סרטן שד משני בעצמות

העצמות הן מיקום רווח להופעת גרורות של סרטן השד, ובעיקר בעמוד השדרה, הגולגולת, אגן הירכיים או העצמות העליונות של הגפיים. העצם מורכבת משני סוגי תאים חיים המסייעים ביצירתה ומתן צורתה: osteoclasts ו-osteoblasts.

ה-osteoclasts הורסים ומסירים שיירים של עצם ישנה בעוד ה-osteoblasts מסייעים בבניית עצם חדשה. במקרים של סרטן משני של העצם מתפשטים תאים סרטניים למערכת אשר מייצרים כימיקלים שמפריעים לתהליך וגורמים לכך שקצב ההרס של העצם גדול יותר מקצב היצירה החדשה. תהליך זה מוליד את הסימפטומים המזוהים עם סרטן משני של העצם.

סימפטומים

בדיקות

טיפולים

התמודדות

 

מהם הסימפטומים

כאבים – סרטן משני של העצמות עלול לגרום לכאבים באזורים הנגועים הפוגעים באיכות החיים. עוצמת הכאב והתגובה לו משתנים מחולה לחולה. אם הכאב אינו מטופל ביעילות רמת הניידות ואיכות החיים שלך עלולים להיפגע. וחשוב ביותר שתתארי בפני הצוות המטפל היכן מתמקד הכאב ומה את מרגישה על מנת שיוכלו להתאים את הטיפול המתאים ביותר להפחתת הכאב. הכאב באזור הנגוע יכול להיות עמום או חד וצורב, והוא יכול להופיע בהתקפים או ככאב מתמשך לאורך זמן, בעיקר בלילה. תנועות מסוימות שאת עושה עלולות להגביר את הכאב והמקום הכואב עלול להיות רגיש במיוחד.

ישנן מספר תרופות לשיכוך כאבים בהן ניתן להשתמש, כל אחת בפני עצמה או כשילוב ביניהן. בדרך כלל מנסים קודם טיפול בתרופות מקובלות לשיכוך כאבים על בסיס פרצטמול (דוגמתאקמול, דקסמול ואלדולור) או בתרופות לא סטרואידיות נוגדות דלקות (דוגמת איבופן, אינדומד, נקסין, אדקס, וולטרן). רק במידה ותרופות אלו אינן יעילות עוברים לתרופות חזקות יותר המכילות קודאין דוגמת קודאקמול, קודאין, או לפרוקסול ואלגוליזין המכילות פרופוקסיפן או פרצטמול. במקרים חמורים נעזרים גם בתרופות מבוססות מורפיום. לעתים משתמשים בצירופים של תרופות שונות.

חשוב שתיקחי את התרופות כסדרן ובמועדים קצובים (למשל כל ארבע שעות) על מנת להבטיח רגיעה מתמשכת מהכאבים. אל תחכי שהכאב יהפוך להיות בלתי נסבל.

במקרים קיצוניים, כאשר הטיפול בתרופות לשיכוך כאבים לא עוזר, ייתכן ותצטרכי להתאשפז בבית חולים כדי שצוות מומחים לטיפול בכאב יעריכו את מצבך וימליצו על הדרך להרגעת הכאב.

עודף סידן – Hypercalcaemia – העצם היא רקמה חיה, המורכבת מסידן וחלבונים שונים המביאים לחיזוקה. סרטן משני עלול לגרום לשינוי מבנה העצם ולגרום לחדירת הסידן לתוך מערכת הדם. אם רמת הסידן שלך גבוהה מדי את עלולה לסבול מבחילות, הקאות, עצירות ונמנום. במקרים קיצוניים הסימפטומים עלולים להתבטא בצימאון חזק, חולשה כללית וטשטוש.

להקלת הסימפטומים כדאי שתשתי הרבה מים קרים. במקרים קיצוניים עלול גם להתעורר הצורך לאשפז אותך לקבלת עירוי נוזלים לתוך הוריד. הנוזלים שוטפים את הסידן אל מחוץ לגוף.

