סרטן השד ונשים צעירות

סרטן השד אינו שכיח בקבוצת הגיל של נשים מתחת לגיל 40. כ-6-7% ממקרי סרטן השד מאובחנים בקבוצת גיל זו, וסה"כ כ-25% מהחולות מאובחנות מתחת לגיל 50. הנתונים מראים ששיעור זה נותר יציב ב-10 השנים האחרונות, כלומר לא חלה עלייה בשיעור הנשים הצעירות החולות בסרטן השד.

נשים צעירות החולות בסרטן שד, חוות מעבר להתמודדות עם המחלה גם התמודדות מאתגרת בתוך התא המשפחתי ובעיקר בהיותן פעמים רבות אמהות לילדים קטנים. מעבר להתמודדות עם פחדים מהעתיד לבוא שקיימים אצל חולות סרטן בכל גיל, במקרה של נשים צעירות קיים פעמים רבות גם הפחד מהאפשרות לא להיות שם עבור ילדיה כאמא.

מה משפיע על הסיכון של צעירות לחלות בסרטן השד

כל אישה, בכל גיל, נתונה בסיכון לחלות בסרטן השד מעצם היותה אישה. סיכון זה הולך וגדל עם הגיל. אחדים מגורמי הסיכון הם בעלי משמעות מיוחדת לגבי נשים צעירות:

מוטציה גנטית – כ-5% מהנשים החולות בסרטן השד נושאות מוטציה בגןBRCA1 או BRCA2. אצל נשים שחלו לפני גיל 35, שיעור הנשים בעלות מוטציה גנטית גבוה בהרבה ומגיע עד לכדי 25%. לגנים אלו יש חשיבות בהתפתחות סרטן השד. לאישה הנושאת פגם באחד מהגנים האלו יש סיכון מוגבר לפתח סרטן שד וסרטן השחלות. אם בנוסף לכך יש לה גם היסטוריה משפחתית (כלומר: אם, בת או אחות שחלו בסרטן השד) ונמצא גם פגם בגן BRCA1 או BRCA2, הסיכוי שתחלה בסרטן השד במהלך חייה (הסיכון לחלות עד גיל 80) נע בין 50% ל-85%.

Atypical Hyperplasia – מחלת שד לא ממאירה שבמהלכה מתפתחים תאים אנורמלים בתוך תעלות החלב של השד. לנשים בגיל הפריון שאובחנו כחולות בה יש סיכוי גבוה יותר לפתח סרטן שד בעתיד.

טיפול קרינתי למחלת הודג'קין – סיכון מוגבר לפתח סרטן שד קיים אצל נשים צעירות שטופלו בהקרנות לחלק הגוף העליון לצורך טיפול בלימפומות ממאירות (בעיקר מחלת הודג'קין).

גלולות למניעת הריון – הקשר בין גלולות למניעת הריון לבין סרטן השד אינו ברור חד משמעית. המחקרים כיום בודקים את מידת הסיכון על סמך הגלולות הנפוצות עכשיו המורכבות משילוב של אסטרוגן ופרוגסטין.

למידע נוסף על גורמי הסיכון.

האם סרטן השד אצל צעירות שונה מאשר אצל מבוגרות

רוב המומחים נוטים לחשוב שהמחלה עצמה אינה שונה אצל נשים צעירות בהשוואה לנשים בקבוצות גיל אחרות. יחד עם זאת, אצל נשים צעירות, לעתים מאובחן סרטן השד כאשר המחלה נמצאת בשלבים מתקדמים. בעקבות הגילוי המאוחר הגידולים גדולים יותר והסיכוי להתפשטותם לבלוטות הלימפה גבוה יותר.

מדוע קשה יותר לאבחן סרטן שד אצל נשים צעירות

קיימות מספר סיבות התורמות לקושי היחסי לאבחן את המחלה אצל נשים צעירות. רקמת השד של נשים צעירות לרוב צפופה יותר מזו של נשים מבוגרות. כאשר הרקמה צפופה קשה יותר לחוש בגוש, וכאשר כבר מרגישים בו הוא כבר גדול. הרקמה הצפופה יותר בשדיהן של נשים צעירות גם מקשה גם על פענוח תצלומי ממוגרפיה ועל כן לא מקובל לבצע בדיקה זו בגיל צעיר. העיכוב באבחון נובע גם מכך שהמחלה אינה שכיחה אצל נשים צעירות. כתוצאה מכך פעמים רבות אומרים לאישה צעירה שהגוש הוא רק ציסטה וממליצים לה להמתין ולהמשיך במעקב.

מה ניתן לעשות לאבחון מוקדם ככל האפשר

הצעד החשוב ביותר לאישה צעירה הוא להקפיד על שגרת בדיקות, על מנת שהמחלה, במידה וקיימת, תתגלה בהקדם האפשרי: בדיקה קלינית אצל כירורג שד, מגילאי 30 ומעלה; אולטרסאונד ו/או ממוגרפיה בהתאם להמלצת הרופא. על נשים צעירות עם היסטוריה משפחתית של סרטן השד, או גורם סיכון אחר להתייעץ עם רופא לגבי המעקב המתאים להן, בכלל זה אפשרות ביצוע MRI.

כמו כן, מומלץ שתכירי את גופך במצב הנורמלי ותדעי לזהות שינויים. אם את מגלה גוש או איזושהי תופעה חריגה בשדייך, שאינה קשורה למחזור החודשי, מומלץ שתפני לרופא לצורך בדיקה קלינית.

עמותת אחת מתשע מקיימת סדנאות הדרכה כיצד לבצע את הבדיקה לקבוצות של כ-20 נשים במקומות עבודה וחוגי בית.

כיצד מטפלים בסרטן השד אצל צעירות

הטיפול במחלה אצל נשים צעירות אינו שונה מהטיפול בנשים חולות בגיל מבוגר יותר. הטיפול עשוי להיות בצורת ניתוח משמר-שד (כריתה חלקית, lumpectomy) או בצורת כריתת שד מלאה (mastectomy). ניתוח כריתה חלקית מלווה בטיפול משלים של הקרנות. לרוב יינתן גם טיפול כימותרפי, הורמונלי או ביולוגי לאחר הניתוח על מנת להפחית את הסיכויים להתפשטות המחלה וחזרתה. לעיתים הטיפול יחל לפני הניתוח (טיפול טרום ניתוחי/ נאו-אדג'ובנטי).

האם הטיפול בכימותרפיה גורם לאבדן הפוריות

השפעת הכימותרפיה על הפוריות שונה מאישה לרעותה ומשתנה גם עם הגיל. אצל נשים מסוימות חוזר הפריון לאחר תום הטיפול, ואילו אצל אחרות המחזור החודשי אינו מתחדש. ככל שהאישה צעירה יותר גדל הסיכוי שהכימותרפיה לא תפגע בסיכויי הפריון שלה. ישנם מספר מחקרים המתעדים הריונות בטוחים ומוצלחים אצל נשים שהחלימו מסרטן השד.

להרחבה על השלכות הטיפולים על הפריון, אמצעים לשימור הפוריות


נושאים קשורים

עודכן לאחרונה באוקטובר 2020

Share

סרטן השד ונשים צעירות

דילוג לתוכן