החברה הכי טובה שלך חלתה בסרטן השד – איך לעזור לה, עו"ס מיכל ברקוביץ'

עו"ס מיכל ברקוביץ, רכזת אזור השפלה והדרום, עמותת אחת מתשע

החברה הכי טובה שלך סיפרה לך שחלתה בסרטן השד. הרגע הראשון עשוי להיות מאיים. קיים החשש המובן מאליו לשלומה של החברה, אליו יכול להתלוות חשש נוסף – מה היה קורה לו היית את במקומה?

עולות שאלות אחרות והתלבטויות כמו: איך לדרוש בשלומה כאשר הביטוי "מה נשמע" נתפס כבר כלא רלוונטי? למה היא לא עונה לי לטלפונים? האם אני מציקה כשאני מתקשרת או שדווקא אסור לי לוותר עליה כעת? האם מותר לי לבכות כשהיא במצוקה? איך לעודד אותה?

תוכלי להציע עזרה בכמה אופנים. קיבצנו עבורך מספר טיפים:

  • פעמים רבות נשים חולות עושות מאמצים עילאיים שלא להוות נטל על הקרובים להן ולא להכביד ולהפר את שגרת יומם. בכל זאת, נסי לשאול באופן מפורש את חברתך לעיתים תכופות כיצד כעת את יכולה להקל עליה כעת. למה היא זקוקה? נכון, אינך יכולה להבריא אותה אבל את בהחלט יכולה להיות שותפה בהתמודדות.
  • עזרה קונקרטית: ליווי והסעה לבדיקות, סיוע באחזקת הבית (הציעי תבשיל טעים, טיפול בכביסה שהצטברה, סיוע עם הילדים), עזרה בביצוע סידורים שלאו דווקא קשורים למחלה, סיוע כלכלי, סיוע בניהול מעקב רפואי ובקביעת תורים למרפאות.
  • עזרה רגשית – הקשבה מהלב: פינוי זמן ומקום בלב על מנת להקשיב למצבה הרגשי של חברתך. ככל הניתן, שוחחי עמה בזמן נוח, ללא רעשים ברקע (לא רגע לפני כניסה לפגישה חשובה שלך או בדיבורית מהדרך). בדקי עמה שזה זמן נוח כעת לשיחה. היי מוכנה לקבל "לא". נסי לשמוע מה היא מספרת, ללא צורך לעודד מיד או לנתח את מצבה. נסי לא להשתמש באמירות: "יהיה בסדר" ו"את חזקה". פעמים רבות נשים חולות דווקא זקוקות לחברותיהן על מנת להרפות לרגע, לא לחוש חזקות, אלא לקבל לגיטימציה פשוט להיות ערות לרגשותיהן, וכן – אם צריך – גם להזיל דמעות.
  • היי גמישה לצרכים של חברתך וגם לצרכים שלך. במידה ואת מזהה שאינך יכולה להיות שם עכשיו עבורה כי את חרדה או עצובה מידי – כבדי זאת. תמיד יש את מחר…
  • זכרי שחברתך היא אישה בריאה ורק חלק מהשד שבגופה חולה: היא עדיין עשויה ליהנות מדברים שעשיתן יחד בעבר, ואולי דווקא היא זקוקה לך כדי שתזכירי לה את עצמה בריאה. מה אהבתן לעשות לפני המשבר הנוכחי? הציעי בילוי הפוגה משותף.
  • היי זהירה במתן עצות. כל אישה מתמודדת בקצב ובדרך שלה. נסי לכבד את דרך ההתמודדות של חברתך, גם אם את סבורה שהיית נוהגת אחרת. סביר להניח שאין לה כוח לעצות וסיפורי גבורה של אחרות.

עמותת אחת מתשע נותנת סיוע מקצועי ורגשי גם לסביבה הקרובה לנשים חולות בסרטן שד.
במידה ואת עוד מתלבטת וזקוקה לתמיכה כלשהי – אל תהססי, התקשרי אלינו: 1-800-363-400 או צרי קשר במייל.

 

למידע על תכנית לצידך של אחת מתשע

 

 

 

חזרה לכל המאמרים

Share

החברה הכי טובה שלך חלתה בסרטן השד – איך לעזור לה, עו"ס מיכל ברקוביץ'

Discussion

Leave A Reply

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן