מחקר: פרוליה משפרת את ההישרדות ללא מחלה ומפחיתה שברים בנשים המקבלות מעכבי ארומטז

בכנס ASCO שנערך בשיקגו (ביוני 2018) הוצגו תוצאות מחקר ABCSG-18, שבדק את התרופה פרוליה – דנוזומב במינון של 60 מ"ג,  שניתנה כזריקה אחת ל – 6 חודשים לנשים לאחר המנופאוזה, שחלו בסרטן שד הורמונלי ומקבלות טיפול אדג'וונטי (טיפול משלים) במעכבי ארומטז.

טיפול במעכבי ארומטז ניתן כטיפול אדג'וונטי לנשים לאחר המנופאוזה שחלו בסרטן שד מוקדם, שהגידול שלהם רגיש להורמונים. אחת מתופעות הלוואי של הטיפול כוללת אוסטיאופורוזיס ושברים בעצמות. התרופה פרוליה משמשת לטיפול בדלדול עצם בנשים לאחר גיל המעבר (פוסט-מנופאוזה) שיש להם סיכון מוגבר לשברים ומפחיתה את הסיכון לשברים (מתוך העלון לצרכן של התרופה). המחקר הנוכחי בדק את ההשפעה של התרופה על מדד ההישרדות ללא מחלה ואת ההשפעה שלה על הפחתת שברים בעצמות בנשים המקבלות מעכבי ארומטז.

המחקר, שנערך ע"י קבוצת מחקר אוסטרית, כלל 3,425 נשים, לאחר המנופאוזה שחלו בסרטן שד מוקדם רגיש להורמונים וקיבלו מעכבי ארומטז כטיפול אדג'וונטי. הנשים חולקו לקבוצה שקיבלה את התרופה דנוזומב (בזריקה אחת ל – 6 חודשים) ולקבוצה בקרה שקיבלה פלסבו.

תוצאות המחקר 

  •  התרופה משפרת את ההישרדות ללא מחלה. בקרב הקבוצה שקיבלה את התרופה דנוזומב עמד שיעור ההישרדות ללא מחלה  על 89.2% לאחר 5 שנים ועל 80.6% לאחר 8 שנים, לעומת  87.3% ו – 77.5% בקבוצה שקיבלה פלסבו.
  • בקרב כל הנשים שקיבלו את התרופה לא היה מקרה אחד של נמק בעצם הלסת (Osteonecrosis of the jaw – ONJ)
  • תוצאות מוקדמות יותר של המחקר הראו כי לנשים בקבוצה שקיבלה דנוזומב היו פחות שברים בעצמות מאשר בקבוצת הבקרה: שיעור השברים בקבוצה שקיבלה את התרופה היה נמוך בחצי משיעור השברים בעצמות בקבוצת הבקרה.

מחקר חדש בנושא

מחקר אחר שהתפרסם בסוף שנת 2019 בדק האם נטילת דנדוזומב יעילה במניעת גרורות בעצמות או חזרת המחלה בקרבנשים עם סרטן שד הורמונלי בסיכון בינוני גבוה לחזרת המחלה שקיבלו כימותרפיה.  מהמחקר עלה כי נטילת דנדוזומב לא שיפרה את מצבן של הנשים לגבי מניעת גרורות בעצמות או חזרה של המחלה,(ביחס לקבוצה שקיבלה פלסבו).למאמר בנושא באתר Lancet

עדכון: ינואר 2020

מקורות

חדשות כנס ASCO

תקציר המחקר – אתר ASCO

The ASCO-Post

כתב העת Lancet

Share

מחקר: פרוליה משפרת את ההישרדות ללא מחלה ומפחיתה שברים בנשים המקבלות מעכבי ארומטז

דילוג לתוכן