מחקר: טיפול באוקסיבוטינין הפחית את גלי החום בנשים שהחלימו מסרטן שד

מחקר חדש שהוצג בכנס סן אנטוניו (2018) הראה שטיפול בתרופה אוקסיבוטינין (תרופה קיימת שנועדה לטפל בבעיות של שלפוחית רגיזה ובעיות נוספות של שלפוחית השתן) הצליח להפחית באופן משמעותי גם את תדירות גלי החום וגם את עוצמתם בקרב נשים שהחלימו מסרטן שד.

המחקר כלל 150 נשים שהחלימו מסרטן שד, אשר סבלו מאד מגלי חום: 28 גלי חום לשבוע, שהפריעו בצורה כזו לאיכות חייהן כך שפנו לטיפול תרופתי לבעיה. כ – 62% מהנשים נטלו מעכבי ארומוטז ו/או טמוקסיפן.
תקופת המחקר כללה טיפול במשך 6 שבועות. הנשים חולקו ל – 3 קבוצות: קבוצה אחת קיבלה מינון נמוך של התרופה (2.5 מ"ג פעמיים ביום), קבוצה שניה קיבלה מינון גבוה של התרופה (5 מ"ג פעמיים ביום) והקבוצה השלישית – קיבלה פלסבו.

הנשים מילאו שאלונים לאורך תקופת המחקר: תיעדו את מספר גלי החום ועוצמתם ואת ההפרעה לאיכות חייהם.

תוצאות המחקר הראו על שיפור גדול יותר בעוצמת גלי החום ותדירותן בקבוצות שקיבלו את התרופה לעומת קבוצת הפלסבו. בנוסף תרם הטיפול התרופתי לשיפור במדדים נוספים הקשורים לאיכות חייהן: עבודה, פעילות חברתית, שינה ואיכות החיים כוללת. הנשים בקבוצת הטיפול במינון הגבוה חוו גם שיפור בהשפעה של גלי החום על מצב רוחן.

תופעות הלוואי של הטיפול באוקסיבוטינין  במינון הנמוך היו קלות בדרגתן  וכללו:  שלשולים, יובש בפה, יובש בעיניים אירועי בלבול, וקשיים במתן שתן. במינון הגבוה כללו תופעות הלוואי: עצירות, יובש בפה, וקושי במתן שתן. תופעות הלוואי ארוכות הטווח לא נחקרו.

יצויין כי התרופה מצטרפת לתרופות נוספות (שההתוויה המקורית שלהן היא שונה) והן מסייעות בהקלה על גלי החום.

 

מקורות:

Onclive

Medpagetoday

עודכן: דצמבר 2018

Share

מחקר: טיפול באוקסיבוטינין הפחית את גלי החום בנשים שהחלימו מסרטן שד

דילוג לתוכן