רפואה משלימה וסרטן השד

נשים עם סרטן השד מתמודדות עם מגוון אתגרים וקשיים, פיזיים ונפשיים, במהלך הטיפולים. רפואה משלימה יכולה לסייע בהתמודדות הן הפיזית והן הנפשית בצורה טובה יותר.

הערה: המידע להלן מיועד להסביר מושגים, למנות שיטות טיפול מוצעות, ולהציע קווים מנחים לבחירת מטפל/ת מתאים/מה, וכן למסור מידע על השירותים הקיימים בהקשר זה במסגרת הרפואה הציבורית. אין לראות בדברים אלו המלצה כלשהי.
חשוב לשים לב שאין מדובר בטיפול חליפי (אלטרנטיבי) לטיפול האונקולוגי אלא טיפול משלים לטיפול הרפואי.

רפואה משלימה, רפואה משולבת

המושג רפואה משלימה מתייחס לשיטות ריפוי הנמצאות לצד מסגרת הרפואה הקונבנציונלית. בארה"ב מתייחס המושג רפואה משלימה לתרופות, תכשירים, וציוד רפואי שלא קיבלו את אישור הרשות הפדרלית למזון ותרופות, ה-FDA. אין זה אומר ששיטות רפואה משלימה אינן נחשבות יעילות, אלא שברובן טרם נחקרו והוערכו בצורה מדעית.

כיום רווחת הגישה של רפואה אינטגרטיבית – רפואה משולבת, המוגדרת כרפואה הנעזרת בכל שיטות הטיפול כדי ליצור גישה מקיפה וכוללת את אמנות ומדע הרפואה. גישה זו מקבלת את עקרונות הרפואה הקונבנציונלית ומשלבת אותם עם שיטות רפואה משלימה המבוססות על הוכחות אמפיריות. הרפואה המשולבת מחייבת שותפות בין החולה והמטפלים בכל הליך הריפוי ודוגלת בתכנון הטיפול תוך התחשבות במכלול הגורמים המשפיעים על הבריאות, ואיכות החיים. 

הרפואה המשולבת בהקשר של הטיפול בחולי סרטן מיושמת במספר מרכזים רפואיים בארץ, ביניהם: מרכז דוידוף (בבי"ח ע"ש רבין), מרפאת לין (חיפה), המרכז הרפואי ת"א, מרכז רפואי שיבא – מרכז טל, המרכז הרפואי מאיר, המרכז הרפואי שערי צדק, ועוד.

לרשימת המרכזים הרפואיים בהם יש רפואה אינטרגרטיבית (משולבת), לחצי כאן.

מטרות הטיפולים המשלימים

בהקשר של סרטן השד, הרפואה המשלימה יכולה לסייע בתחומים הבאים, כאשר הם ניתנים בנוסף לטיפולים הרפואיים המקובלים:

  • הקלת הסימפטומים של המחלה
  • הקלת תופעות הלוואי של הטיפולים – הפחתת הרעילות ושיפור איכות החיים
  • שיפור איכות החיים

קיים מעט מאד מידע מדעי אמין לגבי יעילות הטיפולים המשלימים בסרטן לגבי תוחלת החיים, הישנות המחלה, ומניעה. ההחלטה באילו טיפולים לבחור צריכה להיות בידי האישה, לאחר שקיבלה את המידע המירבי על משמעות כל אחד מהטיפולים המוצעים מאיש מקצוע המומחה בתחום הרפואה המשלימה האינטגרטיבית, בחנה מה התחום המתאים לה אישית, והתייעצה עם הרופא המטפל.

סוגים של טיפולים משלימים

דיקור (אקופונקטורה), הומיאופתיה, נטורופתיה, טיפולים תזונתיים,  צמחי מרפא – סינים, מגה -ויטמינים, עיסויים מסוגים שונים, ארומתרפיה, הרפיה/מדיטציה, יוגה, צ'י קונג ,דמיון מודרך, אמונה/ריפוי רוחני, יוגה צחוק, מוסיקה, אמנות, קבוצות תמיכה מסוגים מסוימים, ועוד.

