מחקר RxPONDER בדק את התועלת בכימותרפיה בסרטן שד הורמונלי שהתפשט לבלוטות הלימפה

תוצאות מחקר חדש, שהוצגו בכנס סן אנטוניו 2020, הראו כי אין תועלת בהוספת כימותרפיה לטיפול לאחר הניתוח עבור נשים לאחר המנופאוזה שאובחנו עם סרטן שד הורמונלי, כאשר הגידול התפשט לעד 3 בלוטות לימפה ומדד הסיכון שלהן בבדיקת האונקוטייפ  נמוך או שווה ל-25.  

מחקר ה- RxPONDER (מחקר פאזה 3) בדק האם ועבור אילו נשים יש תועלת בהוספת טיפול כימותרפי לטיפול האנדוקריני (טיפול הורמונלי) הניתן לאחר הניתוח (טיפול אדג'וונטי) במטרה למנוע את חזרת המחלה בנשים עם סרטן שד הורמונלי ו- HER2 שלילי גם כאשר הגידול התפשט לעד 3 בלוטות לימפה אבל מדד הסיכון בבדיקת האונקוטייפ היה נמוך או שווה ל – 25.
המחקר הנוכחי מצטרף למחקר קודם בנושא עבור נשים ללא בלוטות לימפה מעורבות (מחקר TAILORx) ולמחקרים קטנים יותר בהיקפם על נשים עם בלוטות מעורבות (יצויין כי בישראל במצבים מסויימים נעזרים בבדיקת האונוקטייפ ככלי מסייע בקבלת החלטה על הצורך בכימותרפיה עבור נשים עם בלוטות מעורבות מזה מספר שנים).

מחקר ה- RxPONDER כלל 5,015 נשים, שני שליש מהן היו לאחר המנופאוזה (לאחר הפסקת קבלת המחזור החודשי) ושליש לפני המנופאוזה. המשתתפות במחקר חולקו לשתי קבוצות באופן אקראי: קבוצה אחת קיבלה כימותרפיה וטיפול הורמונלי לאחר הניתוח וקבוצה שניה קיבלה טיפול הורמונלי בלבד לאחר הניתוח.
בכנס הוצגו תוצאות לאחר 5.1 שנות מעקב (תוצאות סופיות של המחקר יתפרסמו בעוד מספר שנים).

התוצאות:

  • בנשים לאחר המנופאוזה – לא היתה תועלת בהוספת כימותרפיה לטיפול ההורמונלי לאחר ניתוח בנשים עם מדד סיכון נמוך או שווה ל- 25 בבדיקת האונקוטייפ.
    שיעור הנשים שהיו ללא חזרת המחלה בקרב הקבוצה שקיבלה כימותרפיה וטיפול הורמונלי עמד על 91.9% לעומת 91.6%  בקבוצה שקיבלה טיפול הורמונלי בלבד.
  • בנשים לפני המנופאוזה – נצפתה תועלת בהוספת הכימותרפיה. שיעור הנשים ללא חזרת המחלה בקרב הקבוצה שקיבלה כימותרפיה עמד 94.2% לעומת 89.0% בקבוצה שקיבלה טיפול הורומנלי בלבד.
    יצוין שבדיון שהתקיים בכנס לאחר הצגת התוצאות נאמר כי לא ברור האם התועלת בכימותרפיה עבור נשים לפני המנופאוזה נובעת מההשפעה של הטיפול הכימותרפי על פעילות השחלות – כלומר דיכוי הפעילות השחלתית (מצב שניתן להגיע אליו גם באמצעים אחרים) או מהכימותרפיה עצמה.

עדכון: דצמבר 2020

מקורות:
אתר ASCO Post
אתר MedScape

Share

מחקר RxPONDER בדק את התועלת בכימותרפיה בסרטן שד הורמונלי שהתפשט לבלוטות הלימפה

דילוג לתוכן