצע. יתכן גם ששכיבה על הצד המנותח תהיה קשה למשך מספר חודשים. ישנן דרכים שונות לגרום הנאה ביחסי מין ולהביא לסיפוק מיני, וכדאי על כן לנסות תנוחות חדשות שתאפשרנה לך ולבן זוגך להנות מיחסי המין מבלי לגרום אי נוחות וכאבים.

לימפאדמה ודימוי עצמי

תופעת הלוואי של לימפאדמה בזרוע עלולה לגרום לכך שהדימוי העצמי של האישה יהיה של גוף מעוות ובכך תיפגע תחושת הנשיות שלה. המגבלה בזרוע עלולה לגרום להימנעות מקשר מיני, ומצב זה עלול גם להוביל לדיכאון. גם במקרה כזה מומלץ לנסות תנוחות שונות מאלו להן הייתם את ובן זוגך רגילים כדי שתוכלו ליהנות מיחסי המין ללא סבל.

שימוש בתרופות יכול להשפיע על החשק המיני

תופעות לוואי כמו בחילות והקאות יכולות לדכא את החשק אצל כל אחת, וגם תרופות שנוטלים כדי לטפל בתופעות הלוואי עלולות להשפיע בצורה דומה. גם תרופות אנטי-דכאוניות אותן נוטלות נשים אשר נכנסות לדכאון כתוצאה מקבלת האבחנה ו/או מהטיפולים, עלולות להשפיע על ירידת החשק המיני. חשוב להתייעץ עם הרופא לגבי תופעות הלוואי של התרופות השונות לפני השימוש בהן.

השלכות כימותרפיה

סוגי כימותרפיה מסוימים עלולים לגרום לפצעים בנרתיק ובצוואר הרחם.

השלכות הניתוח

ניתוח עלול לפגוע בהופעה החיצונית (בעיקר אם מדובר בכריתה מלאה) ולפגום בהנאה שב"משחק המקדים". אם המקום סביב צלקת הניתוח הוא קשה, רגיש ומתוח, במקום להתעלם ממנו נסו לעסות אותו ברכות עם שמנים או קרמים המכילים ויטמין E או אלו-וירה. זה עשוי לזרז את ההחלמה ולסייע לשניכם להסתגל לקווי המתאר החדשים של הגוף בעקבות הניתוח. בעקבות ניתוחי שד וניתוחי שחזור מהבטן או הגב ייתכן אבדן תחושה באזורים המנותחים (השד, והבטן או הגב, בהתאם לסוג הניתוח).

השלכות הקרנות

הקרנות עלולות לגרום לרגישות רבה באזור החזה.

לראש הדף>>>

 

קיום יחסי מין לאחר המחלה – זהירות ובטיחות

זכרי תמיד שסרטן אינו מדבק. תא סרטני אינו יכול להיות מועבר מאדם אחד לשני. חשוב מאד גם לדעת שאין כל סיכון רפואי בקיום יחסי מין ושלפעילות המינית אין כל קשר לאפשרות שובה של המחלה.
להלן מספר המלצות:
בקשי מהצוות הרפואי הנחיות לגבי המועד המתאים מבחינה רפואית לחזור לחיי מין תקינים בעקבות ניתוח או טיפולים. אל תהססי להעלות את הנושא בפגישותייך עם הצוות הרפואי ובמידה ויש לך חששות כלשהם לגבי השפעת הטיפולים השונים על חיי המין שלך העלי אותם בהזדמנות זו.

במצבים מסוימים במהלך תהליך הטיפול וההחלמה יתכן והרופא ימליץ להימנע מקיום יחסי מין. זה יכול לקרות בעיקר בתקופות בהן המערכת החיסונית שלך נחלשת מאד ומומלץ להימנע מקיום כל מגע קרוב עם אחרים סביבך, או לאחר הניתוח כאשר יש להימנע ממאמצים מיותרים.

זכרי שהפוריות שלך עשויה להישמר גם במהלך הטיפול הכימותרפי, גם אם המחזור שלך אינו סדיר או אפילו אם הוא נפסק. המשיכי להשתמש באמצעי מניעה (שלא על בסיס הורמונלי) או הימנעי מקיום יחסי מין מלאים בפרק זמן זה. קיים סיכון גבוה לעובר בשלבים הראשונים של ההריון כתוצאה מהטיפול הכימותרפי ועל כן חשוב להימנע מכניסה להריון.