לפני שמתחילים טיפול משלים

הגישה הטיפולית המומלצת היא הגישה המערכתית, בה קיים תיאום בין האונקולוג, הצוות הסיעודי, העובד/ת הסוציאלי/ת, תמיכה נפשית, ובה משולבים גם הטיפולים המשלימים.  במהלך הטיפול בסרטן השד חשוב ליידע את הרופא המטפל לגבי הטיפולים הנוספים (משלימים) בהם שוקלים להיעזר, היות ויש מקרים בהם עלול להיגרם נזק למטופלת אם אין תיאום בין הטיפולים הניתנים בו זמנית. 

להלן מספר דוגמאות לטיפולים משלימים העלולים להיות מסוכנים לחולות סרטן שד:

  • מתן תוספי סידן לנשים עם סרטן גרורתי בעצמות הוא נושא שנוי במחלוקת בקרב רופאים ומטפלים.
  • מתן תוספי מזון או מינרלים במינונים גבוהים, לדוגמא – מינון גבוה של תוספי ברזל אצל נשים המקבלות עירוי דם.
  • נוגדי חמצון, כמו ויטמין C ואחרים, עלולים לסתור את הפעולה של תרופות כימותרפיות ולבטל את השפעתן.
  • חוקנים – פעולה פולשנית מזיקה, העלולה לגרום בין השאר לחוסר איזון אלקטרוליטי (מוליכים חשמליים, electrolyte).
  • מתן טיפול מניפולטיבי (כירופרקטיקה, מסאג', פיזיותרפיה וכו') לאזור בו ממוקד הגידול הסרטני ואצל חולים גרורתיים. יש להתייעץ ברופא ובמידה ומקבלים טיפול שכזה לבדוק שהמטפל אכן מנוסה בטיפול בחולים אונקולוגים, וליידע אותו לגבי סוג ואופי המחלה. 

החברה האמריקאית לאונקולוגיה אינטגרטיבית (SIO) פרסמה המלצות חדשות (אפריל 2017 ) לרפואה משלימה בחולות סרטן השד, לאחר סקירת ספרות ומחקרים שבדקו שיטות טיפול שונות ובחינה של השיטות שהוכיחו יעילות. שיטות הטיפול העיקריות שמסייעות לנשים עם סרטן השד:
• תרפיה במוזיקה, מדיטציה, יוגה ושליטה בניהול לחץ – ככלים להורדת לחץ וחרדה
• מדיטציה, הרגעה, יוגה, מסאז' ותרפיה במוזיקה – ככלים להתמודדות עם דיכאון והפרעות במצבי הרוח (depression/ mood disorders)
• שימוש במדיטציה ויוגה –  כדי לשפר את איכות החיים
• שימוש בנקודות לחץ ואקופונקטורה –  להפחתת בחילות והקאות כתוצאה של כימותרפיה

למאמר המלא לגבי ההמלצות

ההמלצות והמסקנות אומצו גם ע"י החברה האמריקאית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) ביוני 2018

כיצד לבחור מטפל

בישראל (בניגוד לארה"ב) נושא הטיפול ברפואה משלימה אינו מעוגן בחוק ואין דרישות רישוי לעוסקים בו. משרד הבריאות עדיין לא פרסם רשימה מוסמכת של מטפלים מורשים ברפואה משלימה. משום כך, לפני שמתחילים בטיפול כלשהו חשוב לקבל מידע מירבי על המטפל ועל הטיפול המוצע על מנת להבטיח טיפול מקצועי מידיים טובות, לוודא שלמטפל יש ניסיון עם חולים אונקולוגים וליידע את הצוות הרפואי.
יצויין כי חולי סרטן ובני משפחותיהם מחפשים אחר פתרונות מסוגים שונים ובכל כיוון ותחום אפשרי, ויש אנשים המנצלים מצב פגיעות זה ומבטיחים מקסמי שווא.

