הישנות המחלה וסרטן שד גרורתי – מבוא

הישנות (recurrence), של הסרטן המקורי זהו המצב שהמחלה חוזרת, בשד או בחלק גוף אחר, לאחר שכבר קיימת אבחנה של סרטן שד בעבר ולאחר שניתן טיפול. מדובר על שלוש תופעות אפשריות:

  • הישנות מקומית – חזרה של המחלה באותו המקום באותו השד (כסרטן שד פולשני או לא פולשני). כ-2/3 מהמקרים החוזרים באותו שד מופיעים באותו מיקום או בסמוך לו, היתר הם בדרך כלל מחלה חדשה בחלק אחר של אותו השד או בשד השני. הטיפול דומה לטיפול בסרטן שד ראשוני, לעיתים תתבצע שוב הסרה חלקית של השד, ולעיתים הסרה מלאה. בדומה לסרטן שד הראשוני, ניתנים טיפול קרינתי ו/או כימותרפיה, טיפול תרופתי על פי מאפייני הגידול.
  • הישנות אזורית – חזרה של המחלה בבלוטות הלימפה, למשל באותן בלוטות שלא הוסרו בניתוח, בבלוטות בבסיס הצוואר, בקיר החזה ועוד. הטיפול כולל בדרך כלל הסרה של הבלוטה, טיפול תרופתי, קרינה.
  • מרוחקת (גרורות) – במקום אחר, מעבר למיקום המקורי. סרטן שד גרורתי (נקרא גם סרטן שד משני או סרטן שד מתקדם) הוא המושג בו משתמשים לתאר סרטן שהתפשט, שלח גרורות אל מעבר למקומו המקורי בשד ובלוטות הלימפה אל חלקים או רקמות אחרות בגוף, הממשיך להתפתח ולהתפשט במקומו החדש. כיום, עם פיתוחן של תרופות חדשות, ההתייחסות לסרטן שד גרורתי היא כאל מחלה כרונית, שגם אם אינה ניתנת לריפוי הרי שניתן לעכב התקדמותה באמצעים שונים ולהקל על החולה.
Share

הישנות המחלה וסרטן שד גרורתי – מבוא

דילוג לתוכן