יתכן ויינתן לך גם טיפול בתרופות מהקבוצה הנקראת ביספוספונאטים (bisphosphonates), דוגמת פוסאלאן או בונפוס ארדיה וזומרה. במקור משמשות התרופות לטיפול באוסטיאופורוזיס, אך מחקרים הראו כי מתן תוך ורידי של ביספוספונטים במינון גבוה יעיל גם לטיפול בכאבים חזקים אצל חולות סרטן שד שלא הגיבו לטיפולים תרופתיים מקובלים או לטיפול מקומי בקרינה. אצל חולות סרטן שד עם סרטן משני בעצמות ניכרה הפחתה בשיעור 25-50% בתחלואת העצם (דוגמת שברים פתולוגיים) כאשר טופלו בביספוספונטים.

אפשרות נוספת היא טיפול באקסג'יבה (דנוזומב) – תרופה ביולוגית, המשמשת למניעת פגיעות בשלד, הנפוצות בקרב חולות סרטן שד גרורתי (עדיין לא בסל הבריאות עבור חולות סרטן שד)

חולשת העצם או שבירתה – לעתים העצמות נחלשות ופגיעה או מאמץ קלים עלולים לגרום לשבירתן. שברים אלו יכולים לקרות בעמוד השדרה כתוצאה מלחץ של החוליות (spinal cord compression).

הסימפטומים הראשונים בדרך כלל הם כאבי גב, בעיקר בזמן שיעול או במצב שכיבה. במקרים קשים יותר הלחץ עלול לגרום גם לנימול או לחולשה בגפיים, לאבדן שליטה על הסוגרים ולשיתוק. אם את מגלה אצלך אחד או יותר מהסימפטומים האלו חשוב שרופא מומחה יטפל בהם מהר ככל שאפשר.

כאשר עצם נחלשת ניתן לטפל בה באמצעים כירורגיים או על ידי הקרנות על מנת למנוע את שבירתה. מנתח אורטופדי יכול למנוע שבר על ידי חיזוק העצם בעזרת בורג או דיסקית ממתכת, או על ידי ניתוח להחלפת המפרק (לדוגמא – החלפת מפרק הירך). המפרקים החלופיים מתוכננים לעמידות בלתי מוגבלת. גם כאשר נגרם שבר ינסה המנתח האורטופדי לתקנו באמצעות בורג מתכתי או על ידי החלפת הפרק. במקרים מסוימים ניתן להחליף חלק של העצם, תהליך הנקרא endoprosthesis. לאחר הניתוח יתכן ויהיה צורך לתת לך הקרנות.

במידה ונפגעת בחוליות הגב וכתוצאה מכך נוצר לחץ על עמוד השדרה חייבים לטפל בכך כבמקרה חירום. אם הסימפטומים מופיעים בקצב מהיר ייתכן וניתוח יהיה הבחירה הראשונה לטיפול. במידה והסימפטומים מתגלים לאורך זמן הבחירה הראשונה תהיה כנראה טיפול בהקרנות.

תהיה צורת הטיפול שתיבחר אשר תהיה סביר להניח שתקבלי גם סטרואידים (תרופות למניעת דלקות). תיתכן גם אפשרות לשילוב בין כל שלוש שיטות הטיפול.
אנמיה – חדירת מח העצם – במקרים נדירים הסרטן המשני עלול לתקוף את מח העצם – החלק החלול של העצם בו נוצרים תאי הדם. כאשר זה קורה עלולים תאי דם שטרם בגרו (תאים בשלבי התפתחות מוקדמים) לחדור לתוך מערכת הדם שלך ולגרום לאנמיה (חוסר בתאי דם אדומים).

את עלולה להבחין בסימפטומים של עייפות כבדה או קוצר נשימה. יתכן ויהיה גם צורך לעשות לך עירויי דם סדירים על מנת להתגבר על הבעיה.

