הצצה למחקר: TAILORx

אחד המחקרים הראשונים הגדולים הנערכים כיום הבודק את המתודולוגיה של רפואה מותאמת אישית בתחום הסרטן נקרא : TAILORx, ראשי תיבות של The Trial Assigning IndividuaLized Options for Treatment Rx. 

רוב הנשים החולות בסרטן שד בשלב מוקדם מקבלות טיפול הכולל הקרנות וכימותראפיה בנוסף לטיפול ההורמונלי. עם זאת עדיין לא הוכח מחקרית האם הכימותראפיה מועילה לכולן בצורה שווה. מחקר זה בא לבדוק כיצד גנים המתקשרים לסיכון חזרת המחלה אצל נשים שאובחנו בסרטן שד בשלב מוקדם יכולים לעזור בהתאמת הטיפול לחולה תוך דגש על מתן הטיפול המתאים והאפקטיבי ביותר לאותה חולה. הבדיקה בוצעה על דגימת הרקמה שהוצאה מן השד והתוצאות שימשו לחישוב מדד הסיכון להישנות סרטן שד.

המחקר כולל מעל ל- 10,000 נשים המטופלות ב – 1,181 מרכזים ברחבי ארה"ב וקנדה. במחקר משתתפות נשים עם סרטן שד חיובי לקולטנים להורמונים, שלילי ל-HER2, ללא מעורבות קשריות לימפה בבית השחי.  עם גידול בגודל מקסימאלי של 1.1-5.0 ס"מ (או 0.6-1.0 ס"מ ודרגת גידול בינונית או גבוהה), שענו על ההמלצות לשקילת טיפול כימי משלים על-בסיס מאפייני הגידול.

הנשים חולקו לשלוש קבוצות סיכון בהתאם ל"ציון" שקיבלו בבדיקה הגנטית (Oncotype DX) :

16% נשים בקבוצת סיכון נמוכה  (ציון בין 0-10) – קיבלו טיפול הורמונלי בלבד.

67% נשים בקבוצת סיכון בינונית  (ציון בין 11-25) – קיבלו טיפול הורמונלי או טיפול הורמונלי משולב עם טיפול כימי משלים.

17% נשים בקבוצת סיכון גבוהה- (ציון 26 ומעלה) – קיבלו טיפול הורמונלי בשילוב טיפול כימי משלים.

בספטמבר 2015 דווחו התוצאות של הנשים בקבוצת הסיכון הנמוכה. התוצאות הראו כי בתקופה של 5 שנים, מבין 10,253 נשים מתאימות, 1,626 נשים (15.9%) סווגו עם מדד הישנות של 0-10 וטופלו עם טיפול הורמונלי בלבד, ללא כימותרפיה. לאחר חמש שנים, בקבוצה זו שיעורי ההישרדות ללא מחלה פולשנית עמדו על 93.8%, שיעורי ההישרדות ללא הישנות מרוחקת של סרטן שד עמדו על 99.3%, שיעורי ההישרדות ללא הישנות מרוחקת של סרטן שד או מקומי עמדו על 98.7% ושיעורי ההישרדות הכוללים עמדו על 98%.

התוצאות מתייחסות רק לנשים בקבוצת הסיכון הנמוכה.

 

 

מקורות:

National Cancer Institute

פרוטוקול המחקר

Prospective Validation of a 21-Gene Expression Assay in Breast Cancer

A 21-Gene Expression Assay in Breast Cancer

Share

הצצה למחקר: TAILORx

דילוג לתוכן