העקרונות על פיהם מומלץ לבחור מטפל:

  • מידת הנכונות של המטפל לעבוד בשיתוף פעולה עם הצוות הרפואי אשר מטפל בחולה ולקבל את סמכותו של האונקולוג כגורם הקובע.
  • נכונותו לחשוף את שיטות הטיפול והחומרים בהם משתמשים במהלכו.
  • קבלת המלצות ממטופלים אחרים.

יש לשאול את המטפל את השאלות הבאות:

  • מה הכשרתך למתן טיפולים?
  • האם יש לך ניסיון בטיפול בחולים אונקולוגיים?
  • מה מהות הטיפול המוצע, במה הוא כרוך ולאלו תוצאות יש לצפות?
  • מה הסיכונים הכרוכים בטיפול ומהם סיכויי ההצלחה?
  • הוכחות הצלחה מנסיונו
  • אלו תופעות לוואי עלולות להתעורר בעקבות הטיפול?
  • מה הסיכוי שתופעות הלוואי תופענה?
  • האם ישפיע הטיפול המוצע על טיפולים אחרים הניתנים לי במקביל?
  • מה העלות הכוללת הצפויה של הטיפול?

רפואה משלימה במערכת הבריאות בישראל

כל קופות החולים מציעות היום שירותי רפואה משלימה בתעריפים מוזלים למבוטחיהם אשר רכשו ביטוח משלים. פרטים על הטיפולים הניתנים, נוהלי ההזמנה והתעריפים ניתן למצוא באתרי האינטרנט של כל אחת מהקופות. בבתי חולים ציבוריים רבים ניתנים היום טיפולי רפואה משלימה תמורת תשלום, לרוב בתעריפים נמוכים מאלו של מטפלים פרטיים. טיפולים אלו אינם כלולים בסל הבריאות, יש לברר מול הקופה אם ניתן החזר כספי תמורתם. 

מילון מונחים ברפואה משלימה

אוסטיאופתיה – גישה רפואית העוסקת בקשר בין מערכות השלד והתנועה של הגוף: עצמות, שרירים, מפרקים, גידים וכד'. אוסטיאופתיה היא דרך טיפול הוליסטית, השואפת לתמוך בכוחות הריפוי הטבעיים של הגוף בעזרת טיפול ידני, מבלי לבודד את החלק הפגוע משאר הגוף. השיטה פותחה באנגליה לפני כ 150- שנים והיא נפוצה בכל העולם. 

אלכסנדר – תרגול תנועה, המתמקד בשמירה על יחס נכון בין הגולגולת לעמוד השדרה. עובד על יציבה נכונה ועל מעבר בין פעולות הגוף. 

אקופונקטורה (דיקור) – אחד מכלי הטיפול של הרפואה הסינית. מסתמכת על רשת של קווי אנרגיה הנקראים מרידיאנים, שלאורכם ממופות נקודות דיקור. לכל נקודה תפקיד משלה, והטיפול נעשה על ידי החדרת מחטים דקות דרכה, בהתאם לצרכי המטופל. הצרכים נקבעים לאחר אבחון, המבוסס גם הוא על שיטות הרפואה הסינית: תשאול, הסתכלות, מישוש, אבחנת דופק ואבחנת לשון. 

ארומתרפיה – שיטת ריפוי העושה שימוש בשמנים אתריים (נדיפים וריחניים) אשר מופקים מן הצומח (מפרחים, מקליפות ומפירות) ויש להם סגולות מרפא. סוג השמן או תערובת השמנים שמשתמשים בה נקבעים בהתאם לאבחנה ולצרכי המטופל. הטיפול מתבצע על ידי אידוי השמנים לחלל האוויר, מריחתם על הגוף, הזלפתם לאף, הוספה לאמבטיות, בקומפרסים ואפילו בשתייה. השמנים מיועדים לחיזוק ולטיפול בדלקות, בכאבי ראש, בנזלת, בסינוסיטיס ועוד. השיטה מקובלת בכל העולם. 

