סרטן שד משני בריאות

הסימפטומים

הטיפול

ההתמודדות

הסימפטומים

במידה וסרטן השד התפשט לריאות, למעטפת הריאות – pleura – ו/או לרווח שביניהן, עלולים לחוש באחד או יותר מהסימפטומים המתוארים כאן.

קוצר נשימה – קשיי נשימה המתעוררים גם עם מאמץ גופני קל או קשיי נשימה פתאומיים עלולים להיות סימפטום של סרטן גרורתי בריאות. במידה וחשים באחת מהתופעות הללו, או שמשתעלים ויורקים דם, יש לפנות מיד לקבלת עזרה רפואית. קוצר הנשימה עלול להיגרם על ידי כניסת תאי הסרטן למעטפת הריאות, או למרווח הקיים בין המעטפת והריאות. תאי הסרטן מגבירים את כמות הנוזלים במעטפת ומפריעים להם להיספג. מצב זה משפיע על יכולת הריאות להתרחב ובכך יגרום לקשיי נשימה. קוצר נשימה עלול להיגרם גם כאשר תאי הסרטן משתלטים על הריאות ובכך מצמצמים את המקום הנותר לפעילות הנורמלית של הריאות בשאיפת חמצן. ניתן לטפל בקוצר הנשימה באמצעות טיפולים מוכרים נגד סרטן – טיפול הורמונאלי וכימותרפיה, ולפעמים גם בניתוח – וכל זאת במטרה לשפר את ההרגשה ואת איכות החיים.

שיעול יבש – השיעול היבש עלול להיגרם מגירוי המעברים שבריאות על ידי הסרטן או כתוצאה מריבוי נוזלים במעטפת הריאות.

עייפות – העייפות יכולה לנבוע מהסרטן עצמו או מהשפעת הסרטן על מערכת הנשימה .

כאבים בחזה – כאבים בחזה עלולים להופיע במידה ומעטפת הריאות מגורה על ידי עודף הנוזלים. זה אינו סימפטום נפוץ של סרטן שד בריאות.


מועקה בחזה
– תחושה זו יכולה לנבוע מעצם הימצאות הסרטן בתוך או סביב הריאות. יחד עם זאת, כאבים בחזה ותחושת מועקה יכולים לנבוע גם מבעיות בלב. מומלץ לפנות לרופא על מנת לקבוע את מקור הבעיה ואת הסיבה לתחושה.

הטיפול

יתכן ויוצעו לך אחד או יותר מהטיפולים הבאים:

ניתוח – נועד להוצאת נוזלים ממעטפת הריאות במקרים בהם הטיפול ההורמונלי או הכימותרפי לא עזרו. הטכניקות להוצאת הנוזלים ממעטפת הריאות יכולות לכלול:

  • ניקוז ושאיבת הנוזל באמצעות מזרק המוחדר למעטפת –  טיפול זה מקל על קשיי הנשימה של החולה אך ברוב המקרים הנוזלים חוזרים ומצטברים.
  • ניקוז על ידי צינור (tube thoracostomy) – מחדירים צינור דק (אנדוסקופ) לשאיבת הנוזלים ממעטפת הריאות ומשאירים אותו במקום עד שרמת הנוזלים במעטפת יורדת ל-50-100ml ביום. באמצעות הצינור ניתן גם להחדיר תרופות למעטפת במטרה לגרום להתקשות שכבת המעטפת ולמנוע דליפת הנוזלים. התרופות בשימוש נפוץ למטרה זו הן bleomycin , doxycyline.
  • תורסקופיה והצפה עם טאלק – בטיפול זה מחדירים תורסקופ למעטפת הריאות ובאמצעותו יכול המנתח לראות את הנוזלים ואת מצב המעטפת. מנקזים את הנוזלים ומחדירים אבקת טאלק הגורמת להתקשות המעטפת ומונעת את דליפת הנוזלים. יש הוכחות ששיטת טיפול זו יעילה יותר מאשר טיפול בתרופות bleomycin ו- doxycyline.
  • כריתת חלק מהמעטפת (pleurectomy) – שיטה זו כרוכה בכאבים רבים ועל כן לא משתמשים בה אלא במצבים של חוסר ברירה.
  • Pleuro-peritoneal shunting – שיטה נדירה הכרוכה בהחדרת צינורית בין מעטפת הריאות לחלל הבטן כדי לנקז את הנוזלים. הסיכון בשיטה הוא שבדרך זו עלולים תאי הסרטן לחדור לחלל הבטן ולהתפשט שם.

במידה ומדובר בגידול בודד וקטן, ובמקרים נדירים, יתכן גם שיוצע ניתוח להסרת הגידול הסרטני מהריאות.

טיפולי הרפיה – לטיפול בקשיי נשימה ולהקלת כאבים.

הקלת הכאבים – באמצעות תרופות וטיפולים משלימים שונים.

 

התמודדות עם סרטן שד בריאות

כאשר את מגלה שהסרטן שלך התפשט לריאות את צפויה להרגיש כמו שהרגשת כאשר הסרטן אובחן אצלך לראשונה, אם כי הפעם אולי אפילו בעוצמה חזקה יותר. את עלולה להרגיש דאגה ופחד, כעס ודיכאון. חוסר הידיעה הכרוך בחיים בצלו של סרטן משני משפיע רבות על התנודות במצב רוחך.

יתכן ותוכלי להתמודד עם רגשות אלו בכוחות עצמך או בעזרתם של כל המקורבים לך – משפחה וחברים. אם את מרגישה זאת זקוקה לעזרה מעבר לכך תוכלי לשוחח עם הצוות הרפואי והסיעודי המטפל בך. יועץ/ת פסיכולוגי אישי עשוי להיות לעזר אם את זקוקה לסיוע ארוך טווח מכיוון שיבין טוב יותר את הצרכים המיוחדים הקשורים בסרטן משני ויסייע לך להתמודד עם האבחנה.

את יכולה גם לשוחח עם מישהי שעברה חוויות דומות, וזאת במסגרת של קבוצת תמיכה או בקשר אישי.

 

חזרה להישנות וסרטן שד גרורתי

Share

סרטן שד משני בריאות

דילוג לתוכן