להתלבש לאחר כריתת שד – חגית שתדלן

פורסם ב-Saloona
כאשר את מתבשרת שחלית בסרטן השד ועליך לעבור כריתה, את מרגישה שחרב עליך עולמך. בבת אחת את מתמודדת עם מגוון רגשות- החל מפחד מהניתוח, הכאבים והצלקות, מהפגיעה הגסה בדימוי הגוף שלך, אי ודאות ועד סוג של אובדן שליטה על החיים שלך.

במצב זה את בהחלט זקוקה לאוזן קשבת ותמיכה ואין טוב יותר מאשה שעברה תהליך דומה, כמו גם להתלבטות משותפת לגבי האופציות העומדות בפניך בנוגע לשחזור, אם בכלל.

פרוטזה או שיחזור?

גם אני חליתי ועברתי כריתה. מניסיוני האישי ומהקשבה רבת שנים לפונות הקו החם של "עמותת אחת מתשע", אני יכולה מאד להתחבר אל המקומות הקשים האלה. דימוי הגוף שלך בשלב הזה נמצא בשפל, את מצולקת ומתאבלת על האובדן, את עשויה להרגיש פחות נשית, פחות מושכת ולעיתים, אפילו להלביש את הגוף "החדש" שלך כבר לא בא לך. אבל, אם מזדמן לך לפגוש אשה שחוותה את תהליך כזה ובנוסף היא גם סטייליסטית – זכית פעמיים! יש סיכוי טוב שהיא תוכל לכוון אותך גם בנושא הלבוש, כיצד לטשטש את מה שצריך מבלי ללבוש אוהלים, להסיט את תשומת הלב מהבטן לאזורים אחרים, ולגלות אזורים נהדרים בגופך שטרם גילית. קיבלת לפחות טיפ אחד? התחושה הכללית שלך עשויה להשתפר, תוכלי להביט במראה, תרגישי יפה יותר ואף תזכי במחמאות.

ניתן לומר בוודאות שכמעט כל אשה לאחר כריתה, תשמח לכמה טיפים טובים, לטווח קצר או ארוך, שיעזרו לה להתמודד עם מראה הגוף לאחר הניתוח.

חלק מהנשים מחליטות לא לעשות שחזור בשלב זה ובוחרות באופציית הפרוטזה – אותה כרית סיליקון במרקם נעים לגוף, המוכנסת לתוך החזייה. הפרוטזה משמשת למילוי החזייה שהתרוקנה בצד אחד עקב הכריתה, ויכולה להוות פתרון זמני או קבוע.

נשים אחרות תעבורנה שחזור, אבל כיוון שתהליך שחזור השד יכול לקחת מספר חדשים, הן תזדקקנה לפתרון ביניים.

קבוצה אחרת תבחר להישאר עם ה"אין שד" עד קבלת החלטה אחרת.

הבחירה בין האפשרויות הינה אישית מאד ושונה מאשה לאשה, וכך גם פתרונות הלבוש.

טיפים להתמודדות עם הגוף

לבעלות חזה גדול

אתייחס כאן לנשים בעלות מבנה אגסי/משולש, כלומר פלג הגוף העליון, הטורסו, צר יותר מפלג הגוף התחתון, האגן. זהו מבנה הגוף הנפוץ ביותר ונקרא בישראל גם מבנה "אגן הים התיכון". אצל נשים בעלות מבנה זה נשאף לקחת את עין המסתכל מן האזור הרחב לאזור הצר וניצור עניין באזור הכתפיים, החזה. מצד שני , דילמה – אלה בדיוק האזורים שהאשה תרצה לטשטש. אז מה עושים?

באופן כללי ניתן לומר שנשים הרוצות להסיט את המבט מאזור החזה, תוכלנה תמיד לשים את הדגש על חלקים יפים אחרים בגופן, כמו מותניים צרים, אגן וישבן נשיים, רגליים יפות ועוד.

אצל אשה עם חזה גדול בולטת במיוחד אי הסימטריה. השד הנותר יכביד על היציבה ועל הגב. במקרה זה שימוש בפרוטזה הוא כמעט הכרחי לצורך איזון בין הצדדים ומילוי הריק. לאחר התאמת הפרוטזה תוכל האשה להמשיך להתלבש כפי שעשתה זאת לפני הניתוח. נשתדל להימנע ממחשופים על מנת שלא לחשוף צלקות, נבחר בצבעים מחמיאים יותר ליד הפנים או עגילים ארוכים המדגישים מראה צואר ארוך ויפה וכו’.

חולצת מעטפת אידאלית לנשים עם חזה גדול עד בינוני, אוספת היטב ומחלקת את החזה, מדגישה אזורים צרים יותר בגוף (מותן צרה והיקף קטן מתחת לחזה), מאפשרת שליטה בעומק המחשוף, בתוספת גופיה מתחת:

חולצת מעטפת.

לבעלות חזה בינוני וקטן

בעלות חזה קטן עד בינוני יכולות גם להסתדר גם ללא פרוטזה, כי ההבדל בין הצדדים יהיה מתון יותר וניתן יהיה לטשטש את המקום בעזרת "יצירת עניין" באזור הכתפיים והחזה. נעשה זאת באמצעות מחשופי סירה, קישוטים בולטים מסוגים שונים כמו סיכות, מלמלות, רוכסנים, הדפסי פסים לרוחב, כריות כתפיים או כותפות, ז’קטים בעלי דש כפול ועוד.

חולצה בעלת מחשוף סירה מעניין יחמיא למבנה גוף אגסי, ימשוך את תשומת הלב מאזור החזה לאזור הכתפיים והצוואר:

מחשוף סירה

דרך נוספת לטשטוש פלג הגוף העליון היא בעזרת הדפסים. מומלץ לנשים בעלות חזה קטן עד בינוני, ובהחלט לא מומלץ לנשים בעלות חזה גדול מאד. במקרה כזה ההדפס יוסיף נפח מיותר: הדפס פרחוני מומלץ לחזה קטן עד בינוני (ימין). מאוד לא מומלץ לחזה גדול (שמאל):

 הדפס פרחוני

לבעלות חזה קטן מאד שלא רואות צורך בשחזור, מומלץ בכל זאת להימנע מבדים צמודים מדי בפלג הגוף העליון שידגישו את החוסר. מומלץ לבחור בבדים רכים ונשפכים, או בעלי נפח, וולנים ועודפי בד, בגדים בעלי כיסים בולטים, סרטי קשירה וכן שימוש באביזרים כמו שרשראות, צעיפים וכו’.

נשים בעלות חזה קטן יכולות להרשות לעצמן ללבוש חולצות מקושטות בעודפי בד בחזית ובאופן זה להוסיף נפח, להסוות חוסר וליצור עניין בפלג גוף עליון.

זכרי- בכל גוף ישנם חלקים יפים! הסוד הוא לדעת כיצד להדגיש את היפים ולטשטש את הפחות מוצלחים.

חגית שתדלן היא בת 56, נשואה+ 3. חלתה בסרטן השד בשנת 1995, מתנדבת בעמותת ‘אחת מתשע’, מרצה ויועצת בתחום הסטיילינג.

חזרה לכל המאמרים

Share

להתלבש לאחר כריתת שד – חגית שתדלן

דילוג לתוכן