ביופידבק – טכניקה מדעית שהתפתחה בעשורים האחרונים במערב, בעיקר בארה"ב, המבוססת על מדידת נתונים כמו מוליכות העור, דופק ולחץ דם. הנתונים מתורגמים לסקאלה על מסך מחשב או לצליל צפצוף. המטופל לומד לווסת את המדדים הפיזיולוגיים על פי מה שהוא רואה או שומע ובכך מווסת הגוף את עצמו. הטיפול מתאים במיוחד לסובלים מלחץ דם גבוה, חרדות, הזעת יתר, הרטבות לילה, בעיות במערכת העיכול, מיגרנות וכאבי ראש. 

דמיון מודרך – טכניקה בה המטופל/ת מעלה בדמיון תמונות, ריחות, תחושות הקשורות עבורו בהצלחה בהשגת מטרה. העלאה בדמיון של סיטואציה מסוימת יכולה להביא להפעלה של החושים ולהשפעה על ההרגשה הפיזית או הנפשית. טכניקה זו יכולה לחזק את המערכת החיסונית, להוריד את רמת הדיכאון ולשפר את התחושה הכללית.

הומיאופתיה
 – שיטה המתבססת על העקרון שלפיו "הדומה מרפא את הדומה לו" – חומרים שכמות גדולה מהם גורמת לסימפטום מסוים, יכולים לרפא מחלות עם סימפטומים דומים, כאשר הם ניתנים בצורה מאוד מדוללת. יש מאות חומרים שמשתמשים בהם כתרופות הומיאופתיות, לאחר שדוללו במים או באלכוהול. למשל גופרית, זהב וארניקה. ההומיאופתיה מתייחסת אף היא לאדם כשלמות, הכורכת יחד תכונות פיזיות, רגשיות ומנטליות. את השיטה המציא ד"ר סמואל הינמן האוסטרלי לפני כ-150 שנה. 

טווינא – פיזיותרפיה סינית. שיטת טיפול אנרגטית ידנית (מנואלית), שבה נעזר המטפל בשיטות של הרעדה, לחיצות והקשות על גופו של המטופל ובמניפולציות ("קנאקים"). הטווינא מיועדת להקל על סוגים רבים של בעיות אורטופדיות. 

כירופרקטיקה – המטפל מפעיל מניפולציות, בעיקר על עמוד השדרה. מאחר שהעצבים ברוב איברי הגוף יוצאים מעמוד השדרה דרך פתחים המצויים בין החוליות, עלולים כל סטייה בחוליה או כל נזק הנגרם לה ליצור לחץ על העצב ולגרות אותו, ובכך לגרום אי נוחות ופגיעה בתפקוד איברים. מכאן שטיפול בעמוד השדרה יכול לרפא גם את האיברים. כירופרקטיקה מתאימה לטיפול בבעיות בעמוד השדרה, כמו פריצת דיסק וכאבי צוואר, במפרקים ובראש וכן בבעיות עיכול ואסטמה. את השיטה המציא ד"ר דניאל דוד פלמר לפני כ 150- שנים. 

מגנטותרפיה – הנחת היסוד של השיטה היא שהגוף מייצר סביבה אלקטרומגנטית (אאורה), שהיא חלק ממנו. על ידי שימוש במגנטים והנחתם על נקודות דיקור, ניתן להשפיע על תחלואים שונים, בעיקר בעיות אורטופדיות. 

נטורופתיה – טיפול בגוף בשיטות טבעיות. השיטה מתבססת על טיפול בתזונה, בצמחי מרפא, בהומיאופתיה, בעיסויים באמבטיות, בקומפרסים ובחוקן. המטרה היא לחזק את כוחות הריפוי של הגוף ולסלק רעלים שמביאים לדיכוי כוחות אלה ולמחלות. 

