מחקר: שמירה על אורח חיים בריא מפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה

שמירה על אורח חיים בריא מפחיתה בכ-40% מהסיכון לחזרת מחלה בחולות סרטן שד בסיכון גבוה

מחקר שפורסם בכתב העת JAMA בדק האם התמדה אחר ההמלצות לאורח חיים בריא של האגודה האמריקאית לסרטן (American Cancer Society) ו -The American Institute for Cancer Research במהלך הטיפולים ולאחר שנה ושנתיים לאחר סיום הטיפול השפיעה על הישנות המחלה (חזרת המחלה).

המחקר כלל 1,340 משתתפות (גיל ממוצע 51.3) , חולות סרטן שד שטרם טופלו בכימותרפיה, בשלבי מחלה I עד III בסיכון גבוה (בלוטות חיוביות, גידול של מעל 1 ס"מ עם פתולוגיה שלילית להורמונים, או כל גידול מעל 2 ס"מ). רוב החולות אובחנו עם סרטן שד חיובי לקולטני הורמונים (873 [65.3%]) וסיימו השכלה מעבר לתיכון (954 [71.2%]). מטופלות עם תפקוד ירוד לא נכללו במחקר. זמן המעקב אחר הנשים במחקר עמד על כ 7.5 שנים.
במהלך המחקר דורגו המשתתפות לפי ציון מצטבר של מדד אורח החיים הכולל 7 משתנים של אורחות חיים: 1. פעילות גופנית, 2. מדד מסת הגוף, 3. צריכת פירות וירקות, 4. צריכת בשר אדום ומעובד, 5. צריכת משקאות ממותקים, 6. צריכת אלכוהול ו-7 עישון. ציונים גבוהים יותר הצביעו על אורח חיים בריא יותר.

תוצאות המחקר

חולות עם ציוני מדד אורח החיים המצטבר הגבוהים ביותר חוו ירידה של 37.0% בהישנות המחלה ביחס לחולות עם הציונים הנמוכים ביותר וירידה של 58.0% בתמותה.

המשמעות היא במחקר תצפיתי זה של חולות עם סרטן שד בסיכון גבוה, התמדה גבוהה אחר המלצות אורח חיים למניעת סרטן הייתה קשורה להפחתה משמעותית בהישנות המחלה ובתמותה.
לדברי החוקרים: שימוש באסטרטגיות סיוע לחולות להתמיד לעקוב אחר המלצות למניעת סרטן לאורך רצף הטיפול במחלה עשויות להיות מוצדקות בסרטן השד.

עודכן: מאי 2023

מקורות:

JAMA Network

Share

מחקר: שמירה על אורח חיים בריא מפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה

דילוג לתוכן