אל תשכחו אותן גם אחרי הסערה, עו"ס מיכל ברקוביץ'

עו"ס (MSW) מיכל ברקוביץ'  M.S.W, רכזת אזור השפלה, עמותת "אחת מתשע"

כאשר מדברים על התמודדות עם מחלה כמו סרטן השד, הנטייה בדרך כלל היא לעסוק במסע ההתמודדות עם המחלה- מרגע הגילוי ועד שלב הטיפולים והכימותרפיה ונוטים להתעלם מהשלב הבא, רגע אחרי סיום הטיפולים. עם סיום הטיפולים ניצבות נשים שחלו בסרטן השד בפני התמודדויות רגשיות לא פשוטות. אחד האבדנים המשמעותיים שנשים אלו חוות הוא אובדן אשליית הבריאות. נשים שנאלצו להתמודד עם מחלה פתאומית, אשר מאיימת על חייהן, מדווחות לרוב כי הן אינן מצליחות להשיב לעצמן את תחושת הביטחון בגופן ובבריאותן. צל כבד מלווה אותן בדמות החשש מהישנות המחלה.

המעקב הצמוד של הצוות הרפואי בזמן הטיפולים מספקים מעין הגנה עבור האישה, שחשה ביטחון שמצבה הרפואי מטופל ומנוהל. עם סיום הטיפולים היא נשארת עם פחות שותפים אקטיביים בדאגה למצבה הבריאותי. מצב זה עשוי לעורר לא מעט חששות ובלבול- נשים רבות חשות ש"הושלכו למים קרים".

לאורך זמן, מערכת התמיכה של האישה עשויה להישחק. המשאבים הרגשיים והזמינות של בני משפחה וחברים עשויים "להתדלדל" בעיקר עם סיום הפרוצדורות הרפואיות, והאישה חשה חוסר לגיטימציה להעלות קשיים וחששות. קיימת ציפייה מצד הסביבה שכעת, כשהטיפולים הסתיימו, ניתן לחזור לחיים שלפני המחלה. למרות זאת, פעמים רבות, מי שחלתה אינה חשה שהיא יכולה לחזור לחיים שלפני המחלה, שכן המחלה שינתה לא רק את גופה אלא גם את עולמה הפנימי. כמו כל חוויה עוצמתית אחרת, המחלה הופכת להיות עם הזמן חלק מסיפור חייה. המפגש בין ציפיות הסביבה לבין ההרגשה שלה עשוי להותיר אותה בתחושת בדידות, ואף כעס על כך שאינה מובנת דווקא כאשר היא זקוקה לכך.

כיום, יותר ויותר נשים נחשפות ומשתפות בהתמודדות שלהן ובשינוי שהן עברו בעקבות המחלה. תוכניות טלוויזיה מראות לא פעם נשים שעשו שינויים, כגון שינויי קריירה, כשהמסר הוא שמחלת הסרטן היוותה מפנה בחייהן. לעיתים נראה כי גם כאן, ישנה ציפייה חברתית מנשים שהחלימו לייצר לעצמן חיים אחרים. אולם עבור נשים רבות אין "נקודת מפנה" משמעותית אשר עשויה להצטלם טוב. פעמים רבות מדובר בשינוי איטי והדרגתי.

חשוב לזכור גם את ההיבט הכלכלי- נשים רבות נמצאות במצב כלכלי פחות טוב ממצבן הכלכלי טרום המחלה בגלל שינויים ביכולת התעסוקה, סיום הזכאות לקצבאות ביטוח לאומי וההוצאות הרבות מתקופת הטיפולים.

ההתמודדות עם מחלת הסרטן והשלכותיה לרוב אינה מסתיימת עם סיום הטיפולים, ויש שיאמרו שבעצם הדרך האמיתית רק מתחילה. רבות מהנשים שפונות לעמותת אחת מתשע נמצאות אחרי שלב הטיפולים, אחרי ש"הגל הראשון של הצונאמי חלף" והן מרגישות שהן עומדות בפני גל חדש – החזרה לחיים שאחרי המחלה. חשוב להכיר בכך, לתת להן את המקום, לתמוך ולעזור להן לעבד את החוויה גם ביום שאחרי הסערה.

Share

אל תשכחו אותן גם אחרי הסערה, עו"ס מיכל ברקוביץ'

דילוג לתוכן