סרטן שד משני בכבד

סרטן משני של הכבד פורץ כאשר תאי סרטן מתפשטים מהשד אל הכבד דרך מערכת הדם. התאים המשתכנים בכבד הם תאי סרטן השד ואין זה דומה למקרה של סרטן המתחיל בכבד. את תשמעי בוודאי גם את המונחים גרורות – מטסטזות (metastases) או גידולים משניים בהתייחסות לסוג זה של סרטן.

מה עושה הכבד

הכבד הוא איבר חשוב ביותר בגוף האדם הממוקם בצד ימין מעל לחלל הבטן מתחת לצלעות. הוא מורכב מחלקים שונים הנקראים אונות (lobes) ומוקף על ידי קופסית (קפסולה).

הכבד צמוד למעיים לסרעפת (שרירים המפרידים בין החזה והמעיים) ולכליה הימנית. הכבד מייצר מיצי מרה המסייעים בעיכול המזון וחלבונים חשובים לקרישת הדם. הוא אחראי גם להמרת המזון לחום ולאנרגיה ומאחסן בתוכו חומרים דוגמת גלוקוזה וויטמינים. הכבד גורם לפירוק חומרים מזיקים דוגמת אלכוהול וסמים. הכבד הוא איבר גדול המסוגל להמשיך לתפקד גם אם חלקים ממנו נפגעים מסרטן.

סימפטומים

בדיקות

טיפולים

לחיות עם סרטן משני בכבד

 

 

לאילו סימפטומים עלי לצפות

במקרים של אבחון סרטן משני של הכבד עלולים להתגלות סימפטומים מוכרים, ברמות חומרה שונות, תלוי במצב אצל כל חולה וחולה. זכרי שסימפטומים אלו יכולים גם להעיד על מחלות אחרות ועל כן כדאי תמיד להיוועץ בצוות המטפל כאשר את מבחינה בהם.

כאב – סרטן משני של הכבד עלול לגרום להגדלת הכבד המביאה בעקבותיה את מתיחת הקפסולה המקיפה אותו. אצל חלק מהנשים המתיחה הזו עלולה לגרום לאי נוחות בעוד אחרות יכולות לחוש בכאב מתחת לצלעות.

לעתים חשים כאב בכתף הימנית, תופעה הנקראת "הפניית כאב" ונגרמת על ידי לחץ של הכבד המוגדל על העצבים המובילים אל הכתף. משככי כאבים בדרך כלל עוזרים – גם כאלו בדרגת עוצמה בינונית מבוססי פרצטמול (אקמול, אלדולור, דקסמול) וגם תרופות בדרגת עוצמה גבוהה מבוססות מורפיום. לעתים מסייעות תרופות מסוימות מבוססות סטרואידים להקטנת הנפיחות סביב הכבד ובכך להפחת הכאב. במקרים מסוימים נעזרים בהקרנות (רדיותרפיה) ובכימותרפיהלהפחתת הכאב על ידי גרימת הצטמקות הכבד.

בחילות – בגלל הגדלת הכבד והגברת הלחץ על הקיבה , או בגלל הצטברות חומרים רעילים בגוף כתוצאה מהפגיעה בכבד, את עלולה לחוש בחילות, אך טיפול בתרופות מתאימות יכול להקל .

עקב הבחילה את עלולה גם לאבד תיאבון וכתוצאה מכך לרדת במשקל. חשוב שתיעזרי בתוספי מזון אבל הקפידי לא להגיע למצב בו תוספים אלו מחליפים את הארוחות. יתכן והרופא המטפל ירשום לך תרופה להגברת התיאבון.

שיהוקים הם תופעה מוכרת נוספת הנובעת מלחץ הכבד על הסרעפת. השתדלי לשבת זקופה ולשתות נוזלים בכמויות קטנות ולעתים קרובות. קיימות גם תרופות המסייעות לטיפול בתופעה.

Ascites – הצטברות נוזלים בחלל הבטן הנוצרת כאשר זרימת הדם או הלימפה דרך הכבד חסומים. כתוצאה מהצטברות הנוזלים גופך עלול להתנפח, וזה יגרום אי נוחות רבה ולעתים גם קוצר נשימה. יכולים לעבור לעתים שבועות או חדשים מספר עד שהתנפחות הגוף תרד.

הטיפול בתופעה הוא על ידי מתן תרופות להוצאת נוזלים (diuretics) או על ידי החדרת צינורית ניקוז לחלל הבטן כדי לנקז את הנוזלים המיותרים (paracentesis). הטיפול מבוצע בדרך כלל בהרדמה מקומית ובמקרה הצורך ניתן לחזור עליו אם הנוזלים חוזרים ומצטברים.


עייפות
– חשוב שתקפידי לנוח לעתים קרובות בגלל הנטייה לעייפות יתר בעקבות המחלה. שימוש בתרופות מבוססות סטרואידים עשוי להגביר את רמת האנרגיה שלך.

אנמיה – ספירת כדוריות הדם האדומות שלך עלולה לרדת מאד ולגרום לאנמיה מכיוון שהכבד מייצר פחות ויטמין 12 B ופחות ברזל (חומצה פולית). נטילת כדורי ברזל או עירוי דם מסייעים במקרים כאלו.

צהבת – צהבת עלולה להופיע כאשר יש סתימה בדרכי הולכת מיצי המרה. סממני הצהבת הם הצהבה של העור ושל לובן העיניים. לפעמים גם השתן נהיה כהה והצואה נהיית בהירה. על מנת לפתור את הבעיה ייתכן ויתעורר צורך להחדיר צינור ניקוז למערכת מיצי המרה.