יש להשתמש באמצעי מניעה גם במהלך טיפול הקרנות מכיוון שההקרנות יכולות לגרום להפלות או ללידת עוברים עם מומים, במיוחד במהלך השליש הראשון של ההריון.

מחלות המועברות דרך אברי המין הנמצאות במצב רדום, דוגמת הרפס או יבלות באברי הרבייה, עלולות להתעורר בעקבות טיפול כימותרפי ועל כן חשוב ליידע את האונקולוג המטפל לפני תחילת הטיפול אם סבלת ממחלות כאלו בעבר.

חומרים מסוימים בהם משתמשים בכימותרפיה עלולים לחדור להפרשות של הנרתיק ולגרום לגירוי באבר המין של בן הזוג . שימוש בקונדומים יכול לסייע להתגבר על בעיה זו.

השפעת המחלה על מערכת היחסים הזוגית

קיים קשר הדוק בין אופייה של מערכת יחסים המבוססת על מחויבות ארוכת טווח לפני אבחון המחלה לבין אופייה של אותה מערכת לאחר האבחנה של סרטן שד. מערכת זוגית יציבה וחזקה יכולה אף להתחזק בעקבות ההתמודדות עם המחלה. לעומת זאת, אם היו בעיות לפני המחלה ייתכן מאד שהן יחמירו.

אם לפני המחלה נהנית מקיום יחסי מין סביר להניח שתמשיכי ליהנות מקרבה אינטימית גם לאחר המחלה. יחד עם זאת את עלולה לגלות שצורת האינטימיות השתנתה. היי מוכנה לכך שגם את וגם בן זוגך תצטרכו לעבור תקופת הסתגלות מחדש לפני שתרגישו מספיק נינוחים להיות ביחד באינטימיות.

יש נשים עבורן החזרה לקיום יחסי מין מסמלת את שובה של הרגשת הערך העצמי ותחושת השלמות, בצורה חדשה. יש גם המדברות על ריגוש מיני מוגבר בעקבות כריתת השד (או שני השדיים) אך יש גם כאלה המעדיפות שבן הזוג לא יגע בשד הנותר במהלך יחסי המין.

בעיות בחיי המין יכולות להתעורר גם כתוצאה מלחצים נוספים שיש לבני הזוג בחיי היום-יום בעקבות המחלה והטיפולים – מעמסה כספית על תקציב המשפחה, התמודדות עם מטלות נוספות בניהול הבית וטיפול בבני המשפחה, ולחצים בתחום העבודה והמקצוע. לחצים אלו יכולים להוביל לתחושת חוסר אונים אשר עלולה לפגוע בהנאה מהפעילות המינית ובמידת החשיבות שמייחסים לה.

רוב הזוגות האוהבים מסוגלים לחזור לחיי מין בריאים למרות ועל אף השינויים שאירעו בעקבות המחלה. יחד עם זאת יש לזכור שמדובר בתהליך הלוקח זמן ודורש הרבה סבלנות, הבנה ותקשורת פתוחה.

התמודדות עם תגובות בן הזוג לשינויים בעקבות סרטן השד

בעקבות ניתוח כריתה מלאה יש נשים העלולות לחשוש שבן זוגן יתקשה להתמודד עם מראה גופך החדש והעדר השד. כדאי לדעת שמחקרים שנעשו לאחרונה מעידים על קיום פתיחות גדולה יותר מבעבר של בני הזוג להתמודד עם הנושא ולדבר עליו. גברים רבים אף העידו שבעת האקט המיני הם מצליחים להשכיח מעצמם בכלל את העובדה שלבת זוגם יש רק שד אחד והם מתמקדים בהנאה שבחוויה המינית.

בנוסף, על פי תוצאות המחקרים מסתמן שהדבר החשוב ביותר לבני זוגן של נשים שהחלימו מסרטן השד היא העובדה שהאישה שהם אוהבים היא בחיים ומרגישה טוב. השינויים במראה החיצוני משפיעים הרבה יותר על האישה עצמה מאשר על בן זוגה.

