המלצות חדשות של משרד הבריאות לגבי אכילת סויה

משרד הבריאות  שינה את המלצותיו (מ-2005) לגבי צריכה של סויה ומוצרי מזון מבוססי סויה.

ההמלצות החדשות, שמובאות בנייר עמדה של "עתיד" – עמותת הדיאטנים והתזונאים בישראל ומשרד הבריאות,  מתבססות על תוצאות של קרוב ל-200 מחקרים מקיפים שבוצעו ב-12 השנים שחלפו מאז עודכנו ההמלצות הקודמות (2005) ומציגות עמדה עדכנית לגבי בטיחות צריכת הסויה  ויתרונותיה הבריאותיים.

להלן ההמלצות הקשורות לסרטן השד:

  • צריכת סויה אינה מעלה את הסיכון להיארעות, הישנות או תמותה מסרטן השד. יתרה מכך, רוב המחקרים מצביעים על כך שהיא עשויה לסייע במניעה, וקשורה בהפחתת סיכון לתמותה ולהישנות הגידול.
  • עמדת האגודה האמריקאית לסרטן היא שצריכת מזונות סויה מסורתיים עשויה להפחית את הסיכון לסרטן השד, ושצריכת סויה בקרב שורדות סרטן השד אינה מעלה את הסיכון להישנות הגידול או לתמותה, ויתכן כי היא אף בעלת אפקט סינרגיסטי מועיל עם נטילת התרופה טמוקסיפן.
  • עמדת הקרן העולמית לחקר הסרטן (WCRF) היא שצריכת סויה בקרב שורדות סרטן שד עשויה להפחית את הסיכון לתמותה.
  • לפי הקרן העולמית לחקר הסרטן לתוספי איזופלאבונים אין השפעה שלילית על רקמת השד והרחם בנשים בריאות. לא נעשו עד כה מספיק מחקרים בקרב חולות ושורדות סרטן שד או סרטן רירית הרחם כדי לקבוע אם צריכת תוספי איזופלאבונים הינה בטוחה באוכלוסיות אלו.

אופן צריכת מוצרי סויה

  • מנת סויה למבוגר מוגדרת כ-100 גרם טופו (כשליש חבילה) / חצי כוס אדממה / כוס משקה סויה.
  • מומלץ לצרוך מזון במצבו הטבעי או לאחר עיבוד מינימלי ולכן מאכלי סויה מומלצים הם: טופו, אדממה, משקה סויה ללא סוכר מוסף, פולי סויה יבשים וטמפה.
  • משקאות סויה מועשרים מקבילים בתכולת החלבון והסידן שבהם לחלב מן החי, בניגוד למשקאות צמחיים אחרים שאינם מהווים מקור לחלבון.
  • תחליפי גבינה על בסיס סויה דלים בחלבון, עתירי שומן ועברו עיבוד אינטנסיבי ולכן פחות מומלצים.
  • חשוב לשלב קטניות נוספות מלבד הסויה ולגוון בין הסוגים השונים.

המידע מבוסס על:

אתר משרד הבריאות

נייר עמדה – סויה השפעות בריאותיות

 

המידע עודכן במאי 2017

Share

המלצות חדשות של משרד הבריאות לגבי אכילת סויה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות