שינוי מוצע בארה"ב בהגדרת גידולים סרטניים

4 באוגוסט, 2013      כוח משימה אמריקני, שבדק את סוגיית אבחון היתר וטיפול היתר במחלות הסרטן השונות, ממליץ על שינויים בהגדרת הסרטן – כולל ביטול השימוש בכינוי זה ביחס למספר גידולים שכיחים.

במאמר, שהתפרסם בכתב העת  JAMA של ההסתדרות הרפואית האמריקנית, מציעים החוקרים להתייחס למספר גידולים כאל ”גידול עצל" ולא כסרטן, ביניהם ה-DCIS בסרטן השד.

על פי מסקנות כוח המשימה, שהתכנס על ידי מכון הסרטן הלאומי בארה"ב, המגמות במהלך שלושת העשורים האחרונים משקפות עליה באבחון המוקדם ללא ירידה באותו היחס באבחון המאוחר של מחלות הסרטן.

המונח "סרטן" הוא הטרוגני: לא כל סרטן מוביל לגרורות או למוות. ישנם מצבים בהם הסרטן נחשב "עצל", בעל התקדמות איטית, שלא יזיק לאדם במהלך חייו. אלו הם המאפיינים הביולוגיים הטובים יותר שמסבירים תוצאות טובות יותר.

בהקשר של סרטן השד, נתוני התחלואה והתמותה במהלך עשורים אלה בארה"ב משקפים עליה של 20% בהיארעות המחלה לעומת ירידה של 30% בתמותה.

סרטן השד וסרטן הערמונית לוקים באבחון יתר, וכפועל יוצא מכך – ניתן טיפול מיותר בסרטן שממילא לא יתפתח.

הוועדה ממליצה על הצעדים הבאים:

  • על הרופאים והציבור הרחב להיות מודעים לבעיית אבחון היתר.
  • לשמור את השימוש במונח "סרטן" רק למקרים בהם הסיכויים גבוהים לכך שהממצא יוביל למוות במידה ולא יטופל.
  • בהקשר של סרטן השד:  DCIS לא ייחשב עוד כ"סרטן". יש להגדירו מחדש כמצבים של גידולים "עצלים" (indolent lesions of epithelial origin) IDLE conditions –.
  • לאמץ ולתקף אמצעי אבחון מולקולאריים לאיתור ממצאים שמשמעותם סיכון נמוך.
  • ליצור רישום של המקרים בעלי פוטנציאל סיכון נמוך.
  • לספק למאובחנים ולרופאים את כל המידע על הפרוגנוזה כדי שתתאפשר קבלת החלטות מודעת, ולהציע להם לשקול את האפשרות של מעקב פעיל במקום טיפול פולשני יותר.
  • לשאוף להוריד את תדירות הסריקות לאבחון מוקדם, ולמקד את המאמצים באוכלוסיות בסיכון.

 

המקור

JAMA, 29.7.2013

לכתבה מורחבת בנושא ולתגובות – שבועון "לאישה" 14.10.13.

חזרה לכל החדשות

Share

שינוי מוצע בארה"ב בהגדרת גידולים סרטניים

דילוג לתוכן