הטיפול האימונותרפי החדש – מה לגבי סרטן השד

לאחרונה פורסם בחדשות כי שילוב של תרופות אימונותרפיות חדשות עשוי להוות פריצת דרך במאבק נגד מחלות הסרטן. מהן תרופות אלו והאם יש כאן בשורה גם לחולות סרטן השד?

מהו טיפול אימונותרפי? בניגוד לטיפולים הכימותרפיים והביולוגיים, הנאבקים בתאי הסרטן ישירות, הטיפולים האימונותרפיים "משחררים" את המערכת החיסונית של הגוף, כדי שהיא עצמה תתמודד ללא חסמים עם התאים הסרטניים.

במחקר עליו דווח השבוע בכנס האונקולוגים הבינ"ל ASCO, השילוב של שתי תרופות ניסיוניות (Opdivo, Yervoy) הביא לעצירת התקדמות המחלה ולהקטנת הגידולים בקרב חולי מלנומה. יחד עם זאת, תופעות הלוואי של הטיפול היו קשות.

בהקשר של סרטן השד, החלו להתפרסם תוצאות המחקר בתרופה אימונותרפית אחרת, קיטרודה Keytruda PD-1. התרופה הראתה תוצאות טובות במספר מחלות סרטן ומאושרת לטיפול במלנומה מתקדמת. נערך גם מחקר קטן בחולות סרטן השד, כולל חולות מסוג טריפל נגטיב (סרטן שד שלילי לאסטרוגן, פרוגסטרון ו-HER2), בהן נראתה תגובה טובה לאורך זמן.

יחד עם זאת, גם מחקר זה נמצא עדיין בשלב ראשוני, ויש להמתין להתקדמות במסגרת מחקרים רחבים יותר, חלקם ייערכו גם בישראל.

במאי 2017 אישר ה – FDA את קיטרודה ל – 15 סוגי סרטנים, ביניהם סרטן השד, כאשר הגידול מאופיין בסמן ביולוגי MSI-H, ובמצב שטיפולים קודמים כבר אינם מועילים. (להודעת ה – FDA)

טיפול נסיוני אחר לחולות סרטן שד טריפל נגטיב שהוצג בכנס ונמצא בהליך אישור מואץ של ה-FDA הוא הטיפול בתרופה Sacituzumab Govitecan . גם מחקר זה נמצא עדיין בשלביו הראשונים.

Share

הטיפול האימונותרפי החדש – מה לגבי סרטן השד

דילוג לתוכן