לראש הדף>>>

אילו בדיקות נדרשות

צילום של העצם – זהו צילום רנטגן רגיל היכול להעיד על שינויים המתרחשים בעצם ועל קיומו של סרטן משני. לא תמיד יכול הצילום לקלוט אזורים קטנים הנגועים בסרטן. החשיפה לקרני הרנטגן נמוכה ביותר, הבדיקה אורכת דקות ספורות ואינה מכאיבה.

סריקת עצמות – בדיקה זו רגישה יותר מצילום רנטגן ויכולה להראות ביתר דיוק אזורים עם תופעות חריגות. סריקת העצמות מראה את כל השלד בעוד שצילום רנטגן ובדיקת MRI מראים רק את האזור המסוים אשר נבדק. לביצוע הבדיקה מזריקים מספר שעות לפני ביצוע הסריקה כמות קטנה ובלתי מזיקה של חומר רדיואקטיבי לתוך הוריד, לרוב בזרוע. אם מתגלה תופעה חריגה כלשהי היא תתבטא בהגדלת החומר הרדיואקטיבי הנמצא בשלד. הבדיקה אינה כואבת אך יש לשכב ישר וללא תנועה במשך כשעה.

אם.אר.איי (תהודה מגנטית)MRI – בשיטה זו נעזרים בגלים מגנטיים במקום בקרני רנטגן. מתקבלת תמונה מפורטת של האזור הנבדק. הבדיקה אינה מכאיבה אך במהלכה יש לשכב ישר וללא תנועה.

בדיקות דם – בדיקות למדידת חלבונים הנקראות "סמן גידול" (tumor marker), על מנת להקל על המעקב אחרי מחלתך.

לראש הדף>>>

אילו טיפולים יוצעו לי

ניתן לטפל בסרטן משני של העצם אך לא לרפאו בטווח הארוך. המטרה היא להקל על הסימפטומים ולשפר את איכות החיים שלך על ידי שליטה בהתפשטות הסרטן. ייתכן ויציעו לך טיפולים הורמונלים, כימותרפיה, הקרנות או ניתוח, כל אחד בנפרד וכל שילוב ביניהם. הטיפול המותאם מותנה במספר גורמים כמו מאלו תופעות את סובלת, עד היכן התפשט הסרטן בעצמות, האם את נמצאת לפני או לאחר גיל המעבר, מה היה אופיו של הגידול המקורי ומה מצב בריאותך הכללי.

טיפול הורמונאלי – טיפול הורמונאלי היא הבחירה הראשונה ברוב המקרים של סרטן משני של העצמות. קיימים מספר טיפולים הורמונאליים אך השימוש הרווח ביותר הוא בתרופה האנטי-אסטרוגנית טמוקסיפן (Tamoxifen). במידה וכבר טופלת בתרופה זו בעת שהתגלה הסרטן המשני תישקל האפשרות של מתן תרופה הורמונאלית אחרת דוגמת ארימידקס(Arimidex) או לנטרון (Lentaron).

כימותרפיה – אם הסרטן המשני אצלך אינו מגיב לתרופות הורמונליות יתכן ויוצע לך טיפול כימותרפי. קיימות מספר תרופות כימותרפיות הנמצאות בשימוש לטיפול במקרים של סרטן עצמות משני אותן נותנים לפעמים כל אחת בנפרד או בכל מיני צירופים ביניהן. סרטן עצמות משני מגיב לאט לטיפול כימותרפי ועל כן יתכן ותידרשי לקבל מספר מחזורי טיפול במרווחים של שלושה עד ארבעה שבועות לפני שניתן יהיה לראות תוצאות.

טיפול קרינתי (רדיותרפיה) – מטרת הטיפול הקרינתי (הקרנות) היא לשפר את איכות חייך ואת מידת הניידות שלך על ידי הפחתת הכאב ככל שניתן ומניעת היווצרות שברים. טיפול קרינתי בסרטן משני יכול להינתן כמנה בודדת או כטיפול מתמשך על פני מספר ימים, כל זאת בהתאם למקרה.

