מחקר: הוספת אבמציקליב לטיפול ההורמונלי הפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה בקרב חולות סרטן השד בסיכון גבוה

תוצאות הביניים של מחקר חדש הראו כי הוספת אבמציקיליב (ורזניו), תרופה ממשפחת מעכבי CDK 4/6, לטיפול ההורמונלי (טיפול אנדוקריני) הובילה להפחתת הסיכון לחזרת המחלה בקרב נשים עם סרטן שד רגיש להורמונים שהן בסיכון גבוה לחזרת המחלה.

המחקר –  MonarchE הוצג בקונגרס הוירטואלי של ESMO בספטמבר 2020 ופורסם בכתב העת Journal of Clincal Oncology. זהו מחקר פאזה 3 שכלל 5,637 חולות סרטן שד מגיל 18 ומעלה שהגידול שלהן, רגיש להורמונים ושלילי ל-HER2. כל המשתתפות במחקר הן חולות שהיו בסיכון גבוה לחזרת המחלה. סיכון גבוה הוגדר במחקר כהתפשטות הגידול ל-4 בלוטות לימפה לפחות או התפשטות הגידול ל-1-3 בלוטות לימפה עם מאפייני סיכון נוספים. הגיל החציוני עמד על 51 שנים.
טרם כניסתן למחקר החולות עברו ניתוח, ובהתאם לצורך גם כימותרפיה (לפני הניתוח או לאחריו) והקרנות.

המשתתפות חולקו ל-2 קבוצות באופן אקראי: קבוצת המחקר קיבלה את התרופה אבמציקליב יחד עם טיפול הורמונלי (טמוקסיפן או מעכבי ארומטז) למשך שנתיים ולאחר מכן תמשיך בטיפול הורמונלי עד לתקופה של 5-10 שנים; והקבוצה השנייה – קבוצת הבקרה קיבלה טיפול הורמונלי בלבד.

תוצאות הביניים של המחקר הראו:

  • מבין 5,637 המשתתפות במחקר נצפתה חזרה של המחלה, סרטן חדש או תמותה בקרב 323 משתתפות: 136 (4.8%) בקבוצת המחקר שקיבלה אבמציקיליב ו- 187 (6.6%) בקבוצת הבקרה.
  • שיעור ההשרדות ללא מחלה פולשנית לאחר כשנתיים עמד על  92.2% בקבוצה שקיבלה אבמציקליב לעומת 88.7% בקבוצה שקיבלה טיפול הורמונלי בלבד.
    שיעור ההשרדות ללא גרורות עמד על 93.6% בקבוצה שקיבלה אבמציקליב לעומת 90.3% בקבוצה שקיבלה טיפול הורמונלי בלבד.
  • הוספת אבמציקליב לטיפול ההורמונלי הפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה, התפתחות חדשה של סרטן או תמותה ב- 25% במהלך השנתיים הראשונות.
  • בקרב חולות צעירות, אשר בעת האבחון היו לפני המנופאוזה (43.5% מהמשתתפות) הוספת אבמציקליב הפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה בשיעור גבוה אף יותר: הפחתה של  37%  בסיכון לעומת קבוצת הבקרה.

תוצאות נוספות של המחקר שהוצגו בכנס סן אנטוניו 2022 הראו כי לאחר 4 שנות מעקב עמד שיעור ההישרדות ללא מחלה פולשנית  על 85.8% בקבוצה שקיבלה אבמציקליב לעומת 79.4% בקבוצת הבקרה.

תופעות הלוואי – בקבוצה שקיבלה אבמציקליב תופעות הלוואי בדרגה חמורה כללו בעיקר שלשולים, נויטרופניה, ותשישות; תופעות הלוואי בדרגה חמורה בקבוצה שקיבלה טיפול הורמונלי בלבד היו בעיקר: כאבי פרקים, גלי חום, ותשישות.

החוקרים אומרים כי יתכן וממצאי המחקר יובילו לשינוי אופן הטיפול באוכלוסיה זו של נשים עם סרטן שד הורמונלי שהן בסיכון גבוה לחזרת המחלה.

עדכון: דצמבר 2022

מקורות
הודעה לעיתונות מטעם הקונגרס הוירטואלי של ESMO 2020

Journal of Clincal Oncology

MedScape

Best of SABCS

Share

מחקר: הוספת אבמציקליב לטיפול ההורמונלי הפחיתה את הסיכון לחזרת המחלה בקרב חולות סרטן השד בסיכון גבוה

דילוג לתוכן