טיפולי פוריות (IVF) אינם מעלים את הסיכון לסרטן השד בטווח הרחוק

המקור: 19.7.2016,  JAMA

 

ממחקר שנערך בהולנד עולה כי הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר טיפולי IVF לא היה שונה משמעותית מזה שתואר באוכלוסיה הכללית של נשים שהשלימו טיפולי פוריות אחרים, בשני העשורים הראשונים לאחר הטיפול (חציון של 21 שנים).

החשש מפני עליית הסיכון לסרטן שד בקרב נשים שעוברות טיפולי הפריה נובע מכך שהטיפולים גורמים להעלאה זמנית ברמות הורמונים מסוימים, עד כדי פי 5-10 מהנורמה. שניים מהורמונים האלו, אסטרוגן ופרוגסטרון, עשויים להשפיע על סוגים מסוימים של סרטן שד.

המחקר כלל 19,158 נשים שעברו טיפולי פוריות (ממוצע של 3.6 מחזורי טיפול IVF) בין השנים 1983-1995 , ו-5,950 נשים שעברו טיפולי פוריות אחרים בין השנים 1980-1995. גיל הנשים הממוצע בתחילת המחקר עמד על 33 שנים, חציון הגיל בתום המעקב עמד על 54 שנים בקבוצת IVF ועל 55 בקבוצת ההשוואה.

לאחר חציון מעקב של 21 שנים תעדו 839 מקרים של סרטן שד פולשני ו-109 מקרים של סרטן שד ממוקד, 64% מכלל המקרים התגלו לפני גיל 51. הסיכון לסרטן שד בקבוצת IVF היה דומה לזה שתועד באוכלוסיה הכללית ובקבוצת הנשים ללא טיפולי IVF.

ההיארעות המצטברת של סרטן שד בגיל 55 שנים עמדה על 3.0% בקבוצת IVF ועל 2.9% בקבוצת ההשוואה והסיכון לא עלה במשך הזמן שחלף מהטיפול או עם מספר מחזורי טיפול IVF.

פרט מעניין שעלה המחקר הוא שבקבוצת ה-IVF , הסיכון לסרטן שד בקרב נשים שעברו מחזורי טיפולים רבים (7 מחזורים או יותר) יורד לעומת נשים שעברו בין 1-2 מחזורי טיפול. עוד נמצא במחקר, כי נשים שהגיבו באופן חלש לגירוי שחלתי בניסיון IVF ראשון גם הן היו בסיכון נמוך לסרטן שד.

היות ורוב הנשים עדיין לא הגיעו לגיל המעבר (רק 14% מהן הגיעו לגיל 60), המעקב אחריהן יימשך כדי לתת תמונה יותר מדוייקת ולבדוק את הסיכון ארוך הטווח.

 

 

לקריאה נוספת:

Ovarian Stimulation for In Vitro Fertilization and Long-term Risk of Breast Cancer

Reassuring Data on IVF and Long-term Breast Cancer Risk

 

Share

טיפולי פוריות (IVF) אינם מעלים את הסיכון לסרטן השד בטווח הרחוק

דילוג לתוכן