פאולה – התעמלות המפעילה את השרירים הטבעתיים הרצוניים, שגורמים מצדם להפעלת השרירים הטבעתיים הלא-רצוניים. שיטה זו מתאימה מאוד לסובלים מבריחת שתן, צניחת רחם, כאבי שיניים ועוד. 

פלדנקרייז – שיטתו של ד"ר פלדנקרייז, מהנדס שהתמחה באומנויות לחימה מזרחיות, המבוססת על הקשבה לגוף ועל הפעלה נכונה של השרירים והמפרקים. פלדנקרייז התפרסם לאחר שטיפל בבן גוריון. 

פרחי באך – ד"ר באך היה רופא אנגלי, הומיאופת. הוא גילה שמיצוי מדולל של צמחים מסוימים יכול לטפל בהפרעות נפשיות ורגשיות והרכיב מהם מערכת של תרופות. 

קיניזיולוגיה – טכניקה המבוססת על ההנחה שתאי הגוף אוגרים מידע, והמאפשרת אבחון הבעיה וטיפול בה גם יחד. הקיניזיולוג בודק את טונוס השרירים: ביד אחת הוא מצביע או נוגע במקום שבו יש להערכתו בעיה, וביד השניה הוא בודק את הטונוס. כשנוגעים באזורים בעייתיים או טראומתיים, הטונוס נחלש. כך קורה גם כאשר המטופל מחזיק חומרים שהוא אלרגי אליהם. אם הוא מחזיק חומרים העשויים לעזור לו, הטונוס גובר. 

קרניוסקרל – תחום שהתפתח מתוך הכירופרקטיקה. קרניוסקרל הוא הנוזל שבו צפים המוח ועמוד השדרה. הטיפול מתבצע על ידי מניפולציות עדינות שעושה המטפל על המפרקים הקטנים והגרמיים המחברים בין עצמות הגולגולת. לעתים הוא יוצר ויברציות בנוזל, על ידי הנחת הידיים על העורף ומשלוח תדרים. מטרת הטיפול לפתור בעיות בעמוד השדרה ובאיברים פנימיים. 

רפואה סינית – כוללת דיקור סיני, טווינא וצמחי מרפא. 

רפלקסולוגיה – טיפול על ידי עיסוי בכפות הרגליים. ההנחה העומדת ביסוד הטיפול היא כי כל איבר וכל חלק בגוף האדם מיוצג בכפות הרגליים וכך על ידי טיפול בכף הרגל אפשר לטפל באיבר. 

שיאצו – שיטה יפנית במקורה, אף שהשם הוא סיני: "שי" פירושו בסינית אצבע, "אצו" פירושו לחץ. לוחצים לאורך נקודות הדיקור הקבועות על מערכת המרידיאנים – באצבעות, בברכיים, בכפות הידיים ובאגרופים. הטיפול נעשה במערכים קבועים וגם בהתאם לאבחנה ספציפית של צרכי המטופל. הוא מענג ומרגיע ומיועד למקרים של כאבי מחזור, הפרעות עיכול, מתח, בעיות בעמוד השדרה ואסטמה. 

צמחי מרפא

למידע על צמחי מרפא: 
מאגר התרופות, התוספים וצמחי מרפא של משרד הבריאות האמריקני (אנגלית)  

התייעצות בנושאי רפואה משלימה אינטגרטיבית

פורום רפואה משלימה ומשולבת – האגודה למלחמה בסרטן – מנוהל ע"י פרופ' ערן בן אריה

<target="_blank" rel="noopener">פורום אונקולוגיה סרטן של בית שלומית – בית חולים העמק  – מנוהל ע"י פרופ' גיל בר סלע

עודכן לאחרונה באפריל 2022

Share

רפואה משלימה וסרטן השד

דילוג לתוכן