המלצות של כח המשימה האמריקאי לתרופות מפחיתות סיכון לנשים שהן בסיכון מוגבר לסרטן השד

כוח המשימה האמריקאי  – The US Preventive Services Task Force – USPSTF פרסם בתחילת ספטמבר 2019 המלצות הנוגעות להפחתת סיכון בקרב נשים עם סיכון מוגבר לסרטן השד. ההמלצות מתייחסות לנשים  מגיל 35 ומעלה שלא חלו בסרטן השד (ממוקד או מפושט).

בהמלצות נאמר כי על הרופאים המטפלים להציע תרופות מפחיתות סיכון לנשים שהן בסיכון מוגבר  לסרטן השד (בהתאם לגורמי סיכון אישיים, משפחתיים ועוד) אבל שהן גם בסיכון נמוך להתפתחות תופעות לוואי חמורות שעלולות להיגרם מן התרופות. ההמלצות התבססו על סקירת תוצאות במחקרים קליניים שונים, שהראו יעילות לתרופות בהפחתת הסיכון לסרטן שד רגיש להורמונים.

התרופות שנכללו בהמלצות: טמוקסיפן, רלוקסיפן (אוויסטה) ותרופות ממשפחת מעכבי ארומטז. במחקרים, שעליהם התבססו ההמלצות, נטלו  הנשים את התרופות למשך 3-5 שנים.
יצויין כי בפרקטיקה חלק מן הרופאים המטפלים נוהגים כך, כלומר ממליצים על תרופות מפחיתות סיכון, (בהתאם לעדויות המחקריות) וכן יצויין כי ההיענות של הנשים להמלצות היא נמוכה.

ההמלצות של כוח המשימה לגבי אוכלוסייה שאינה בסיכון מוגבר הן שלא לתת תרופות אלו באופן שגרתי.

לגבי נשים הנמצאות בסיכון גבוה לפתח סרטן שד כגון נשאיות של הגן BRCA או נשים שהוקרנו בילדותן לבית החזה  נאמר כי אין מספיק עדויות מחקריות על כך שהתרופות אכן יכולות להפחית את הסיכון.

עדכון: ספטמבר 2019

מקורות:

JAMA Network

The ASCO Post

Share

המלצות של כח המשימה האמריקאי לתרופות מפחיתות סיכון לנשים שהן בסיכון מוגבר לסרטן השד

דילוג לתוכן