היכרות עם השד ומודעות לשינויים

חשוב שכל אישה תכיר את גופה ושדיה ותהיה מודעת לשינויים החלים בו.

המודעות לשדייך במהלך חייך הבוגרים היא חלק בלתי נפרד מלקיחת אחריות לגופך. להיות מודעת פירושו שעליך להכיר את המראה, התחושה והמבנה במצב רגיל, כך שתוכלי להבחין בכל שינוי או חריגה, ולו גם הקטנים ביותר.

ברוב המקרים יהיו אלו שינויים שפירים (לא ממאירים) אך בכל מקרה את חייבת לדווח עליהם מיד לרופא, ולעמוד על כך שההתייחסות לפנייתך תהיה רצינית.

למידע על מבנה השד

מודעות לשינויים בשד

אילו שינויים חלים בשדיך במהלך החודש

השינויים במהלך החודש נובעים מהתנודות ההורמונאליות הטבעיות המתרחשות עקב המחזור הנשי: הביוץ והווסת. שינויים אלה גורמים לעיתים לגודש, לשינויים בתחושה ואף לכאבים חולפים.

אילו שינויים חלים בשד לאורך החיים

  • בגיל ההתבגרות חלה התפתחות במקביל לתחילת המחזור הנשי (קבלת הווסת)
  • בתקופות הריון והנקה בלוטות החלב מתמלאות וגדלות ועמן גדל השד.
  • עם הפסקת ההנקה בלוטות החלב קטנות והשד חוזר לגודלו הקודם.
  • בגיל המעבר ולקראת הפסקת המחזור חל שינוי ברקמה – יותר שומן ופחות רקמת חיבור סיבית – לכן השד הופך לרך יותר ומוצק פחות.
  • עליה או ירידה במשקל משפיעות אף הן על התחושה בעת המגע בשד.

גושים שפירים בשד

פיברואדנומה היא גוש מוצק של רקמה סיבית, והוא שכיח בעיקר אצל נשים צעירות. יש רופאים הממליצים להסירם על אף היותם שפירים. גילך, גודל הגוש ומידת ההפרעה שהוא גורם יהוו מרכיבים בשיקולי הרופא אם להסיר אותו או לא. פיברואדנומה יכולה גם להיעלם ולהופיע מחדש לאחר זמן באותו צד או בצד השני.

ציסטה – הציסטות הן כיסיות, מעין שקיות קטנות מלאות נוזל. לעתים הן נעלמות מעצמן, לעיתים יש לפנות לכירורג שד כדי שישאב את הנוזל באמצעות מזרק עם מחט דקה במיוחד. שאיבת הנוזל גורמת ברוב המקרים להיעלמות הציסטה, ובמקרים מסוימים תישלח דגימה מן הנוזל לבדיקה מעבדתית. אצל כשליש מן הנשים ציסטות מופיעות, נעלמות וחוזרות עד לאחר גיל המעבר. ניתן להסירן בניתוח קל (ביופסיה ניתוחית).

כאבים בשד

כאב בשד הוא תופעה נפוצה ביותר, שכל אישה חווה בשלב כלשהו בחייה. רופאים נוהגים להתייחס לארבעה סוגים של כאבים:

  • כאבים מחזוריים הקשורים לשינויים הורמונאליים בגיל הפוריות: הם מופיעים בין הביוץ לדימום הווסת, ומתלווה אליהם תחושת כבדות, נפיחות ורגישות. כאבים אלה טבעיים לחלוטין ואינם צריכים לעורר דאגה.
  • כאבים מתמשכים שאינם קשורים למחזור הווסת: מורגשים כצריבה או כהתכווצות.
  • כאבים ממוקדים באזור מסוים: אלה הם כאבים שכיחים פחות, ולעתים הם תוצאה של מכה או פגיעה פיזית, או תופעת לוואי של ביופסיה או ניתוח.
  • כאבים הנובעים מציסטות או גודש ומקורם בלחץ על רקמת השד.

למידע נוסף: למה לשים לב – סימנים לסרטן השד

Share

היכרות עם השד ומודעות לשינויים

דילוג לתוכן