קריואבלציה – הקפאה של הגידול הסרטני בשד

קריואבלציה הינה הקפאה של הגידול הסרטני. זהו הליך חדשני המטפל בגידול בשד באמצעות הקפאה שלו ומאפשר טיפול ללא ניתוח. לדוגמא, עבור חולות שאינן יכולות לעבור ניתוח בשל מחלות רקע.
ההקפאה של הגידול בשד נעשית על ידי החדרת מחט מיוחדת שמוקפאת באמצעות חנקן נוזלי. ההקפאה הורסת את תאי הגידול, ומפעילה תהליכים במערכת החיסון שממשיכים את הרס הגוש הסרטני.
המחט מוחדרת לגוש לאחר הרדמה מקומית, הטיפול נמשך 20-40 דקות, ולאחריו השגחה קצרה ושחרור הביתה – ללא אשפוז.

מחקר ICE3 נערך במטרה לבחון את הבטיחות והיעילות של קריואבלציה לטיפול בסרטן שד חודרני בשלב מוקדם. המחקר כלל 194 נשים בגיל 60  ומעלה (הגיל הממוצע היה 75) שחלו בסרטן שד בשלב מוקדם והיו בעלות סיכון נמוך לחזרת המחלה. המשתתפות היו עם גידול חיובי להורמונים ושלילי ל – HER2, הגידול בשד היה במוקד אחד בלבד וגודלו לא עלה על  1.5 ס"מ.

תוצאות הביניים של המחקר הראו כי לאחר מעקב ממוצע של כמעט שלוש שנים, שיעור חזרת המחלה היה כ- 2% (4 מתוך 194 נשים). בקרב המשתתפות לא נצפו תופעות לוואי חמורות.  95% מהמטופלות ו- 98% מהרופאים המטפלים הביעו שביעות רצון מהתוצאות הקוסמטיות של ההליך.
מסקנות החוקרים היתה שקריואבלציה יכולה להיות אלטרנטיבה לניתוח.

בישראל
כיום ניתן לעבור את ההליך במספר מרכזים רפואיים: בילינסון,  בני ציון, זיו, הלל יפה ובית החולים אלישע.
הפרוצדורה תיעשה לנשים שאובחנו עם סרטן שד מוקדם, שמסיבה רפואית אינן יכולות לעבור ניתוח בשד. בנוסף נדרש שהגידול (מסוגים שונים) יהיה מקומי, במוקד אחד בלבד ושגודלו לא יעלה על 4 ס"מ.

עדכון: יוני 2023

Share

קריואבלציה – הקפאה של הגידול הסרטני בשד

דילוג לתוכן