בן זוג עלול לחשוב שהתעניינות מינית בבת זוגו בתקופה כה קשה תיחשב לאגואיזם. לכן הימנעות מקיום יחסי מין יכולה להיות הדרך של בן זוגך להביע רגישות כלפיך. הוא עלול גם לחשוש לגעת במקום הניתוח מפחד להכאיב לבת זוגו או לגרום לה נזק, או שחלילה המחלה תחזור. הוא עלול גם פשוט להיות חרד מהצורך להתבונן בצלקת ומכך שהבעת פניו תסגיר את תגובתו הספונטנית.

הימנעות מקיום יחסי מין יכולה להיות גם מעין אקט של הגנה עצמית, של כל אחד מבני הזוג. לעתים רחוקות ישנם מקרים בהם נשים תגלנה שבני זוגם איבדו עניין מיני בהן או אפילו דוחים אותן. התמודדות עם תגובה כזו עלולה להיות קשה במיוחד בתקופה בה האישה כל כך זקוקה לתמיכה ולחיזוק הביטחון, ולכן מומלץ לפנות לייעוץ זוגי מקצועי כדי להתמודד עם הבעיה.

חשוב לזכור שכל תגובה שהיא המתעוררת אצל כל אחד מבני הזוג היא נורמלית ולגיטימית, ואין הצדקה להרגיש אשמה.

התמודדות עם השינויים במערכת היחסים הזוגית והמינית

העצות הבאות יכולות לעזור לך לאמץ את הגישה הנכונה בהתמודדות עם השינויים שעשויים לחול במערכת היחסים הזוגית:

  • השלימי עם העובדה שהשינוי משפיע על שניכם. יתכן שעם השינויים הרגשיים יהיה קשה יותר להתמודד. חרדה ופחד תופסים מקום נכבד. שניכם צריכים להתמודד עם אבחנה שמעוררת מחשבות על מוות. הפחד לאבד אדם קרוב לך אינו פחות מהפחד למות בעצמך. אתם עשויים גם לחוש כעס רב. כעס על המחלה עלול להפוך לכעס של האחד על השני. דברי על תחושת הפחד שלך ומקדי את הכעס על תאי הגידול שמאיימים על חייך. דברי עם בן זוגך על מזלכם הרב שיש לכם האחד את השני ועד כמה אתם חשובים זו לזה. למדי להוקיר את האהבה המקיפה אותך ואת הזמן שיש לכם להיות ביחד.
  • זכרי שאתם צוות, סרטן השד נוגע לשניכם. דברי על הטיפולים, על בעיות הביטוח ועל ההוצאות הכספיות. תכננו ביחד את האסטרטגיה שלכם להתמודד עם המחלה ולנצח אותה. הגוף החולה הוא אמנם שלך אך במערכת היחסים עם המחויבות העמוקה בה את חיה יש לגוף החולה הזה משמעות רבה גם לבן זוגך. שיתוף בן הזוג בהרגשה, בחוויות ובהתלבטויות יעזור לחזק את הקשר שביניכם ואת התחושה שהעול רובץ על שניכם ביחד ולא עליך בלבד. נסי לערב את בן הזוג במהלך הטיפול כך ששניכם יחד תלמדו להתמודד עם השינויים המתרחשים בגופך. התרפקות וחיבוק יכולים לעזור מאד במהלך הטיפול.
  • חשבי על הדרכים להביע את אהבתך. מה שמחזק את הדבק המחזיק אתכם ביחד הן אותן מחוות יומיומיות קטנות – הכנת המאכלים האהובים על בן הזוג, רכישת דיסק של המוסיקה האהובה, או הגשמת מאוויים ורצונות חבויים. כדי להגיע לזה אתם צריכים להיות רגישים וקשובים האחד לשני ולתת את מירב תשומת הלב האחד לזולתו.
  • השותפות בין בני הזוג מתבטאת גם בנקיטת היוזמה לאינטימיות גופנית. אם אחד מהסס או נרתע השני צריך להיות היוזם. את עלולה לחשוש מתגובה של דחייה בגלל שלדעתך הניתוח גרם לך להיות בלתי מושכת. בן זוגך עשוי להסס בגלל רצונו לחכות לרגע בו את תרגישי יותר נינוחה ומוכנה. אם שניכם נמנעים ממגע מתוך התחשבות ברגשות השני ומבלי לדבר על כך שניכם עלולים בסופו של דבר להרגיש דחויים ומתוסכלים. נקיטת היוזמה אינה צעד קל אך אם התמודדת בהצלחה עם סרטן השד תוכלי להתמודד גם עם זה. חלקי את רגשותיך עם בן הזוג כדי שהסימנים שאת משדרת יובנו כראוי.
  • כפי שכבר נאמר, אין דרך אחת ונכונה לבטא מיניות וחשק מיני. הצרכים של כל אחד מבני הזוג והיכולות שלהם צפויים לעבור מספר שינויים במהלך הטיפול ואחריו. משום כך חשוב ביותר שבני הזוג ידברו ביניהם בצורה גלויה ויביעו את תחושותיהם לגבי מה גורם להם הנאה, היכן ומתי.
  • אם את מתקשה לדבר על נושאי מין עם בן הזוג יתכן ותרצי לפנות לייעוץ מקצועי שיעזור לך להיפתח. אין כל בושה בהזדקקות לעזרה מקצועית כדי להסתגל למצב החדש. גם פחדים ודאגות בעקבות האבחנה והטיפולים עלולים להשפיע על הענין שלך במין. השתתפות בקבוצות תמיכה יכולה לעזור לך לעבור את התקופה הקשה הזו. מחקרים הוכיחו שדווקא האנשים שהראו נכונות לבקש עזרה הם אלו שהגיעו למערכות יחסים שהתאימו את עצמן לתנאים החדשים. התערבות של גורם מקצועי יכולה לגרום לשבירת המחסום בינך לבין בן זוגך ולהביא להתחדשות המערכת הזוגית-מינית. העובדת הסוציאלית או האחות מתאמת סרטן שד במרפאה בה את מטופלת יוכלו להפנות אותך למקום המתאים לקבלת העזרה.
  • למדי לאהוב את האינטימיות. אינטימיות אמיתית היא הרבה יותר מיחסי מין. גילויים קטנים ולכאורה בלתי משמעותיים של חיבה וקרבה הם ביטויים של אינטימיות אמיתית ושומרים על הגחלת. בשגרה היומיומית אולי אינך שמה לב אליהם אבל בהיעדרם את מרגישה מאד בחסרונם.
  • השתמשי במוח ולא רק בגוף. המוח נחשב פעמים רבות ל"אבר המין רב העוצמה של הגוף". תופתעי עד כמה דמיון וגישה חיובית יכולים לחולל נפלאות.
  • שמרי על ציפיות ריאליות ולמדי בהדרגה את הדרכים הנוספות הרבות שבעזרתן תוכלי לחלוק את האינטימיות עם בן זוגך. אל תרגישי חובה למהר להגיע לשלב קיום יחסי המין המלאים.

