סריקת אולטרסאונד תלת-מימדי למבנה שד צפוף

מבנה שד המאופיין בצפיפות גבוהה מוריד את רמת הרגישות של סריקת הממוגרפיה, היות ועלול להסתיר גידולים קטנים ולעכב את גילויים.

מבנה שד צפוף (פיברוטי, סמיך) פירושו שד המורכב משיעור גבוה יחסית של רקמת חיבור ורקמה בלוטית, ופחות רקמת שומן. ע"פ המכון הלאומי לסרטן בארה"ב, תופעה זו קיימת בכ-40% מהנשים העוברות סריקות ממוגרפיה.

מבנה שד צפוף מעלה את הסיכון בקרב בנות 50 ומעלה לחלות בסרטן השד פי חמישה, על פי הערכה.

טכנולוגיית אולטרסאונד שד אוטומטי בתלת-מימד ABUS, שאושרה ע"י מינהל המזון והתרופות האמריקני (ה-FDA) בספטמבר 2012, עשויה לתת מענה לבעיה זו. המכשיר אושר לבדיקת סקר לסרטן השד בשילוב עם ממוגרפיה עבור נשים ללא סימפטומים, שתוצאות הממוגרפיה שלהן תקינות, והן בעלות שד צפוף (BI-RADS Composition/Density 3 or 4 ).

המערכת, המבצעת סריקה אוטומטית מדויקת ונותנת תמונה תלת-מימדית של השד, מיועדת לשפר את האבחון המוקדם של סרטן השד בקרב נשים אלו.

הבדיקה אינה מתאימה לנשים שעברו התערבות קלינית בשד, כגון ניתוח קודם, שתלים וכו'.

כיום עולה המודעות לכך שיש ליידע את האישה במידה ומבנה השד שלה צפוף. לאחרונה, אימצו מס' מדינות בארה"ב חוקים שיחייבו מכוני דימות ליידע נשים שמבנה השד שלהן צפוף. על המכונים לציין בפני נשים אלו שהממוגרפיה שביצעו היא למעשה חלקית ונדרשת בדיקה נוספת להשלמת המידע. כמו כן החלו הליכים להסדרת הנושא בחוק פדראלי.

בישראל, מערכת האולטרסאונד האוטומטי קיימת במרכז הרפואי שיבא, וכן פועלת במכונים פרטיים.

למידע מורחב על אבחון מוקדם של סרטן השד

עדכון: 9 בינואר, 2013

מקורות

FDA News Release, 18.9.2012

E. Warner, Breast Cancer Screening, NEJM, 15.9.2011

New York Times, 24.10.2012

אולטרה מדיקל, הודעה לעיתונות

חזרה לכל החדשות

Share

סריקת אולטרסאונד תלת-מימדי למבנה שד צפוף

דילוג לתוכן