איך לחיות עם החרדה

התמודדות נפשית לאחר סיום הטיפולים

הספרות המחקרית והעדויות הקליניות מצביעות כי עם הסיום שלב הטיפולים האקטיביים במחלת סרטן השד והמעבר למעקב רפואי בלבד, מתמודדות המחלימות עם עקבות המחלה כמו גם עם השלכות נוספות של המחלה והטיפול בה. אלו מתמצים בשלושה היבטים מרכזים:

השלכות גופניות

א. הסתגלות לסימפטומים פיזיים הנגזרים מהטיפול במחלה

ב. השפעות מאוחרות של הטיפולים

ג. שינויים גופניים

ד. הפרעות בתפקוד המיני

השלכות פסיכו-סוציאליות

א. פחד מהישנות המחלה או ממוות

ב. מצוקה נפשית

ג. שינויים ביחסים בינאישיים

בעיות תעסוקה

א. חוסר בטחון תעסוקתי

ב. קושי בבחירת תעסוקה
הצעות להתמודדות עם הקשיים

תני מקום לפחדים – זה לגיטימי להרגיש ככה כרגע

הפחד עלול ללוות את האישה לאורך כל תהליך ההחלמה. בכדי לצמצם את נפחו ולאפשר חזרה ככל שניתן לשיגרת החיים מוצע לבחון את התלונות הגופניות עם הרופא המטפל.
התייחסות מעשית עשוייה להקל על תחושת המועקה שהפחד מעורר. בהמשך ניתן לאמץ טכניקות של הרפייה ודמיון מודרך אשר עשויות לתרום אף הן לצמצום רמת הפחד.

התייחסי לאבדנים שחווית ולמשמעותם

תקופת ההחלמה מלווה בהכרה ברצף של אבדנים שהמחלה והטיפולים הכרוכים בה הסבו (כפי שפורטו לעיל). לעתים, דווקא בסיום תקופת הטיפול הפעילה ישנם הפניות הרגשית לעבור תהליך של התבוננות ולהגיע לתובנות באשר למשמעויות של אבדנים אלו. תהליך זה עשוי להיות חיובי ולאו דווקא שלילי כי ניתן דרכו להבנות משמעות מחודשת לחיים.

אל תישארי לבד – שתפי בני משפחה אחרים

מאחר ותקופת ההחלמה נתפסת בעיני הסביבה הקרובה והרחוקה כתקופה של בריאות, אפשר וחלק מהנשים תחוונה חוויה של בדידות הקשורה להבדל בתפיסה של בריאה לעומת מחלימה. על מנת לצמצם את האפשרות לפער זה שתפי את סובביך במידע על תקופת ההחלמה ונסי להיות ישירה ובהירה בסיוע שאת מצפה לקבל מהם בתקופה זו.

למדי לבקש עזרה ממוקדת ויעילה ולהגיע למקורות תמיכה

לכל אדם ישנם משאבים פנימים העוזרים לו להתמודד בתקופות שיגרה כמו גם בעת של אירועי חיים קשים. מאחר ואנו שונים במשאבים הפנימיים הזמינים לכל אחד מאיתנו, כדאי להמשיג באופן בהיר וממוקד במה היינו רוצים לקבל עזרה. לעיתים העזרה הקיימת במעגלים הבלתי פורמלים איננה מספקת ואז כדאי לפנות לקבלת עזרה מקצועית אשר תסייע להחזרת תחושת הרווחה הפנימית (טיפול פרטני ו/או קבוצות תמיכה).

למדי להחזיר את השליטה לחייך ככל שניתן…

תחושת השליטה היא צורך המשותף לאנשים רבים אולם היא שונה במינונים שלה מאדם לאדם. אבחון מחלה ממארת פוגע בתחושת השליטה ועלול לערער בעיקר פרטים שהצורך בשליטה על חייהם הינו דומיננטי. תקופת ההחלמה יכולה לאפשר וויסות טוב יותר של תחושת השליטה מתוך הבנה שאנו יכולים לשלוט באיים שונים בחיינו אך לא בכולם. מומלץ למפות את התחומים שבם ניתן להשיג יותר שליטה וללמוד לקבל את המקומות שבהן אין באפשרותינו לשלוט.

דאגי לעצמך

תקופת ההחלמה מזמנת אפשרויות להתחבר לכל אותן פעילויות שהסבו הנאה ותרמו לאיכות החיים קודם למחלה. מאחר וידוע כי איכות חיים אינה קשורה רק לרווחה פיזית אלא גם לרווחה נפשית, דאגי להעשיר את עצמך בהיבטים שמעלים רווחה שכזו כמו- פעילות ספורטיבית, חוגי העשרה, פעילות חברתית וכיוב'.

עו"ס עדי וינטרוב-ברכה, MSW, רכזת תמיכה בעמותת אחת מתשע,
ד"ר יאירה חממה-רז, PhD SW, מרצה בכירה בביה"ס לעבודה סוציאלית, מרכז אוניברסיטאי אריאל.

לראש הדף>>>

עודכן באפריל 2010

Share

איך לחיות עם החרדה

שינוי גודל גופנים
ניגודיות