שמירה על אורח חיים בריא

שמירה על אורח חיים בריא והרגלים נכונים עשויה לסייע בצמצום הסיכון לחלות במחלות הסרטן השונות. על פי האגודה האמריקנית לסרטן, חשוב לשמור על מספר עקרונות של אורח חיים בריא:
הימנעות מעישון, הגנה מפני השמש, תזונה נכונה, כושר גופני, פעילות גופנית קבועה, הימנעות מחשיפה לסיכונים סביבתיים – קרצינוגנים, אבחון מוקדם של מוטציות תורשתיות, וחינוך הדור הצעיר להרגלים נכונים.
בהקשר של הסיכון לסרטן השד, חשוב במיוחד לצמצם צריכה של משקאות אלכוהוליים , לבצע פעילות גופנית באופן קבוע, לשמור על משקל גוף תקין; הנקה במשך מספר חודשים יכולה אף היא לצמצם את הסיכון למחלה. בהקשר הסביבתי, הנושא עדיין נחקר אולם רצוי להימנע ממוצרים שכוללים כימיקלים המחקים את פעילות האסטרוגן. לעבודת סיכום בנושא (ע"י מיכל רכלר, מידענית; תרגום לעברית: רונית מרקו, 2013)

ביוני 2020, עודנו ההנחיות של האגודה האמריקאית לסרטן ביחס לתזונה ופעילות גופנית. ההנחיות מבוססות על מחקרים ועדויות בספרות הרפואית, וכוללות התייחסות ספציפית לסרטן השד:

  • שמירה על משקל תקין: עלייה במשקל ו/או עודף שומן (המוגדר כעודף משקל והשמנת יתר) במהלך החיים הבוגרים מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן השד לאחר המנופאוזה. יתכן וירידה במשקל מפחיתה את הסיכון להתפתחות המחלה.
  • פעילות גופנית: פעילות גופנית, בעיקר זו הנעשית בעוצמה מתונה עד נמרצת מפחיתה את הסיכון לסרטן שד בקרב נשים לאחר המנופאוזה ויתכן כי מפחיתה את הסיכון גם בקרב נשים לפני המנופאוזה. פעילות גופנית נמרצת שנעשית באופן קבוע מפחיתה את הסיכון למחלה בקרב נשים לפני המנופאוזה.
  • תזונה נבונה: תזונה עשירה במזונות צמחיים ומופחתת במזונות מן החי ובפחמימות מעובדות מפחיתה את הסיכון לסרטן השד. תזונה ים תיכונית מפחיתה סיכון. יתכן וצריכה של ירקות לא עמילניים ו/או ירקות עשירים בקרטונאידים (למשל גזר, בטטה וירקות ירוקים כגון תרד, קייל) מפחיתה את הסיכון לסרטן שד שאינו הורמונלי. יתכן ותזונה עשירה בסידן או מוצרי חלב עשירים בסידן מפחיתה את הסיכון לסרן שד.
  • צריכת אלכוהול: צריכת אלכוהול מעלה את הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר המנופאוזה ועלולה להעלות את הסיכון בנשים לפני המנופאוזה.

עדכון יוני 2020

Share

שמירה על אורח חיים בריא

שינוי גודל גופנים
ניגודיות