עצות למחלימה שאינה נמצאת בקשר זוגי

לאחר שהחלמת מסרטן השד עולה השאלה: כיצד אמצא בן זוג? מובן שאין לכך תשובה קלה ופשוטה היות וגם בתנאים רגילים אין לכך נוסחאות אינסטנט.
כללי ההתנהגות המובאים כאן עשויים להקל עליך:

  • את נחשבת למחלימה מסרטן השד. זה אומר שעברת, ואת עדיין עוברת, מהפכים רגשיים לא פשוטים בעקבות השינויים שגופך עבר. המתנה לאבחנה, ניתוח, טיפולים – כל אלה משאירים את חותמם . זו הרגשה נורמלית ומוכרת. הסתכלי על עצמך במראה. מה את רואה? אם כל מה שאת רואה זו הצלקת במקום בו היה שד נסי לשנות את המיקוד, הרחיבי אותו, הסתכלי על האישיות כולה. זוהי "את" השלמה והאמיתית. זה צריך להיות האופן בו כל העולם יראה אותך, כולל בן זוגך העתידי.
  • גם בעבר, לפני המחלה, לא כל מפגש עם בן זוג הוביל למערכת יחסים ארוכת טווח. כך צפוי להיות גם אחרי המחלה. הרשי לעצמך להיות פתוחה למערכות יחסים חדשות כפי שהיית בעבר, לפני סרטן השד, ואל תייחסי כל דחייה או הפסקת מערכת יחסים דווקא למחלה.
  • ידועה התופעה שנשים רבות עסוקות בפרשנות של הדברים הנאמרים להן במקום להקשיב להם. זו יכולה להיות מעין הגנה עצמית אך היא מפריעה להקשבה. הקשיבי לדברים הנאמרים על ידי בן זוגך. אם את צופה מראש מה תהיה תגובתו בעצם אינך באמת שומעת את מה שנאמר.
  • יש להניח שלא תרצי להבריח בן זוג אפשרי על ידי העלאת נושא סרטן השד שלך, אבל מצד שני גם לא תרצי לדחות את הנושא יותר מדי. בדרך כלל מומלץ לחכות עם הנושא עד לשלב בו את מרגישה שהקשר מתפתח למשהו רציני ועמוק. על השינויים הפיזיים שחלו בגופך בעקבות המחלה ובעיות מין כלשהן חשוב לדבר לפני שנוצרת ההזדמנות הראשונה למפגש מיני. במידה ועברת כריתה חלקית מצומצמת, או שחזור מוצלח לאחר כריתה מלאה, כדאי אולי להמתין עד שמערכת היחסים מתבססת לפני שמספרים על המחלה. על מנת להכין את עצמך לשיחה נסי לעשות "משחק תפקידים" עם מישהו מחוג המקורבים שלך, כאשר את משחקת את תפקיד בן הזוג והם משחקים את תפקידך. הקשיבי למלים של חבריך ונסי להרגיש מה בן זוגך צפוי להרגיש לכשישמע אותך. יתכן והדרך בה חבריך יעלו את הנושא תמצא חן בעיניך. באותה מידה זה יכול גם להדגים לך כיצד לא לעשות זאת. לאחר מכן התאמני על דבריך בפני החברים שישמשו לך קהל ובקשי לקבל את תגובותיהם. התמקדי באותם מסרים אותם חשוב לך להעביר לבן הזוג, בצורה הנכונה.

בכל מקרה, חשוב תמיד לזכור שסרטן שד אין פירושו גזר דין של חיי פרישות. עיבוד נושא המיניות וההתלבטויות סביבו, וקבלה עצמית של הגוף במצבו החדש, הם חלק מתהליך ההחלמה. אם את מרגישה שאת "תקועה" ואינך יכולה להתקדם בתהליך כדאי להיעזר בייעוץ מקצועי.

זכרי שהמחלה אינה מאפיינת אותך והיא אינה "את", זו המחלה ממנה סבלת.כאשר גם את וגם בן זוגך תבינו זאת משמע שעליתם על הדרך לכינון מערכת יחסים טובה ובריאה.

סרטן השד היא לפעמים תזכורת שהחיים הם קצרים ולכן כדאי למצות וליהנות ממה שיש ככל שניתן.

עוד בנושא
רני לוי ומשה פליישמן, עצות לבן הזוג

אחת מתשע מציעה תמיכה זוגית ומשפחתית. פרטים בטלפון: 03-6021717 או בדוא"ל callus@onein9.org.il

מקורות

breastcancercare

Dr. Susan Love Research Foundation

Living Beyond Breast Cancer – Young Survivors

Graziottin A., Sexuality after breast cancer , Menopausal Medicine, 9 (3) 1-4, 2001
Graziottin A. Castoldi C., Sexuality and Breast Cancer: A review, The Management of the Menopause – The Millennium Review, Studd J (ed), Parthenon Publishing Group, London 211-220, 2000.

ספרים בנושא (אנגלית)

No Less a Woman: Femininity, Sexuality & Breast Cancer by Deborah Hobler Kahane
Living in the Postmastectomy Body: Learning to Live in and Love Your Body Again
by Rebecca Zuckweiler
I'm Alive and the Doctor's Dead by Sue Buchanan
Sexuality and Fertility After Cancer by Leslie R. Schover
The Silent Wound : A Startling Report on Breast Cancer and Sexuality by Peggy Boyd
Spinning Straw into Gold: Your Emotional Recovery from Breast Cancer by Ronnie Kaye
Up Front: Sex and the Post-Mastectomy Woman by Linda Dackman
Intimacy: Living As a Woman After Cancer By Jacquelyn Johnson

 

לראש הדף>>>

 

עודכן לאחרונה במאי 2010

Share

מיניות ודימוי הגוף

דילוג לתוכן