רדיואיזוטופים – שיטת רדיוטרפיה חלופית להקרנות. הרדיואיזוטופ הוא בצורת נוזל וניתן על ידי זריקה לתוך הוריד. החומר עובר במערכת הדם ומעביר רדיוטרפיה לעצמות שנפגעו מתאי הסרטן. טיפול זה יעיל כאשר הסרטן המשני מפושט.

ביספוספונטים (Bisphosphonates) – ביספוספונטים זו קבוצת תרופות התוקפות את השלד במקומות בהם יש תחלופת עצם גבוהה (אזורים בהם ה- osteoclasts פעילים בצורה מוגברת), דוגמת פוסאלאן וקלודרונאט. התרופות אינן מטפלות בסרטן עצמו אלא מסייעות להפחתת סיכון השברים על ידי הגבלת הפעילות של ה-osteoclasts. התרופות ניתנות כטבליות או באמצעות עירוי דרך הוריד. פעולת התרופות מתבטאת בשלוש דרכים:

  • הקטנת רמות הסידן שבדם.
  • סיוע בהפחתת הכאב במקרים שאין תגובה למשככי כאבים או כאשר הסרטן מפושט מדי בשביל לתת טיפול רדיותרפי.
  • הקטנת הסיכון של שבירת העצמות ועיכוב התפשטות הסרטן המשני כתוצאה משימוש ארוך טווח בביספוספונטים.

במרכז הרפואי תל-אביב (איכילוב) פועלת היחידה הארצית לאורטופדיה אונקולוגית. זו מחלקה יעודית המתמחה בגידולי עצם ורקמות רכות. השירות לטיפול במחלת עצם גרורתית, שהוקם במסגרת מחלקה זו, מרכז את הטיפול לגרורות בעצמות.
על-פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות, היחידה לאורטופדיה אונקולוגית מוכרת על ידי משרד הבריאות כשירות רפואי מתמחה ולפיכך, מחויבות קופות-החולים לממן למבוטחים/ות שלהן (באמצעות הנפקת טופס 17) את הטיפול במסגרת היחידה. חולות סרטן שד עם גרורות בעצם יכולות לבקש הפניה אל היחידה ולהגיע לייעוץ ולטיפול במימון הקופות. במידה וקופת-החולים מסרבת לתת הפניה לחולה, יש לפנות ישירות לצוות השירות לטיפול במחלת עצם גרורתית לקבלת סיוע.

ליצירת קשר: מנהל השירות: ד"ר יעקב ביקלס טלפון: 052-4266341 מזכירת השירות: גב' מיכל בירן טלפון: 03-6973914, 052-4262447

לראש הדף>>>

התמודדות עם סרטן עצמות משני

כאשר את מגלה שהסרטן שלך התפשט לעצמות את צפויה להרגיש כמו שהרגשת כאשר הסרטן אובחן אצלך לראשונה, אם כי הפעם אולי אפילו בעוצמה חזקה יותר. את עלולה להרגיש דאגה ופחד, כעס ודיכאון. חוסר הידיעה הכרוך בחיים בצלו של סרטן עצמות משני משפיע רבות על התנודות במצב רוחך.

יתכן ותוכלי להתמודד עם רגשות אלו בכוחות עצמך או בעזרתם של כל המקורבים לך – משפחה וחברים. אם את מרגישה זאת זקוקה לעזרה מעבר לכך תוכלי לשוחח עם הצוות הרפואי והסיעודי המטפל בך. יועץ/ת פסיכולוגי אישי עשוי להיות לעזר אם את זקוקה לסיוע ארוך טווח מכיוון שיבין טוב יותר את הצרכים המיוחדים הקשורים בסרטן משני ויסייע לך להתמודד עם האבחנה.

את יכולה גם לשוחח עם מישהי שעברה חוויות דומות, וזאת במסגרת של קבוצת תמיכה או בקשר אישי.

חזרה להישנות וסרטן שד גרורתי

 

לראש הדף>>>

עודכן במאי 2018

Share

סרטן שד משני בעצמות

דילוג לתוכן