ניתוחים מיקרוכירורגיים חדשניים לטיפול בלימפאדמה

לימפאדמה, בצקת לימפטית, נוצרת בקרב חלק מהנשים שעברו ניתוח להוצאת גידול סרטני בשד והסרתן של בלוטות לימפה נגועות בבית השחי בעת הניתוח (הסיכון ללימפאדמה עולה ככל שהוסרו יותר בלוטות לימפה). הבצקת, אשר נוצרת בשל אי ניקוז נוזלי הלימפה מהרקמות, פוגעת בתפקוד היד, עלולה להיווצר בתקופה המיידית לאחר הניתוח או גם שנים לאחר מכן.

הטיפול השמרני המקובל בלימפאדמה לא תמיד מצליח לסייע לחולות.

S-LYMPHA  הינו תהליך תוך ניתוחי להקטנת הסיכוי ללימפאדמה. ניתן לקרוא על ההליך כאן.

במידה והופיעה לימפאדמה, פותחו בשנים האחרונות ניתוחים מיקרוכירורגיים לטיפול בתופעה. הניתוחים, המשתמשים בטכניקות מיקרוכירורגיות, וכוללים מיקרוסקופ חדיש וכלים שעוביים הוא פחות ממילמטר אחד, מצליחים לחדש את זרימת מערכת הלימפה, להביא לניקוז הרקמות ובכך להביא להפחתת הנפיחות ביד ולשיפור התפקוד הכללי.

הניתוחים מתחלקים לשני סוגים:
א. ניתוח מעקף לימפה – ניתוח המחבר בין דרכי הלימפה ברקמות לוורידים זעירים באזור האמה כך שניקוז הנוזלים מהרקמות מתבצע ישירות לווריד כבר באמה ולא רק בבית השחי אשר נפגע בניתוח כריתת הבלוטות המקורי.
היתרונות: כ – 60% בממוצע ירידה בנפיחות היד; ניתוח קצר יחסית – כשעה וחצי.
החסרונות: עם הזמן חלה הרעה במצב הנפיחות וחזרה של הבצקת בחלק מהמטופלים.
ב. ניתוח השתלת בלוטות לימפה – לקיחת בלוטות לימפה (לרוב מאיזור הצוואר או המפשעה) והשתלתן באזור בית השחי במקום הבלוטות שהוסרו בניתוח כריתת השד המקורי. הבלוטות יוצרות בהדרגה רשת של כלי לימפה באיזור אשר מחדשות את הזרימה הלימפתית.
היתרונות: בלוטות הלימפה מנקזות את הלימפה במקום הבלוטות שהוסרו בעבר. השיפור במצב נפיחות היד הוא כ – 70%, והשיפור הינו קבוע ולא מאבד מיעילותו.
החסרונות: השיפור במצב היד מתחיל רק לאחר 9 חודשים בממוצע מהניתוח; ניתוח ארוך יותר: כ – 4 שעות.
לעיתים יש צורך לשלב בין שני הניתוחים.

"חלון ההזדמנויות" לטיפול בלימפאדמה בניתוחים מיקרוכירורגיים הוא בטווח הזמן של שנה לאחר היווצרות הלימפאדמה, במידה שהטיפול השמרני לא עוזר, ועד השנה השלישית להיווצרות הלימפאדמה (במקרים מסויימים יתכן אף מעבר לכך). אם את שוקלת ניתוח, אנא התייעצי עם כירורג פלסטי המומחה בנושא (נדרשות בדיקות פיזיולוגיות ובדיקות הדמייה לצורך קביעת התאמתך לניתוח).

תודה לד"ר אמיר עינבל, מומחה לכירורגיה פלסטית, ביה"ח איכילוב, המרכז הרפואי תל אביב על עזרתו.

עדכון: אוקטובר 2017

Share

ניתוחים מיקרוכירורגיים חדשניים לטיפול בלימפאדמה

דילוג לתוכן