הצהבת יכולה לגרום לגירוי אשר מחמיר בשעת לילה או כאשר הגוף חם. גם אלכוהול, סבון ומוצרי קוסמטיקה מבושמים עלולים לגרום להחמרת התופעה. טיפול בתרופות אנטי היסטמיניות יכול לעזור.

לראש הדף>>>

אילו בדיקות עלי לבצע

בדיקה גופנית – רופא מומחה יוכל לבדוק ולאבחן אם הכבד שלך אכן מוגדל.

בדיקות דם – כאשר תאי הכבד נפגעים משתחררים חומרים מסוימים אותם ניתן לגלות בדם. על פי תוצאות בדיקות הדם ניתן לאמוד את החומרים הללו וגם להעריך את מידת היעילות של הטיפול.

ביופסיה של הכבד – ביופסיה של הכבד מתבצעת כאשר קיים ספק לגבי מקורם של תאי הסרטן שהתגלו בכבד. במהלך הבדיקה נלקחת דגימת רקמה מהכבד, בהרדמה מקומית.

סריקת אולטרסאונד – בבדיקה זו נעזרים בגלי קול ליצירת תמונות של הכבד על מנת להבחין בתופעות חריגות. הבדיקה אינה מכאיבה ואורכת מס' דקות.

סריקת CT – מעין צילום רנטגן היוצר תמונה תלת ממדית של הכבד. על מנת שניתן יהיה להבחין בתופעות חריגות ביתר בהירות מחדירים לעתים חומר צובע לתוך הווריד. הבדיקה עצמה אינה מכאיבה כלל אך תידרשי לשכב מבלי לנוע במשך כל הבדיקה האורכת לעתים עד שעה. סריקת תהודה מגנטית MRI – מתבצעת כאשר תוצאות סריקת ה- CT אינן ברורות. הבדיקה מבוססת על שימוש בגלים מגנטיים במקום בקרני רנטגן. היא אינה מכאיבה אך במהלכה תידרשי לשכב ללא תנועה.

ERCP – בדיקה זו שפירושה endoscopic retrograde cholangiopancreatography מתבצעת כאשר רוצים לבדוק האם יש סתימה במערכת הולכת מיצי המרה. צינור צר וגמיש אשר בסופו מותקנת תאורה מועבר דרך הפה והבטן לתוך מערכת ההולכה. צבע מוחדר לצינור ונערכת סידרת צילומי רנטגן על פיהם ניתן לעקוב אחרי מעבר הצבע בדרכי ההולכה. כהכנה לבדיקה תתבקשי לא לשתות ולא לאכול במשך מספר שעות לפני ביצועה, ותקבלי גם תרופה לטשטוש.

לראש הדף>>>

אילו טיפולים יוצעו לי

ניתן לטפל בסרטן משני של הכבד אך לטווח הארוך הוא אינו ניתן לריפוי. מטרת הטיפולים היא להקל על הסימפטומים ולשפר את איכות החיים שלך על ידי האטת קצב ההתפתחות של הסרטן. שיטות הטיפול יכולות להיות כימותרפיה, טיפול הורמונלי, הקרנות או ניתוח, כל אחת בנפרד או כל צירוף שלהן.

כימותרפיה – אם קיבלת טיפול כימותרפי לטיפול בסרטן השד יתכן ותקבלי צירוף דומה של תרופות גם לטיפול בסרטן המשני של הכבד.

טיפולים הורמונאליים – טיפולים הורמונאליים ניתנים במקרים שבהם הסרטן מגיב לקולטן אסטרוגן חיובי (oestrogen receptor positive). אם כבר קיבלת בעת גילוי הסרטן בכבד תרופה הורמונאלית דוגמת הטמוקסיפן, תקבלי בשלב זה כנראה תרופה הורמונאלית שונה.

ניתוח – במקרים נדירים וכאשר רק חלק קטן מהכבד נגוע בסרטן קיימת האופציה של ניתוח. ברוב המקרים הפגיעה היא במספר אזורים של הכבד וביצוע ניתוח הוא בלתי סביר. השתלת כבד אינה אפשרית בחולי סרטן משני של הכבד.

לראש הדף>>>

לחיות עם סרטן משני בכבד

הידיעה שהסרטן שלך התפשט לכבד עלולה לעורר בך מחדש את סערת הרגשות שחשת כאשר אובחנת לראשונה כחולת סרטן שד, רק שהפעם בעוצמה רבה יותר. עלולים להיות רגעים בהם יציפו אותך רגשות כעס, פחד, דאגה, עצבות ודיכאון, ומצב הרוח שלך יסבול עליות ומורדות.

יתכן ותצליחי להתמודד עם רגשות אלו בכוחות עצמך או בעזרת אותם אלה הקרובים אליך. אם את מרגישה צורך בעזרה נוספת כדאי שתשוחחי עם האחות או העובדת הסוציאלית המלווים אותך אשר יוכלו להבין טוב יותר את צרכיך המיוחדים ואת הקשיים בהם את נתקלת בהתמודדות עם מצבך. אם נדרשת עזרה לטווח ארוך חשבי גם על פניה ליועץ/ת או פסיכולוג/ית. גם שיחה עם נשים אחרות שעברו חוויות דומות יכולה לעזור.
את יכולה גם לשוחח עם מישהי שעברה חוויות דומות, וזאת במסגרת של קבוצת תמיכה או בקשר אישי.

 

חזרה להישנות וסרטן שד גרורתי

לראש הדף>>>

Share

סרטן שד משני בכבד

דילוג לתוכן