מחקר: טיפול בקסלודה לאחר כימותרפיה סייע במניעת חזרת המחלה בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב

מחקר חדש הראה שהטיפול בקסלודה  (capecitabine /Xeloda)  סייע במניעת  חזרה של המחלה בנשים עם סרטן שד שהגידול שלהן הוא מסוג טריפל נגטיב (TNBC), אשר עברו ניתוח ולאחר מכן טיפולי כימותרפיה.

במחקר SYSICC-001, שהוצג בכנס ASCO 2020 השתתפו 434 נשים עם סרטן שד מסוג טריפל נגטיב שעברו ניתוח בשד וקיבלו כימותרפיה. הנשים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות. הקבוצה הראשונה קיבלה טיפול בקסלודה (תרופה כימותרפית הניתנת בגלולה) במינון נמוך באופן יומיומי למשך שנה (טיפול מטרונומי) והקבוצה השניה – קבוצת הביקורת לא קיבלה טיפול למעט מעקב (כאמור שתי הקבוצות קיבלו קודם לכן טיפול כימותרפי)  תקופת המעקב החציונית עמדה על 56.5 חודשים.

תוצאות המחקר הראו:

  • לאחר 5 שנים, שיעור הנשים שאצלן המחלה לא חזרה עמד על 83% בקבוצה שקיבלה קסלודה לעומת 73% קבוצת הביקורת (שלא קיבלה קסלודה).
  • לאחר 5 שנים, שיעור הנשים שהיו ללא גרורות עמד על 85% בקרב הנשים בקבוצה שקיבלה קסלודה לעומת 76%  בקבוצת הביקורת.
  • מבחינת ההישרדות הכללית לאחר 5 שנים – לא היה הבדל סטטיסטי בין הקבוצות: 85% בקבוצה שקיבלה קסלודה לעומת 81% בקבוצת הביקורת.

תופעות הלוואי הנפוצות בקבוצה שקיבלה קסלודה כללו: תסמונת היד-רגל (התרחשה ב-45.2% מהנשים והצריכה טיפול ב- 7.7%), ירידה בתאי הדם הלבנים, שיעור מוגבר של בילירובין וכאבי בטן או שלשולים.

יצויין כי חלק ניכר מהנשים עם סרטן שד מסוג טריפל נגטיב, מקבל טיפול כימותרפי טרום ניתוחי (כימותרפיה ולאחר מכן ניתוח) והמחקר הנוכחי אינו מתייחס למצב זה.
בדיונים שנערכו בכנס ASCO 2020 נאמר כי יתכן והטיפול בקסלודה יוכל בעתיד להתאים לחלק מן הנשים עם סרטן שד מסוג טריפל נגטיב שעברו קודם ניתוח ולאחר מכן כימותרפיה.

קסלודה כלולה בסל הבריאות להתוויה של סרטן שד גרורתי (ולא לסרטן שד מוקדם).

עדכון: יוני 2020

מקורות:

אתר ASCO DailyNews

אתר Oncology Learning Network

אתר lbbc

Share

מחקר: טיפול בקסלודה לאחר כימותרפיה סייע במניעת חזרת המחלה בסרטן שד מסוג טריפל נגטיב

דילוג לתוכן