מחקר: הפסקה זמנית בטיפול ההורמונלי כדי להיכנס להיריון לא העלתה את הסיכון לחזרת המחלה

נשים עם סרטן שד הורמונלי מקבלות טיפול הורמונלי (למעשה "אנטי הורמונלי") לחמש שנים לפחות למניעת הישנות המחלה. בקרב נשים צעירות הרוצות בילד עולה פעמים רבות השאלה האם ניתן להפסיק את הטיפול כדי להיכנס להיריון ולחזור אליו לאחר הלידה. המחקר  'POSITIVE' שהוצג בכנס סן אנטוניו 2022  בדק שאלה זו: האם עצירה זמנית של הטיפול ההורמונלי לצורך היריון ולידה ואח"כ חזרה לטיפול ההורמונלי מובילה לעלייה בסיכון לחזרת המחלה .

המחקר התבצע בשנים 2014-2019 וכלל 518 נשים בגיל 42 ומטה (הגיל החציוני עמד על 37) עם סרטן שד הורמונלי שאובחנו בשלב 1-3 (מרביתן בשלב 1-2), אשר קיבלו טיפול הורמונלי לפחות 18 חודשים ועד 30 חודשים ושהיו מעוניינות להיכנס להיריון. חלק מהנשים במחקר קיבלו כימותרפיה (לפני או אחרי ניתוח). ל-75% מהנשים במחקר לא היו לידות קודמות.
הנשים במחקר הפסיקו את הטיפול ההורמונלי למשך של כשנתיים (תקופה של 3 חודשים לפני ההריון, תקופת ההיריון והנקה). הנשים היו במעקב (חציוני) של 41 חודשים.

המחקר הראה:

  • לאחר 3 שנים שיעור מקרי חזרת המחלה (מקומי או גרורתי) עמד על 8.9%, בדומה לשיעור חזרת המחלה במחקרים אחרים שבדקו טיפול הורמונלי בנשים לפני המנופאוזה ללא הפסקה של הטיפול (מחקר SOFT ומחקר TEXT).
  •  כ- 74% מהנשים נכנסו להיריון (אחד לפחות), רובן תוך שנתיים.
  • כ-64% מהנשים ילדו תינוק חי אחד לפחות. שיעור הנשים שנכנסו להיריון ושיעור הנשים שילדו היה דומה ואף טוב יותר מהשיעור בקרב כלל האוכלוסיה.
  •  76.3% חזרו לטיפול ההורמונלי. (חלק מאלו שלא חזרו לטיפול ההורמונלי עדיין ניסו להיכנס להיריון).

המחקר הראה שהפסקה בטיפול ההורמנלי לשם כניסה להיריון לא מעלה את הסיכון לחזרת המחלה בטווח הקצר. המחקר ימשיך במעקב אחר הנשים לתקופה של 10 שנים (עד לשנת 2029).

עדכון: מאי 2023


מקורות

אתר Practice Update

אתר  N Engl J Med 2023; 388:1645-1656

Share

מחקר: הפסקה זמנית בטיפול ההורמונלי כדי להיכנס להיריון לא העלתה את הסיכון לחזרת המחלה

דילוג לתוכן